Annons:
Etiketttävlingar
Läst 8620 ggr
Martin
1/15/11, 10:10 PM

Tävling: Årets Djurfotograf

Vi har på sajten bestämt att vi skall anordna en tävling och kora Årets Djurfotograf på iFokus 2011. Priset är inte bestämt än - men det blir ett pris.

Allmänt om tävlingen

Tävlingen har 12 deltävlingar, en per månad.

Kraven på bilderna är att de är tagna under respektive månad under 2011. I januari kan bara bilder från januari 2011 delta, i februari bara bilder från februari 2011 osv. Därför vill vi att exif skall ligga med på bilderna men det "kravet" kommer vi att ha visst överseende med i början. Vi kommer inom kort att lägga ut artiklar om Exif (vad det är, hur man får med det på bilderna osv).

Det kommer att finnas fyra teman (se nedan) att tävla inom och för varje månad kommer 3 fotografer att få poäng för sina bilder inom respektive tema. Vill man ha störst chans att vinna måste man alltså delta i alla teman men även om man inte gör det har man troligen stor chans att gå långt i tävlingen om man tar framskjutna placeringar i ett eller flera tema. De fyra olika temana är samma för hela året och är:

  • **Djur i det vilda
    **Alla sorters djur räknas, däggdjur, fågel, fisk, insekter osv.
  • Husdjur / tamdjur
    Hit räknas alla möjliga sorters tamdjur. Inte bara de husdjuren vi har inomhus, utan även hästar osv.
  • Djuret och människan
    Precis som det låter - hur människan påverkar djuret eller hur djuret påverkar människan. Hur vi lever ihop - eller från varandra. Fri tolkning.
  • Djuret och årstiderna
    Valfritt djur kopplas till aktuell årstid.

Givetvis är det fritt att vara kreativ och göra egna tolkningar av de olika kategorierna.

Hur tar man poäng?

Sajtvärd och Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se väljer ut 3 bilder inom varje kategori och i varje deltävling (månad). Sedan får alla medlemmar på sajten rösta inom respektive kategori. Där tilldelas bilderna poäng efter flest antal röster: 5 - 3 - 1 poäng. Eftersom att det är lite spridning på poängen kan det räcka långt att nå långt i en enstaka kategori - men såklart är det bästa om man kan delta i alla kategorier.

Övrigt

  • Varje fotograf får bara bidra med ett foto per kategori och deltävling.
  • Klockan 24.00 den siste i varje månad är sista deadline för att skicka in bilder. Detta för att vi som skall välja ut de som skall kunna röstas på skall kunna göra det ganska snabbt och att det inte blir utdragna deltävlingar.

Kommer två bilder på samma poäng i omröstningen får de vars lika många. Dvs delad förstaplats ger vars 5 poäng (och den tredje bilden blir då trea och får 1 poäng). Är det delad andraplats så får bilderna vars 3 poäng.

Vinnare

Varje månad utses som sagt 3 bilder inom varje kategori som får 5, 3 och 1 poäng. Dessa är bara "vinnare" inom respektive deltävling och där utlovas inga priser.

Priser utlovas till den slutlige vinnaren, "Årets Djurfotograf på Ifokus" och det är den som under året har fått ihop flest poäng. Har flera fotografer samma poäng räknas i första hand i hur många kategorier man tagit poäng (vi främjar en bredd bland fotograferna) och i andra hand flest 5-poängare, flest 3-poängare osv.

Vi kommer också att utse 4 vinnare inom respektive kategori, och där blir det troligen något mindre pris men inget vi kan lova i dagsläget. Så de kategorier man kan koras som vinnare i om ett år är:

  • Årets Djurfotograf - Totalt
  • Årets Djurfotograf - Vilda djur
  • Årets Djurfotograf - Husdjur / tamdjur
  • Årets Djurfotograf - Människan och Djuret
  • Årets Djurfotograf - Djuret och årstiderna

Detta inlägg kommer att uppdateras efterhand med länkar till de olika deltävlingar. Frågor kan ställas i denna tråden.

Sajtvärd eller Medarbetare på Djurfoto.Ifokus.se får inte delta i tävlingen då det utgår priser och vi sitter i juryn. Däremot är det fritt fram att posta "inspirationsbidrag" - dessa bidrag skall dock vara tydligt utmärkta med att de är utom tävlan.

December - Tävlingsbidrag

Kategori: Djuret och årstiderna

Kategori: Vilda djur

Kategori: Djuret och människan

Kategori: Husdjur och tamdjur

mvh Martin

Annons:
OlleA
1/15/11, 11:08 PM
#1

Kul idé! Får man delta med flera bilder i varje deltävling? Får bilden ha varit med i forumet förut?

Olle

Missel
1/15/11, 11:22 PM
#2

Kul idé. Så kan man försöka komma igång och fotografera mer.

texasmamma
1/16/11, 11:45 AM
#3

Toppen! Precis vad jag behöver, att ha givna teman i bakhuvudet att jobba mot.

Köpte ny kamera till jul så jag har en del bilder i lager som passar in. Lägger upp de nu och börjar fokusera på nästa månad, behöver nog lite extratid så här i början.

Sen förstår jag inte riktigt de där med exif. Mina bilder har informationen men ska den finnas med i inlägget också? Men det är väl bara att vänta på infon som kommer.

Än en gång, rolig idé , ska bli så skoj.

//Pia

Martin
1/16/11, 12:41 PM
#4

#1 En bild per kategori och deltävling gäller, och bilden får ha publicerats på forumet innan (men måste alltså vara fotograferad under samma månad som aktuell tävling).

#3 Exifinfon behöver inte finnas med i inlägget, men helst i bilden så att man kan se den om man vill.

mvh Martin

OlleA
1/16/11, 2:30 PM
#5

Tack, då väntar jag med mina tävlingsbidrag. Bilder till "vilda djur" och "årstiderna" saknas inte, men har jag tur kan det bli nya fullträffar innan månaden är slut.

Olle

Martin
1/16/11, 7:06 PM
#6

#5 Låter bra! Skall bli kul att se alla bidrag som vi hoppas kommer in!

mvh Martin

Annons:
MajaL
1/16/11, 7:39 PM
#7

Vad roligt!

När drar tävlingen igång? :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Martin
1/16/11, 7:50 PM
#8

#7 Den är igång!

Kolla sist i första inlägget för länkar till resp kategori för att skicka in tävlingsbidrag till omgång 1 (där bilderna alltså skall vara tagna i januari i år).

mvh Martin

MoaW
1/17/11, 8:33 PM
#9

vilket datum tar varje deltävling slut? den sista i varje månad?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Metinia
1/17/11, 9:18 PM
#10

#9: Ja, tävlingen är öppen t.o.m. den sista dagen i varje månad.

[Rhodugune]
1/18/11, 8:13 PM
#11

Vad roligt jag ser fram emot att få vara med, en väldigt rolig idé! :)

Kram, Maya

Metinia
2/1/11, 7:38 AM
#12

Tävlingen för januari månad när nu stängd och februari månad har öppnat!

