07. Fotografen

Fotografen del 3: Att sälja bilder

2010-08-20 23:08 #0 av: Metinia

När du lyckats marknadsföra dig som fotograf och du har intresserade kunder är det dags för själva försäljningen av bilderna. För att få allt i en bildbeställning att fungera är det bra att fundera ut de viktiga stegen i förväg. Detta gör det lätt och smidigt för både dig och kunden och du utstrålar professionalitet. Den här artikeln riktar sig främst till försäljning till privatpersoner, men självklart går många utav tipsen att applicera på andra kunder också!

Google Picasa-album

Google Picasa är ett utav många internetgallerier man kan använda sig av för att visa sina bilder.

Hur ska kunden bestämma vilka bilder han/hon vill köpa?

Det är vanligt att låta kunden ha möjlighet att se bilderna innan köp, framför allt när det gäller djurfoto, men även vid andra typer av fotografering. Ett bra sätt är att ha någon form av internetarkiv där man lägger upp de bilderna man har till salu. Mycket populärt är det att ha ett eget arkiv på sin hemsida, men det går lika bra med ett arkiv i någon form av internetgalleri, som t.ex. fotosidan.se, flickr.com, deviantart.com och picasaweb.google.com (Google Picasa). Om du är ute på olika tävlingsevenmang och liknande finns det ibland möjlighet att ta med skrivare och dator. Då kan kunderna beställa bilder direkt, mycket praktiskt men svårt att sköta om man är en ensam fotograf.
Sen kommer den punkten också att kunden ska kunna berätta exakt vilken bild h*n menar, där kan det lätt uppstå missförstånd. Ett tips är då att använda sig av någon form av numrering på bilderna så att det lätt går att hänvisa till en bild genom dess nummer.
Något som är värt att nämna i detta sammanhang är också att alla människor tyvärr inte följer upphovsrättslagen, utan bildstölder förekommer. Därför kan det vara värt en extra tanke om man ta till någon åtgärd för att förhindra detta. Man kan t.ex. lägga till en vattenstämpel eller en logga på bilden med förtydligande att upphovsrätten gäller.

Vilka format kan du leverera och vilka priser ska du ta?

Det finns oändligt många olika format en bild kan beskäras i, allt ifrån små albumbilder till stora panoramabilder. Det gäller inte endast papperskopior utan även i högsta grad digitala bilder. Innan du börjar sälja bilder bör du ha funderat ut vilka format du kan leverera dina bilder i och vilka priser du ska ta för de olika formaten. Här nedan kommer lite olika förslag på hur du kan komma fram till vilka format du ska bestämma dig för att kunna leverera.

Digitala bilder

Många är intresserade av digitala bilder, av många olika anledningar. Kanske vill man ha dem privat på sin dator eller göra papperskopior av dem själv på en egen skrivare. Det finns också dem som gärna använder lite extra fina bilder till marknadsföring för sin uppfödning eller för ett djur som ska säljas. Fundera på hur du vill att dina kunder ska kunna använda dina bilder. Kanske kan du både leverera någon form av högupplöst bild för privat bruk men även en bild anpassad till internet som kan användas till marknadsföring? Glöm inte att vara tydlig inför kunden med vilka villkor som gäller för användning av bilden.

Papperskopior

Storlekar på papperskopior 2

Vem vill inte ha ett eget fotoalbum eller en stor fin tavla på sitt favorithusdjur? Av just den anledningen brukar det vara populärt att kunna leverera papperskopior till sina kunder. Det finns olika sätt att framställa dessa bilder, dels genom att skicka in till framkallning på ett fotolabb men det går också bra att skriva ut själv om man har en fotoskrivare. För att bestämma formaten kan du kolla vilka format ditt fotolabb kan leverera eller vilka fortmat du hittar fotopapper i. Ett tips är att ha lite olika stora format, både små bilder som passar till album och större bilder som lämpar sig till tavlor.

Priser på bildernaSFFs Prisguide

Och så var det detta med att ta betalt för sina bilder och vilket pris man ska sätta, alltid en knepig fråga. Mycket vanligt är det att framför allt i början ta ett grov underpris på sina bilder - gör inte det! Du förtjänar gott och väl att få ordentligt betalt för ditt arbete och ett lågt pris kan omedvetet förmedla en känsla av amatörism kunderna.

Svenska fotografers förbund sätter varje år ihop en lista med rekommenderade priser, ett bra tips är att kika lite på den listan, den finns på deras hemsida - www.sfoto.se (direktlänk). När du ska sätta dina priser kan du även ta hjälp av andra fotografer som du anser är på samma nivå som du själv. Kika på deras prislistor och utifrån dem kan du se vad som är rimligt att ta för en bild. Glöm inte att det i många fall kostar pengar att framställa bilden du ska sälja. Framkallning kostar och även färg till skrivare, fotopapper, m.m. kostar.