Mari
2/3/11, 3:49 PM
#13

OBS! Vi har nu förtydligat i tävlingsreglerna att det är endast bilder tagna under 2011 som får delta, glöm heller inte att det måste vara bilder tagna från samma månad - annars plockas de ur från tävlingen.

Ni som lämnat in bidrag som är tagna under fel år/månad, lämna gärna in nya bidrag Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Martin
2/6/11, 10:30 PM
#18

Några inlägg av mig och en annan Medarbetare raderade då de inte var avsedda att ligga i denna tråden utan i en stängd tråd för bara Medarbetare. Ni som hann läsa vet att det snart är dags för omröstning av januaribidragen :o)

mvh Martin

Martin
2/7/11, 10:11 PM
#19

Då går det bra att rösta på januaribidragen, länkar till röstningstrådarna:

Djur & Människan

Husdjur/tamdjur

Djuret & Årstiderna

Vilda djur

mvh Martin

idaah
2/15/11, 7:47 PM
#20

Om jag har fattat detta rätt så är det bara bilder som man har tagit i samma månad som tävlingen är i? Rätta mig om jag ha fel!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Metinia
2/15/11, 8:12 PM
#21

#20:Helt rätt! :)

idaah
2/15/11, 9:28 PM
#22

#21 Då vet jag :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

SwedenZoo
2/27/11, 6:18 PM
#23

synd att det inte finns någon kategori att placera in djurparksbilder…

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

MajaL
2/28/11, 9:20 AM
#24

#23 Vilda djur? Djuret och årstiderna? Husdjur & tamdjur?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Mari
2/28/11, 10:59 AM
#25

#23 Dom bilderna tycker jag att du kan placera i kategorin Vilda Djur eller Djuret och Årstiderna eller kanske tom tamdjur om de passar in.
Djurparksbilder är väldigt välkomna med in i tävlingen!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

SwedenZoo
2/28/11, 6:21 PM
#26

Okej, tack! Osäker då det stod "Djur i det vilda" här i artikeln

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

texasmamma
3/11/11, 6:59 PM
#27

Har kollat in bilderna i omröstingstrådarna och de ser helkonstiga ut. Det går ju att högerklicka + visa bild så får man upp rätta formatet men det finns inte info om det.

Vore bra om ni lägger in riktlinjer om hur bilderna bör presenteras här i tråden. Mina bilder är 2:3 eller 3:4. Längsta sidan från 800-1024 px. Vad är era rekommendationer?

Annons:
Mari
3/11/11, 8:56 PM
#28

Vi ska kolla upp det, i och med den nya versionen av iFokus så har bilderna blivit konstiga, speciellt om man visar dem direkt i inläggen.

Vi återkommer med riktlinjer så snart vi kan

Tills vidare lägger jag in en inforad om att man kan högerklicka på bilderna för att se dem i rätt format.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
3/15/11, 10:26 PM
#29

Resultatet efter februaritävlingen uppdaterat. Flera nya fotografer slog sig in på topplistan och det är mycket kvar av tävlingen!

Resultatet

mvh Martin

OlleA
4/14/11, 7:25 PM
#30

När får vi rösta på marsbilderna?

Olle

Mari
4/14/11, 7:51 PM
#31

Olle - Den tråden kommer nog upp när som helst. Vi ber om ursäkt för fördröjningen Rynkar på näsan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
4/14/11, 8:28 PM
#32

Jag skall försöka fixa det ikväll. Problemet är att få bilderna i rätt proportioner vilket inte lyckades riktigt förra gången med nya iFokus.

mvh Martin

Martin
4/14/11, 10:33 PM
#33

Tyvärr fick det bli omröstningstrådar utan foto i, vilket jag hellre hade velat ha. Nu går det i alla fall att rösta - klicka på respektive länk för att se bidragen i rätt format!

mvh Martin

texasmamma
4/18/11, 9:45 PM
#34

Jag förstår inte riktigt när jag ser Martins inlägg om påminnelse att rösta i röstningstrådarna. Det är väl bara om man redan röstat som man kan se dem, eller?

Kan man få önska? För då skulle jag vilja ha en kort motivering till varje bild, alltså varför ni valt just de bilderna och det kan göras efter att omröstningen är avslutad. Jag skulle uppskatta det mycket för jag tror att det vore en stor hjälp, i alla fall för mig, att lära mig mer och utvecklas.

Vart tog Exif-artikeln vägen, eller har jag missat den? Kollade in månadens bilder och det är inte många som har den information. Jag tycker det vore bra att kunna ta del av den för att sen själv kunna testa olika inställningar och förhoppningsvis förstå de olika sambanden bättre.

//Pia

Annons:
Metinia
4/18/11, 10:15 PM
#35

#34: Just nu motiverar vi inte ens för oss själva varför vi väljer vissa bilder, men det skulle vi kanske kunna ordna. Dock bli det väldigt mycket motiverande ifrån vår sida, varje Medarbetare väljer ut tre bilder i varje kategori varje månad. Men jag ska prata med de andra och höra vad de säger angående detta. Jag har full förståelse för att det skulle vara intressant att höra! :)

Exif-artikeln har tyvärr inte kommit upp än, vad jag vet. Vi ska verkligen jobba på att den ska komma upp snart! Bra att du säger till och påminner oss! :)

Mari
4/18/11, 11:01 PM
#36

själva påminnelsen i rösttrådarna fungerar som en "putt" då de hamnar längst fram på sidan igen om någon skrivit nått.

sedan har Isabel svarat dig redan på resterande frågor.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

selfrejection
4/19/11, 10:32 AM
#37

Är det bara jag eller är det den 19e fast en tisdag (och inte söndag) idag? :p

Mari
4/19/11, 5:45 PM
#38

#37 Hur menar du nu? Idag är det en tisdag och ja det är den 19e?
Känns som jag inte riktigt hänger med i vad du menar Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

texasmamma
4/19/11, 6:46 PM
#39

Tack för ditt svar Metinia!

Mari, tänkte inte på putten, tyckte bara det var lite märkligt med uppmaningen då måste ha röstat för att kunna se själva inlägget.

I röstningstrådarna står det söndag och den 19:e

Martin
4/19/11, 8:44 PM
#40

#39 Det är jag som varit för snabb när jag kopierade texten från förra månadens tävling och ändrade datum - så glömde jag ändra veckodagen! Genvägar blir senvägar!

Angående påminnelsen så är det precis som Mari säger, tråden hamnar på förstasidan (alla röstningstrådarna låg på andrasidan innan jag skrev i dem igen). Jag hoppas det gäller även för de som inte röstat så att det inte bara är de som kan läsa i trådarna som ser dem på förstasidan igen.

Angående motiveringarna så återkommer vi - vi diskuterar lite internt nu hur vi skulle kunna göra. Bra idé!

mvh Martin

selfrejection
4/20/11, 6:41 PM
#41

#38 och #40 Haha, det är lätt när man ska vara snabb, men jag blev lite förvirrad där ett tag när det inte stämde :p

Annons:
Martin
4/23/11, 10:52 PM
#42

Resultaten uppe för mars månads deltävling.

Vi kommer inom kort att redovisa topplistorna för respektive kategori också, men då jag har gjort ett datorbyte för några veckor sedan så försvann den samlade statistiken (och en del andra filer) så jag måste gå igenom resultattrådarna från början igen, och det skall jag försöka hinna med bland allt annat som händer. Men under kommande vecka skall det väl kunna vara klart i alla fall.

mvh Martin

Moalinn
4/25/11, 9:46 PM
#44

får man byta bild ?
asså, jag har lagt in en bild på husdjur/tamdjur som jag vill byta mot en annan, får man eller måste den vara kvar? :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mari
4/25/11, 9:56 PM
#45

#44 Vi har godkänt bildbyten förr, så du får byta bild. Lägg in den nya och skriv samtidigt att du byter ut mot den du lägger in. Men låt det inte bli en vana Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moalinn
4/25/11, 10:00 PM
#46

#45
okej,  tack!
nejdå, kanske lärt sig ist att inte lägga in bilder innan man verkligen vet vilken man ska lägga in :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Deklol
5/7/11, 5:48 PM
#47

Är trådarna för maj uppe? Flört

NSphoto
5/7/11, 6:23 PM
#48

Får man manipulera bilder? Exempelvis ta en sak från en bild och sätta den på en annan? (:
Bara nyfiken då jag har fått en superidé på djuret och människan som man kan göra under maj ^^

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Annons:
Martin
5/7/11, 7:26 PM
#49

#47 Oups. Coming soon! Varit helt inne på omröstningen (som vi håller på med nu, en till av oss som skall rösta och det blir nog ikväll eller imorgon så lägger vi ut omröstningen därefter). Och har varit helt inne på att jag lade ut de trådarna samtidigt som jag stängde de andra. Tack för påminnelsen!

#48 Mindre redigering är ok, men manipulering är inte ok. Men du kanske kan göra din idé ändå och lägga i en kritiktråd istället för tävlingstråden? Jag blev nyfiken!

mvh Martin

NSphoto
5/7/11, 8:10 PM
#50

#49, okej, ja jag får ta att göra den i alla fall och lägga upp i kritiktråd (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

selfrejection
5/23/11, 8:23 PM
#51

Har det varit någon omröstning för April? Var är resultatet isåfall? :)

Mari
5/23/11, 8:51 PM
#52

Omröstning har det varit och resultaten läggs ut vilken dag som helst nu :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
5/28/11, 8:47 AM
#53

Hej! Nu är jag tillbaka - har varit iväg på utbildning utan internettillgång under en dryg veckas tid. Resultaten läggs ut idag.

mvh Martin

Martin
5/28/11, 11:22 PM
#54

Det var visst ChampionsLeauge final ikväll vilket jag missat (men upptäckte i tid). Kommer inte att hinna presentera resultaten ikväll med sammanställning och allt, men det kommer förhoppningsvis att bli en paus i flytten under söndagen så att jag kan få iväg det. Flyttar under kommande vecka med renovering osv, så ha överseenden om det blir dammiga inlägga :o)

mvh Martin

Peak303
6/5/11, 9:11 PM
#55

Får man fråga när April resulstaten kommer upp? Obestämd

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Mari
6/6/11, 1:48 PM
#56

#55 April ska finnas ute! Men jag hittar det konstigt nog inte nu.

Ska leta vidare och även höra med Martin när han kommer tillbaka då det är han som har hand om det mesta gällande denna tävling

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

selfrejection
6/7/11, 6:07 PM
#57

#56 Jag har inte heller sett något resultat och kan heller inte använda de olika kategorierna i menyn, men det är väl ett helt annat problem :)

Martin
6/9/11, 11:07 AM
#58

Hej, nu är jag tillbaka digitalt :o)

Efter en dryg veckas flytt med översvämning i källaren på nya huset samt målning, rivning av tapeter osv så har vi nu fått ihop så pass mycket av möblemanget att vi fått igång internet i huset. Jag börjar jobba om en dryg timme så idag kommer det inte att hända mer i tävlingen, men sen så hoppas jag att jag under morgondagen och lördagen samt eventuellt senast söndag skall:

- Ha hunnit publicera aprilresultatet (som är klart men inte publicerat - är man nyfiken kan man gå in på omröstningstrådarna och se resultatet)

- För medarbetarna samla in rösterna för majtävlingen och lägga ut dem för omröstning senast i helgen.

- Lägga ut nya trådar för röstning i juni om inte någon av de andra medarbetarna hinner med det innan dess.

Hoppas att ni har överseende med att verkligheten och en struligare flytt än tänkt kom i vägen.

mvh Martin

OlleA
6/20/11, 9:38 PM
#59

Är det fortfarande lika struligt, eller kan vi få rösta på majbilderna snart?

Olle

Martin
6/20/11, 10:15 PM
#60

Omröstningen kommer upp ikväll/natt. Sitter med det nu men måste snart göra ett kort uppehåll och sedan fortsätta.

mvh Martin

Martin
6/21/11, 1:51 AM
#61

Sådär, omröstningarna uppe! In och rösta så får vi se vilka som blir framröstade som vinnare för maj!

mvh Martin

Mari
7/1/11, 12:55 AM
#62

Kära medlemmar!

Nu hoppas vi att stulens tid är över och att tävlingen ska flyta på så som det är tänkt. Junis bidragstråd är nu låst och vi bakom sajten ska fixa med omröstningen, vi siktar in oss på att kunna lägga ut för röstning till er medlemmar under helgen. Resultatet för Maj kommer också att publiceras inom kort.

Julis bidragstrådar är också skapade, så se nu till att ha kameran med er när ni nu njuter av ledighet och härliga sommardagar så att ni inte missar något yppeligt fototillfälle.

**Juli - Tävlingsbidrag hittar ni här samt i första inlägget i denna tråd
**

Kategori: Djuret och årstiderna

Kategori: Vilda djur

Kategori: Djuret och människan

Kategori: Husdjur och tamdjur

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Martin
7/5/11, 4:24 PM
#63

Sent om sider, men här kommer sammanställningen av maj månads resultat!

Resultat för Maj månad!

Kommentar:

Det var väldigt jämnt i några kategorier, i "Vilda djur" blev det delad plats för tvåan och trean med vars 4 röster. I "Djuret och Årstiderna" fick Ann-SofieH en röst mer än texasmamma och knep förstaplatsen med minsta möjliga marginal.

Deklol var omgångens stora vinnare med två kategorisegrar och totalt 10 poäng vilket gav han maj månads förstaplats, 4 poäng före texasmamma som tillsammans med Deklol var de två enda som lyckades ta poäng i mer än en kategori den här månaden, vilket också tyder på stor bredd bland våra fotografer och att det är tufft i kampen om poängen!