Leverans av bilderna

Glöm inte att fundera på hur kunden ska få bilderna. Gäller det t.ex. ett fåtal digitala bilder kan det gå bra att skicka dem över mail men gäller det flera digitala bilder kanske det är på en cd-skiva via posten som gäller. Papperskopior brukar gå bra att skicka via posten, men tänkt på att skydda bilderna med t.ex. wellpapp så att de inte viks och förstörs vid leveransen. Det kan också gå bra att använda vadderade kuvert för att skydda bilderna. Själva leveransen i sig kostar ju ofta lite extra, så glöm inte att ta ut den kostnaden också.

Leverans 2

För att skydda bilderna när man skickar dem kan man lägga i något hårdare material, t.ex. wellpapp, tillsammans med bilderna i kuvertet. Man kan också skydda bilderna genom vadderade kuvert.

Hur beställer och betalar kunden?

Om du finns på plats vid ett evenemang fungerar beställning och betalning oftast enkelt. Kunden pratar direkt med dig och betalar direkt med kontanter. Om det inte finns möjlighet till detta, utan kunden kan enbart beställa hemifrån bör du fundera på hur kunden ska beställa och hur du ska få betalt för bilderna. Att skicka ett mail med sin beställning till dig brukar fungera alldeles utmärkt, se bara till att informera ordentligt om detta vid dina bilder. Är du duktig på att koda och har en egen hemsida kan du göra ett internetformulär som kunden får fylla i.
När du ska få betalt för bilderna kan internetbank vara mycket användbart. Dina kunder kan via internetbanken lätt och smidigt sätta över pengar på ditt konto. Men var försiktig, ta gärna betalt i förväg så att du inte blir lurad. Det går även bra att skicka fakturor som dina kunder ska betala in. Kom ihåg att försöka hålla koll på de olika pengarna genom att be kunderna göra någon notering eller liknande. Annars kan det bli klurigt att komma ihåg vem som har och vem som inte har betalat.

Bokföring - din skyldighet

Så länge du tjänar under ca 18 000:- per år behöver du inte betala skatt, men du har ändå skyldighet att bokföra alla din inkomster och utgifter. Ett bra sätt att bokföra sina inkomster är att skriva kvitton, dessa kan du även skicka med kunderna när de beställer. För även om du enbart bedriver en hobbyverksamhet ska du deklarera din verksamhet varje år som du får ett överskott. Glöm inte att bokföra de år som du går med underskott noggrant också, det kan du få avdrag för senare och på så sätt slippa betala skatt. Mer om detta kommer i en senare artikel i serien.

Kvitto 2

En pärm med kvitton hjälper dig att hålla ordning och reda på din bokföring.

Källor:
Skatteverket

Anmäl
2010-08-21 03:24 #1 av: Mari

Mycket bra! Denna artikel är efterlängtad.

Något jag kom att tänka på när det gäller förstoringar, se till att du har tillräkligt bra kamera så att din kund inte beställer en bild i storlek A3 och bilden sen blir för pixlig pga låg kvalité eller för några megapixlar.

Vid leverans av pappersbilder brukar jag alltid skriva på framsidan av kuväret något i stil med "AKTAS, FÅR EJ VIKAS", då brukar brevbärarna vara mer försiktig när de sorterar och lägger ner i brevlådorna.

Anmäl
2010-08-21 16:49 #2 av: Anfa

Bra artikel :D Om några år vill jag börja med bildförsäljning, är ju ganska ung nu och har mycket att lära.. Skrattande

Anmäl
2010-08-25 19:44 #3 av: [Agilityvovven]

Superbra artikel!  Skrattande

Anmäl
2010-08-26 20:38 #4 av: Pandy

Jättebra artikel, men hur ska man skriva egan kvitton?:)
Och är det fel att skicka bilderna som kunden har beställt(papperskopior) i samma hårda kuvert som de kommer i?:)

Anmäl
2010-08-26 21:59 #5 av: Metinia

#4: Vi kan säkert få till en artikel om att skriva kvitton också, man kan ju skriva en hel del om det också, :)

Ja, jag tycker det är helt okej (t.o.m. bra) att skicka bilderna i samma kuvert som de kommer i. Dock är det kanske inte så kul om det står labbets logga över hela, men det är nog ganska sällan det gör det. Själv beställer jag mina bilder i ett lokalt labb och jag hämtar dem i butiken och tyvärr får jag dem inte i något hårt kuvert då :(.

Anmäl
2010-08-26 23:47 #6 av: Pandy

#5 Okej, jag beställer från Fujidirekt.se:)

Anmäl
2011-01-09 23:52 #7 av: MoaW

en fråga, hur skriver man ett kvitto för att det ska vara "giltigt"? Finns det saker som måste finnas med, alltså?

Anmäl
2011-01-10 00:06 #8 av: Mari

#7 bra fråga. inne på hästfoto har de en artikel som tar upp detta med kvitton och fakturor

Där står det att följande ska finnas med:
* Datum
* Kundens namn
* Säljarens namn
* Specifikation av vad köpet avsedde
* Antal
* Pris
* Moms (om du har företag)

 

Jag antar att detta är det som ska stå med på ett kvitto för att det ska vara giltligt?

Anmäl
2011-01-10 00:13 #9 av: MoaW

#8, jo antagligen, tack! Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.