Totalt:
10 p (0+5+0+5) Deklol
6 p (0+0+3+3) texasmamma
5 p (5+0+0+0) stoodyear
5 p (0+0+5+0) Ann-SofieH
3 p (3+0+0+0) selfrejection
3 p (0+3+0+0) sstorm
3 p (0+0+0+3) Moollan
1 p (1+0+0+0) Moa-16
1 p (0+1+0+0) NSphoto
1 p (0+0+1+0) Ellinormaggan

Kategorierna:
Tamdjur / husdjur (40 röster):
5 p - "Földrömmar", Stoodyear
3 p - "Taxar", selfrejection
1 p - "Marsvin", Moa-16
0 p - Fåtöljhund, Gips

Människan och djuret (35 röster):
5 p - "Häst och tjej i rapsfält", Deklol
3 p - "Motljuskanin med tjej", sstorm
1 p - "Nose vs Nose", NSphoto
0 p - "Lamm och fotograf", Ann-SofieH

Djuret och årstiderna (29 röster):
5 p - "Rödstjärt", Ann-SofieH
3 p - "Råbock", texasmamma
1 p - "Kvällssol", Ellinormaggan

Vilda djur (27 röster):
5 p - "Snok", Deklol
3 p - "Dopping med fisk", texasmamma
3 p - "Snigel", Moollan

mvh Martin

Martin
7/5/11, 5:56 PM
#64

I resultattråden för Djurfototävlingen finns nu alla månaders resultat samt totalställningen, både totalt och för resp kategori publicerat!

Det är dock ovanligt tyst i trådarna. Även om man är konkurrenter kan man väl diskutera?

Vilken kategori tycker ni är svårast? Varför?

mvh Martin

texasmamma
7/6/11, 10:39 AM
#65

Alla är väl svåra på sitt sätt men för min del är det nog Människan och djuret som är den mest problematiska. Att ta bilder på personer tycker jag är svårt, dels för att jag inte kan, dels för att jag har lite svårt med att lägga upp dem offentligt, kanske beror det på att jag själv avskyr att bli fotad.

Lämpliga motiv har jag ingen brist på men den stora utmaningen är att hitta lite annorlunda vinklingar. Bara "rena porträttbilder" tycker jag blir lite tråkigt i längden

Sen när månaden börjar lida mot sitt slut uppstår dilemmat att välja ut vilka bilder som ska bli månadens bidrag. Vissa bilder är förstås självklara men så är det inte alltid och jag hinner med att ta ett gäng.

Deklol
7/6/11, 10:50 AM
#66

Kategorierna tycker jag inte är direkt svåra i sig, de är ju väldigt dynamiska. Problemet för mig är att jag ska ha tid att ta bilder till dem. Så för mig är alla lika svåra. :)

Ann-SofieH
7/6/11, 12:49 PM
#67

Jag tycker också det här med att variera sig är lite av en utmaning. Att inte skicka in ett kort på t ex samma katt till husdjurstävlingen varje vecka. Husdjurstävlingen är den jag tycker är klart svårast för där är det svårast att "sticka ut". En stor utmaning tycker jag också är att försöka lista ut vad juryn gillar. Jag väljer ut bilder en hel del utifrån det och inte alltid vad jag själv tycker bäst om. Foto är ju så subjektivt, en riktig toppenbild tycker ju de flesta om, en sådan där som riktigt sticker ut, men i mellansegmentet är det mycket svårare då smaken är så olika från person till person. Men jag försöker att varje månad reflektera över vilka bilder som kom med och gissa varför.

Martin
7/6/11, 9:29 PM
#68

Intressanta reflektioner!

Som del i urvalsjuryn (att välja vilja bilder som skall kunna röstas på) tycker jag det som Ann-SofieH skriver. Jag har inte haft en tanke på att fundera i de banorna och då har jag ändå deltagit i en del tävlingar själv. Det kan vara rätt smart. Men - svårt - för precis som Ann-Sofie skrev så är det ju subjektivt. Ibland har något foto som jag inte alls har förstått hur mina kollegor (sajtvärd/medarbetare) röstat på kommit med som röstbart bidrag och jag har tänkt att "då blir det en match mellan de två andra fotona" men så går fotot - som jag inte ser något alls i - och vinner. Det är tjusningen med foto och jag är säker på att mina kollegor upplevt samma sak, och det har säkert ni som skickar in bidrag också gjort ("hur kunde den bilden hamna med och få så många röster när den andra inte gjorde det…").

Jag tycker själv att vi har lyckat välja fyra kategorier som ger en ganska bra bredd men vi tar gärna emot förslag på nya kategorier eller ändringar till kommande år - men det tar vi när det närmar sig.

Just husdjurskategorin som någon nämnde är nog den tuffaste - där är oftast flest inskickade bidrag och även oftast flest personer som röstat vilket jag tolkar som att det är många som intresserar sig för just den kategorin.

Det jag tycker är roligt är att jag tycker att bidragen håller högre och högre klass ju längre tävlingen går (överlag). Om det beror på att folk har utvecklats eller att folk tar intryckt och lärdom och försöker förbättra bildidéer som inte nått hela vägen fram vet jag inte men kul är det!

mvh Martin

Martin
7/13/11, 12:14 PM
#69

Nu är vi i halvtid i tävlingen, juniresultaten har kommit upp i resultattråden. Texasmamma tog stora kliv i och med två kategorisegrar och det visar hur stora skillnader små skillnader kan göra. Den ena kategorin vanns med ett par röster och den andra med en röst och det gav 10 poäng då det denna gången var till texasmammas fördel. Nästa gång kan det vara tvärtom. MoaW hade flera fina foton med den här gången men i ena kategorin var hon ett par röster från poäng och i annan kategori fick hon poäng, men var bara röster ifrån en fempoängare.

Ann-SofieH som låg i toppen i totalen och även i några av delkategorierna fick "bara" in en 5-poängare denna gången och tappade lite i totaltabellen men tog in lite i annan kategori. Inget är givet utan allt kan hända.

Det är kul när det är många som röstar och många som skickar in sina bidrag. Då blir det jämnare och mer intressant i tävlingen. Har ni en bild som ni är nöjd med och som ni tycker kan passa in på något av de fyra temana i tävlingen - tveka inte att skicka in den!

Nu är vi mitt inne i sommaren då många har semester men vi hoppas ändå bidragen trillar in. Och ni som inte ligger i topp nu; Tänk på att det är lika mycket kvar av tävlingen som det som har gått av tävlingen. Även om det verkar som att de i toppen är långt borta så är det fullt möjligt att komma ikapp. I vissa kategorier är det jämnare än i andra - men även i de ojämnare kategorierna är det fortfarande fullt möjligt att komma ikapp. Det är ju faktiskt 30 poäng bara i förstaplatser att slåss om (per kategori) under de kommande 6 månaderna…

mvh Martin

Annons:
Moa-16
7/16/11, 2:13 AM
#70

Hittar inte "husdjur/tamdjur" för den här månaden, är jag blind?

Martin
7/16/11, 2:15 AM
#71

Den hade halkat ner ett par sidor eftersom att det varit mycket aktivitet i andra trådar. Här är den!

mvh Martin

Moa-16
7/16/11, 2:17 AM
#72

Aha, tack för länken!

texasmamma
7/26/11, 3:05 PM
#73

Jag är precis klar med ett album där jag samlat alla mina bidrag till tävlingen. Tänkte att det kan vara bra att ha dem på ett ställe. Sen när året är slut är det bara att gå igenom dem och se om det har skett någon förändring/förbättring/utveckling.

Är det fler som "samlat" in sina bilder? Vore roligt och intressant att få se dem i så fall…

Här är länken till mitt set på flickr

Martin
8/10/11, 10:14 AM
#74

Nu är det fritt fram att i en vecka rösta på julitävlingens tävlingsbidrag! En månad med många intressanta, bra bilder och svårt jobb för oss i juryn att välja ut de som skulle gå till omröstning!

mvh Martin

Martin
8/17/11, 2:04 PM
#75

Då var resultaten för juli uppdaterade, liksom totalställningen efter julitävlingen.

Kika in resultaten i resultattråden så går det bra att diskutera och kommentera resultaten antingen där eller här.

mvh Martin

Martin
9/15/11, 8:21 AM
#76

Det verkar som att man kan rösta även efter deadline (när jag har stängt trådar).

Jag har gjort ett svar (denna gången stod det tydligen lika i en av kategorierna vid midnatt när deadline var men det skiljde en röst på förmiddagen när jag stängde och räknade ihop - kunde inte bevaka deadline).

Det är att det som har varit får nog vara som det har varit, men att vi framöver får försöka bevaka deadline på ett annat sätt.

Läs gärna.

Sen kan vi diskutera här inne. Vad tycker ni?

mvh Martin

Annons:
Mari
9/15/11, 7:01 PM
#77

Jag tror jag har en lösning på detta.

Om man vid deadline låser tråden (så det syns att den inte är aktiv) SAMT flyttar över den till den dolda delen som bara vi Medarbetare kommer åt, då ska väl inte ni medlemmar kunna rösta eftersom ni inte bör komma åt tråden?

Och sedan när man har hunnit noterat antalet röster så tar man och flyttar tillbaka röstningstrådarna igen :-)

kan det vara ett fungerande förslag tro?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
9/16/11, 12:33 PM
#78

Det låter ju värt att testa i alla fall.

mvh Martin

Moa-16
9/19/11, 7:55 AM
#79

Har ni tagit bort "Djuret och årstiderna"(?) Såg att den var låst.

Martin
9/19/11, 10:23 AM
#80

#79 Vet faktiskt inte varför den katagorin var låst, det har skett av misstag. Tack för att du uppmärksammade oss på det, jag har öppnat den nu. Alla trådarna är bumpade!

mvh Martin

Moa-16
9/19/11, 1:11 PM
#81

#80 Ok, jag tänkte väl!

MoaW
10/1/11, 11:37 AM
#82

Neeej nu glömde jag att anmäla bilder till tävlingen, ännu en gång Förvånad Jag är helt hopplös, hade ju tom tagit bilder speciellt för tävlingen. Ni skulle inte kunna skicka ut pm eller nåt till sidans medlemmar sista dan eller nåt?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Mari
10/1/11, 11:44 AM
#83

#82 Det är ett bra förslag, det ska vi försöka att göra :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
MoaW
10/1/11, 11:47 AM
#84

#83 åhh ja hoppas att det är genomförbart, det skulle verkligen vara uppskattat! Jag är så hemskt glömsk. brukar logga in för att kolla pm och kommentarer i trådar jag skrivit i, så då missar jag ofta tävlingen.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Rhodugune]
10/1/11, 8:53 PM
#85

#82 Jag gillar också den idén, jag höll på att glömma att ladda upp bilder i tävlingarna igår, men sen kom jag på väldigt sent att det var den sista september idag!

Första bilden jag lade upp gick bra, men sen började sidan att låsa sig/hänga sig och jag fick inte de andra bilderna upp laddade förens klockan var efter tolv…

Jag hoppas jag får vara med endå, med de sista tre, men förstår om det inte går.

Men jag kan inte låta bli att hoppas. ;)

OlleA
10/2/11, 10:54 AM
#86

Samma problem har jag också haft, men nu verkar det fungera bättre igen. En sak jag har funderat på är om inte de aktuella röstnings- och tävlingstrådarna borde ligga överst, under den här tråden? Det blir lite svårt att hitta dem när de halkar ner till andra eller tredje sidan.

Olle

Martin
10/2/11, 12:24 PM
#87

#86 Ett problem är att det är 4 tävlingstrådar varje månad och 4 röstningstrådar när det är dags för det. Då skulle vi ha låst hälften av trådarna på förstasidan och ännu fler trådar än redan idag skulle snabbt försvinna bakåt och inte hittas. Tävlingstrådarna hamnar ju på förstasidan varje gång någon lägger in ett inlägg. Det vi kanske skulle kunna göra är att vi som är sajtvärd/medarbetare går in och påminner om trådarna om de hamnar för långt bak - där kan vi bli bättre. Men jag tror som sagt inte riktigt på att klistra dem där.

mvh Martin

Sweety
10/3/11, 4:53 PM
#88

Har ni bestämmt pris ännu? Tänkte starta en egen tävling men vet inet vad jag ska ha för pris. ;)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Martin
10/3/11, 5:09 PM
#89

Vi har några pris klara men jobbar fortfarande lite med alternativ. Vi återkommer när priserna är helt bestämda.

mvh Martin

Martin
10/13/11, 12:36 AM
#90

Resultaten uppdaterade i resultatttråden! Grattis till alla som tog poäng i septembertävlingen!

mvh Martin

Annons:
felixhaljeskog
10/13/11, 11:33 PM
#91

När börjar Oktober tävlingen?

Martin
10/14/11, 12:54 AM
#92

Får skylla på "ammningshjärna" fast att det inte är jag som ammar här hemma… skämt åsido - har helt missat att lägga upp de nya tävlingstrådarna och det har väl varit mycket att göra som nybliven förälder men med lite sömn så får man inte alltid ihop det. Skrattande

Tävlingstrådarna ute nu - tack för påminnelsen!

mvh Martin

majlar
10/14/11, 9:33 AM
#93

#92 Grattis till amningshjärnan och lilla bäbisen. En behjärtansvärd ursäkt tycker jag.Glad

Martin
10/14/11, 4:31 PM
#94

Tack :o)

mvh Martin

Caroline31
11/6/11, 7:16 PM
#95

Någon mer än jag som undrar när omröstning för oktober tävlingarna kommer upp?

felixhaljeskog
11/6/11, 8:47 PM
#96

#95 undrar jag också

Martin
11/6/11, 8:48 PM
#97

Imorgonkväll, teamet bakom sidan har till då på sig att rösta och när det är gjort så lägger jag ut omröstningarna.

mvh Martin

Annons:
Martin
11/7/11, 11:49 PM
#98

Då ligger omröstningarna ute!

Mycket jämnt bland Sajtvärd och Medarbetare i flera kategorier och i en kategori så jämn att det blev 4 bidrag att rösta på!

mvh Martin

Martin
11/17/11, 10:01 PM
#99

Nu äntligen har jag fått en stund över mellan jobb och familjeliv :o)

Resultat oktober

Vilda djur (41 röster)
5 p - Ann-SofieH - Blåmes
3 p - Caroline 31 - Hjort
1 p - OlleA - Svanar

Det var mycket hårt mellan de två första bidragen där det till slut bara skiljde en handfull röster men där Ann-Sofie drog det längsta strået.

Husdjur (47 röster)
5 p - Lillith-Stella - Katt i löv
3 p - Myhombreo - Husdjur
1 p - Adrina - Katt i gräs

Lillith-Stella hade lite marginal ner till tvåan men mellan tvåan och trean skiljde bara 4 röster så det var en jämn omgång. Många röstande - kul!

Djuret och årstiderna (47 röster)
5 p - Texasmamma - Svan
3 p - Ann-SofieH - Älg
1 p - Adrina - Hamster
0 p - MoaW - Hund

Väldigt jämnt även här (och många som röstade!) Texasmamma hade fyra röster tillgodo till segern, men mellan tvåan och fyran var det bara 3 röster som skiljde så där var det jämnt! AnnSofie drog längsta strået i den kampen och tog hem trepoängaren och det blev hennes andra kategori den här månaden hon tog poäng i. Även Adrina tog poäng i sin andra kategori den här månaden och liksom i förra kategorin blev det en tredjeplats en röst framför MoaW som precis hamnade utanför prispallen, men vi har ju sett hennes foto förut och vet att hon kommer igen och kämpar om topp-platserna!

Människan och Djuret (40 röster)
5 p - Deklol - Man med hund
3 p - Adrina - Tjej och katt
1 p - Texasmamma - Fågelmatning
Deklol visar återigen att det här medhundbilder - det kan han. Inte minst i samspelet med människa. I kategorin där minst rösteade (men ändå fler än många andra omgångar så det har varit tufft ändå såklart!) var det jämnt och han tar "femman" bara två röster före Adrinas Katt- och tjejbild. Texasmammas bild på nötväckan vid fågelmatningen är inte dålig den heller men räcker "bara" till tredjeplatsen. Adrina tar alltså en poängplacering i 3 av 4 kategorier den här månaden - grattis!

Nedan (nästan inlägg) följer totalsammanställning samt sammanställning per kategori.

mvh Martin

Martin
11/17/11, 10:17 PM
#100

Resultat Totalt

Deklol    61      
Ann-SofieH    49      
texasmamma    47      
MoaW    34      
selfrejection    24      
OIleA    22      
Nsphoto    14      
peak303    12      
Gips    11      
Lillith-Stella    9      
Moa-16    7      
Monkey    6      
Rhodugune    6      
Maalin-a    6      
JossefinD    5      
Majlar    5      
Stoodyear    5      
Adrina    5      
GuUuLd    4      
Caroline31    4      
sstorm    3      
mjuhm    3      
1korn    3      
hobbymupp    3      
Jeeessiicaa    3      
NathalieT    3      
Pernillab    3      
Hannajess    3      
Myhombreo    3      
Ellinormaggan    1      
Sackum    1      
Sandraobella    1      
Ebfotograf    1      
femman    1      
Mollan    1      
Ronja06    1     

Deklol behåller ledningen men Ann-SofieH knappar in.

Vilda Djur

Ann-SofieH    21      
OIleA    15      
Deklol    14      
texasmamma    14      
MoaW    8      
GuUuLd    4      
peak303    3      
Maalin-a    3      
Caroline31    3      
Hannajess    3      
Lillith-Stella    1      
Ronja06    1     

Ann-SofieH rycker i toppen men mycket jämnt fortfarande. OlleA var den enda i toppen utöver Ann-Sofie som tog poäng så han går upp på ensam andraplats.

Husdjur och tamdjur.

selfrejection    14      
MoaW    10      
Ann-SofieH    9      
texasmamma    6      
Nsphoto    6      
Lillith-Stella    5      
Gips    5      
Majlar    5      
Stoodyear    5      
Deklol    3      
peak303    3      
Maalin-a    3      
Jeeessiicaa    3      
NathalieT    3      
Pernillab    3      
Myhombreo    3      
OIleA    1      
Moa-16    1      
Adrina    1      
Ebfotograf    1      
femman    1      
Mollan    1     

Ingen av topp5 tog poäng denna omgången, så där ser man så svårt det är att komma in på listorna ibland. Det gör ju också att det tightar till underifrån, men nu är det bara 2 omgångar kvar att tävla i så vi får väl se om det går att komma ikapp toppgänget.

Djuret och årstiderna

texasmamma    20      
MoaW    13      
selfrejection    9      
Ann-SofieH    9      
Deklol    8      
OIleA    6      
Moa-16    6      
Nsphoto    5      
Gips    5      
Lillith-Stella    3      
Rhodugune    3      
1korn    3      
hobbymupp    3      
Adrina    1      
JossefinD    1      
Sandraobella    1     

Texasmamma tar hem 5-poängaren den här månaden och rycker i toppen. Ann-SofieH tar trean och försöker hänga på men nu är det bara två omgångar kvar och förstaplatsen är utom räckhåll, men en andraplats kan man ju fortfarande slåss för…

Djuret och människan

Deklol    36      
Ann-SofieH    10      
texasmamma    7      
peak303    6      
Monkey    6      
JossefinD    4      
MoaW    3      
Nsphoto    3      
Rhodugune    3      
Adrina    3      
sstorm    3      
mjuhm    3      
selfrejection    1      
Gips    1      
Caroline31    1      
Ellinormaggan    1      
Sackum    1     

Deklol vinner återigen kategorin, det var faktiskt 5:e gången på de 6 senaste deltävlingarna som Deklol kniper förstaplatsen - och han är helt ohotad där. Han är 26 poäng före tvåan och det är bara 10 poäng kvar att tävla om, så resterande i kategorin får göra upp om andraplatsen - och där är det jämnt och många som har chansen!

mvh Martin

MoaW
11/17/11, 10:31 PM
#101

haha ajdå Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Mari
12/2/11, 11:15 PM
#102

Och nu finns Decembers tävlingstrådar utlagda!

Vi hoppas att det blir extra många som väljer att delta med bilder denna sista gång Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caroline31
12/7/11, 9:31 PM
#103

omröstning november?

Mari
12/7/11, 10:20 PM
#104

#103 Den kommer ut väldigt snart!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Cerrolyn
12/8/11, 10:40 PM
#105

Super rolig tävling :D

**MVH Cerrolyn

Mari
12/8/11, 10:45 PM
#106

Nu är omröstningarna ute!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
12/9/11, 11:44 AM
#107

#105 Kul att den uppskattas eftersom att det är ganska mycket jobb bakom den, och nu har jag varit iväg på kurs två veckor också med ingen internetåtkomst första veckan och bara begränsad veckan som gått, men nu är som sagt omröstningarna ute - bara att rösta och må bästa bidrag vinna!

mvh Martin

texasmamma
12/9/11, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Ser att det är "dubbla budskap" i omröstningstrådarna, Röstningen är öppen till kl 22.00 (OBS, kl 20!)

Ett stort tack till er alla för allt jobb ni lagt ner på tävlingen, det är och har varit hur roligt som helst. Känns lite tungt nu förstås när det börjar närma sig slutet

Ha de så gôtt alla

Pia

Martin
12/9/11, 7:58 PM
#109

Tackar! Får skylla på copy-n-paste nisse :o)

Kl 22 är tiden som gäller. Jag ändrar! Tack för att du uppmärksammade oss på detta!

Vi bakom sajten funderar redan på en "åretrunttävling" till kommande år och får se om det blir denna varianten en gång till, eller ett annat upplägg. Men det kommer ni att märka vid årsskiftet. :o)

mvh Martin

OlleA
12/9/11, 9:02 PM
#110

Jag hoppas att det blir en liknande tävling nästa år, och kan inte låta bli att också fundera lite över hur den borde se ut. Ibland har jag svårt att förstå varför ni i juryn väljer ut vissa bilder - kanske lite större tydlighet i vad ni går efter och vill se i de olika kategorierna? Motivering till varför ni väljer den eller den bilden har det talats om tidigare i tråden, och ibland hade det varit intressant. Om juryn överhuvudtaget ska välja bilder, det kanske blir bättre om vi får rösta bland alla inskickade bilder? Helt rättvist är det svårt att få det att bli, det går nog knappast att komma ifrån t ex att en del röstar på kompisens bild snarare än går efter bildkvalitet. Kanske har även juryn sina favoriter bland deltagarna? Jag ska erkänna att jag gjorde reklam för mig på ett annat forum i början av året, men tror inte att jag är ensam om att ha gjort liknande saker. Som sagt, det finns en del att fundera över även om det är en rolig tävling.

Olle

Martin
12/9/11, 9:41 PM
#111

#110 Hur bilderna väljs ut är ingen hemlighet. Vi försöker att alla som står bakom sajten röstar men vissa månader har det tyvärr inte varit så många som har kunnat rösta (semestermånaderna t.ex.) och andra har alla röstat.

Alla lägger 5, 3 resp 1 poäng på de tre bilder de tycker är bäst. Sedan räknar vi helt enkelt ihop poängen och de 3 bilder med flest poäng blir de som väljs ut. I vissa deltävlingar så får flera bilder samma poäng som tredjebilden, och då blir det mer än tre alternativ att rösta på för då gör vi ingen skillnad utan tar ut alla.

Ibland har alltså en bild blivit utvald för att en i juryn valt att ge den en femma, en annan gång är det ingen som har en bild som fempoängare men i princip alla har gett den 3 eller 1 poäng.

Ofta är jury dock ganska enig om i alla fall de två första bilderna.

Vid ett tillfälle, vet inte riktigt vilken månad, vet jag att en bild "vann" juryomröstningen överlägset och kom trea när användarna röstade på den. Sådant tycker jag är intressant.

Om vi i juryn har våra favoriter? Jag tror inte att vi har favoriter som vi alltid ger röster - däremot tror jag att vi (nu talar jag för egen del) försöker anamma samma tänk i varje omröstning vilket gör att för min del så tolkar jag kategorierna likadant varje gång och jag vet ju med mig att jag har gett en och samma person flera röster i flera månader, och även många kategorier för att den personens bilder har det jag efterfrågar. Visst har jag tänkt tanken: "Är jag påverkad av att jag brukar ge den här fotografen poäng", men jag försöker att vara opartisk varje gång och varken sortera bort fotografen eller se till att ge fotografen poäng varje gång - utan att bara bedömma de enskilda bilderna.

Efter december månads deltävling vidareutvecklar jag gärna vad jag har premierat för kriterier - men jag tycker att det blir orättvist att gå ut med det inför sista deltävlingen (även om det skulle vara lika för alla).

Jag har också lekt med tanken att låta alla inskickade bidrag vara med i en omröstning - och det skulle ju även få till följd att vi som står bakom sajten skulle kunna vara med (för att personligen hade jag gärna varit med i en sådan här tävling men det blir ju omöjligt med det upplägget som är nu).

Men vi håller som sagt på att fundera på en tävling för nästa år. Jag startar en förslagslåda i egen tråd - jag uppmanar dig och alla andra att fylla på den med förslag och funderingar!

Till förslagstråden!

Jag vill också poängtera att vi uppskattar förslag och kommentarer runt våra evenemang - det gör det enklare för oss att göra ett forum som våra medlemmar och vi själva trivs i.

mvh Martin

Annons:
Martin
12/16/11, 9:30 PM
#112

Omröstningsresultat för november.

Ganska mycket mindre röster än förra månaden och vi får väl ta på oss det som glömde skicka ut massmail och påminna medlemmarna och vi glömde även att hissa upp trådarna sista dygnet av röstning, och de hade hamnat ganska långt bak. Som vanligt var det väldigt jämnt på några håll, t.ex. i "Djuret och årstiderna" skildje det bara en röst mellan bidragen som kom trea och fick en poäng och som blev fyra utan poäng. I samma kategori hade vi den mest överlägsna vinnaren med drygt 60% av rösterna i kategorin till texasmammas sidensvans. Som vanligt överlag mycket hög kvalitet på bidragen och svårt och jämnt i juryn att rösta fram bidragen som gick till final - och man ser ju också på era röster att det varit jämnt och svårt att välja på många håll.

Vilda djur (25 röster)
5 p - Dovhjort -Caroline31
3 p - Groda - Afrejd
1 p - Ekorre - Deklol

Husdjur/tamdjur (23 röster)
5 p - Hund - MSPhotograpy
3 p - Hund i sol - denisesalomonsson
1 p - häst - Penphotography
3 st helt nya poängtagare även om de har varit med tidigare med bidrag.

Djuret och årstiderna (25 röster)
5 p - Sidensvans - texasmamma
3 p - Ekorre - Deklol
1 p - Kanin - natha-mjau

Djur och människa (28 röster)
5 p - Ekorrar med man - Deklol
3 p - Pojke med häst - denisesalomonsson
1 p - Apportör med hund - Caroline31
Fjärde raka segern för deklol i kategorin, dessförrinnan hade en plump (tror inte han hade bidrag med i den) och innan dess två segrar till. Deklol kan sina människor och djur!

mvh Martin

Martin
12/16/11, 9:40 PM
#113

Totalställning efter november månads deltävling

**Total
**Deklol            70
texasmamma        52
Ann-SofieH        49
MoaW            34
selfrejection        24

OIleA            22
Nsphoto            14
peak303            12
Gips            11
Caroline31        10

Lillith-Stella        9
Moa-16            7
Maalin-a        6
Monkey            6
Rhodugune        6

denisesalomonsson    6
JossefinD        5
Adrina            5
Majlar            5
Stoodyear        5

MSPhotograpy        5
GuUuLd            4
Hannajess        3
Afrejd            3
sstorm            3

mjuhm            3
1korn            3
hobbymupp        3
Jeeessiicaa        3
NathalieT        3

Pernillab        3
Myhombreo        3
natha-mjau        3
Ronja06            1
Ellinormaggan        1

Sackum            1
Sandraobella        1
Ebfotograf        1
femman            1
Mollan            1
Penphotograpy        1

Vilda djur
Ann-SofieH    21
Deklol        15
OIleA        15
texasmamma    14
MoaW        8

Caroline31    8
GuUuLd        4   
peak303        3
Maalin-a    3
Hannajess    3

Afrejd        3
Lillith-Stella    1
Ronja06        1

Husdjur och tamdjur
selfrejection        14
MoaW            10
Ann-SofieH        9
texasmamma        6
Nsphoto            6
Lillith-Stella        5
Gips            5
Majlar            5
Stoodyear        5
MSPhotograpy        5
Deklol            3
peak303            3
Maalin-a        3
denisesalomonsson    3
Jeeessiicaa        3
NathalieT        3
Pernillab        3
Myhombreo        3
OIleA            1
Moa-16            1
Adrina            1
Ebfotograf        1
femman            1
Mollan            1
Penphotograpy        1

Djuret och årstiderna
texasmamma        25
MoaW            13
Deklol            11
selfrejection        9
Ann-SofieH        9

OIleA            6
Moa-16            6
Nsphoto            5
Gips            5
Lillith-Stella        3

Rhodugune        3
1korn            3
hobbymupp        3
natha-mjau        3
Adrina            1

JossefinD        1
Sandraobella        1

Människan och djuret
Deklol            41
Ann-SofieH        10
texasmamma        7
peak303            6
Monkey            6

JossefinD        4
MoaW            3
Nsphoto            3
Rhodugune        3
Adrina            3

denisesalomonsson    3
sstorm            3
mjuhm            3
Caroline31        2
selfrejection        1

Gips            1
Ellinormaggan        1
Sackum            1

mvh Martin

TereseStromberg
12/17/11, 10:27 AM
#114

Kommer det startas en ny sådan tävling nu till 2012,? :-)

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

Mari
12/17/11, 10:30 AM
#115

#114 Ja, någon slags tävling kommer det att bli men vi vet inte ännu om det blir samma koncept eller något helt nytt.

Tyck gärna till i denna tråden om hur ni upplevt denna tävling och om ni har förslag på något nytt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
1/5/12, 1:48 AM
#116

Omröstningen av december 2011 kommer ut under morgondagen (torsdagen) då iFokus segar otroligt för mig nu och det inte blir bra med att skapa artikel och lägga in bilder.

Kan säga att vi som väljer ut bilderna har haft det svårt, många bra bilder och intressanta resultat av våra omröstningar. Vi är 5 som röstat och i en kategori hade 4 st en bild som "vinnare", medan den 5:e inte gav poäng alls till bilden. I ett par kategorier har vi bara fastnat för 5 bilder, medan i en kategori var det totalt 10 bilder som fick röster.

I två av kategorierna kommer ni att få rösta på 4 bilder för att det varit så jämnt. Men som sagt, omröstningen kommer inte upp förrän under torsdagen.

mvh Martin

Cerrolyn
1/5/12, 9:23 AM
#117

Spännande

**MVH Cerrolyn

Martin
1/15/12, 9:23 PM
#118

Jag skall försöka sammanställa allt ikväll, om jag inte hinner det så kommer slutresultaten att komma upp under morgondagen (måndagen). Beklagar att vi har segat med slutresultaten!

mvh Martin

Annons:
Martin
1/20/12, 10:40 PM
#119

Årets stora Fototävling 2011, "Årets Djurfotograf" är avslutad och totalsegrar blev Deklol som vann med ganska god marginal ner till tvåan Texasmamma, och trean Ann-SofieH.

I kategorin "Vilda Djur" tog Ann-SofieH som inte nådde riktigt hela vägen i totaltävlingen hem segern med 24 poäng, 5 före Texasmamamma och ytterligare 3 före OlleA som tog hem tredjeplatsen.

I kategorin "Husdjur/tamdjur" tåg Selfrejection hem segern med 14 poäng, 4 före Ann-SofieH och MoaW som delade andraplatsen. Trea blev Deklol med 8 poäng.

I kategorin "Djuret och årstiderna" tog texasmamma hem segern med ganska god marginal, 28 poäng vilket var 10 före tvåan MoaW som i sin tur var 7 poäng före Deklol på tredjeplats.

I kategorin "Människan och Djuret" dominerade Deklol stort och även om han "bara" fick en andraplats i sista deltävlingen var han ändå 33 poäng före tvåan Ann-SofieH som i sin tur var 3 poäng före trean MoaW.

Vi gratulerar alla vinnarna!!

Vi hoppas att ni tycker tävlingen varit rolig och givande och att den både sporrat, inspirerat och kanske rent av utvecklat ert fotograferande. Glöm inte vara med i 2012 års stora fototävling här på Djurfoto.Ifokus.

Priserna utgår till totalvinnare samt kategorivinnare och vinsterna består av vars en fotoutskrift av valfritt foto som Mari står för. Totalvinnaren får det i A4-format, övriga i A5-format. Mari tar kontakt med er gällande fotot!

Totalställning:
Deklol            78
texasmamma        60
Ann-SofieH        54
MoaW            44
OIleA            27
selfrejection        24
Nsphoto            14
peak303            12
Gips            11
Caroline31        10
Lillith-Stella        9
Moa-16            7
Monkey            6
Rhodugune        6
denisesalomonsson    6
Maalin-a        6
JossefinD        5
Adrina            5
Majlar            5
Stoodyear        5
MSPhotograpy        5
GuUuLd            4
sstorm            3
mjuhm            3
1korn            3
hobbymupp        3
natha-mjau        3
Jeeessiicaa        3
NathalieT        3
Pernillab        3
Myhombreo        3
Hannajess        3
Afrejd            3
Ellinormaggan        1
Sackum            1
Sandraobella        1
Ebfotograf        1
femman            1
Mollan            1
Penphotograpy        1
Ronja06            1

Vilda djur:
Ann-SofieH        24
texasmamma        19
OIleA            16
Deklol            15
MoaW            8
Caroline31        8
GuUuLd            4
peak303            3
Maalin-a        3
Hannajess        3
Afrejd            3
Lillith-Stella        1
Ronja06            1

Husdjur/tamdjur:
selfrejection        14
Ann-SofieH        10
MoaW            10
Deklol            8
texasmamma        6
Nsphoto            6
Lillith-Stella        5
Gips            5
Majlar            5
Stoodyear        5
MSPhotograpy        5
OIleA            4
peak303            3
Maalin-a        3
denisesalomonsson    3
Jeeessiicaa        3
NathalieT        3
Pernillab        3
Myhombreo        3
Moa-16            1
Adrina            1
Ebfotograf        1
femman            1
Mollan            1
Penphotograpy        1

Djuret och årstiderna:
texasmamma        28
MoaW            18
Deklol            11
selfrejection        9
Ann-SofieH        9
OIleA            7
Moa-16            6
Nsphoto            5
Gips            5
Lillith-Stella        3
Rhodugune        3
1korn            3
hobbymupp        3
natha-mjau        3
Adrina            1
JossefinD        1
Sandraobella        1

Djuret och människan:
Deklol            44
Ann-SofieH        11
MoaW            8
texasmamma        7
peak303            6
Monkey            6
JossefinD        4
Nsphoto            3
Rhodugune        3
Adrina            3
denisesalomonsson    3
sstorm            3
mjuhm            3
Caroline31        2
selfrejection        1
Gips            1
Ellinormaggan        1
Sackum            1

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: