Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 468 ggr
idaah
12/16/12, 8:55 PM

Objektiv till Canon?

Hej!

Jag undrar vad ni har för objektiv till era Canon kameror, jag undrar detta för att jag behöver köpa något nytt till min Canon eos 400D.

När jag var ute och fotade när 2 av mina vänner red, så gick mitt tele/makro objektiv isönder (där man somar, stvaning?). Så vilket objektiv är bra? Det jag söker det är att det ska kunna vara bra så det finns både tele/makro i samma. Det var då mitt förra!

Det kanske är ett litet krånglit inlägg, men hoppas att ni förstår vad jag menar. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Martin
12/18/12, 9:18 AM
#1

Om du var nöjd med ditt förra så kanske du kan köpa ett nytt sådant, eller titta på någon liknande?

På vilket sätt gik det sönder?

mvh Martin

idaah
12/18/12, 4:56 PM
#2

#1 Jag skulle bara soma (stavning?) så "knakade" det lixsom till, så efter det så kunde jag inta använda det mer.

Det tänkte jag inte på, men klart att jag kan/ska kolla på ett likadant eller något liknande! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Martin
12/18/12, 5:01 PM
#3

zooma stavas det nog men det är inte det viktiga.

Vad är det för ett objektiv du har?

mvh Martin

idaah
12/19/12, 3:11 PM
#4

#3 Om du menar det som gick isönder? Det heter Tamron AF 70-300 tele-macro.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Martin
12/19/12, 3:50 PM
#5

Det är inte så att du har råkat sätta om objektivets fokusknapp från auto till manuell, eller tvärtsom? Vissa objektiv går ju inte att zooma med manuellt om de står i autoläge, och brukar du ha manuellt på men råkat slå om till manuellt kan det ha knakat till när du försökt vrida på det. Oftast går det att använda ändå.

På vilket sätt brukar du använda det, manuellt eller med auto? Och på vilket sätt fungerar det inte (kan inte zooma, fokuserar inte osv)?

mvh Martin

idaah
12/19/12, 8:06 PM
#6

#5 Jag har det på auto. När jag zoomar så "rör" sig inte zoomen. Medan fokuset rör på sig. Hoppas att du fattar!

Men jag ska kolla så jag inte har kommit åt manuellt på objektivet.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Hanna
12/20/12, 12:24 AM
#7

#6 Vad menar du med att zoomen inte rör sig? Den ska väl inte röra sig?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

idaah
12/20/12, 11:00 AM
#8

#7 När jag försöker zooma så händer det inget. När jag rör på zoomen så ska den ju zooma, fast det gör den inte. (är jättedålig på att förklara).

Så idag när jag kollade på objektivet så tog jag ju upp det, och då är det något som är löst inne i objektivet. Obestämd

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Inkanyezi
12/20/12, 11:25 PM
#9

De där objektiven har en svaghet som faktiskt står till och med i bruksanvisningen, och jag skulle inte rekommendera att du köper ett till likadant. Jag betraktar det som ett konstruktionsfel, men det finns andra uppfattningar i den frågan. Om du har bruksanvisningen kvar till objekttivet, så ser du att det är mycket känsligt för att man petar på avståndsinställningen när det är inställt på AF, och att man inte ens får sätta på och ta av motljusskyddet när det står på AF, utan att det måste vara omställt till MF, se #2 i tråden "Vilket telezoom?" i Foto i Fokus.

Som jag ser det, är det bara en tidsfråga innan en så illa gjord sak går sönder.

Ditt fel är inte det vanligaste på det objektivet, utan oftare brukar bara fokusmekanismen gå sönder, så att objektivet fortfarande fungerar, men bara med manuell fokus. Att det går sönder beror på att det finns små plastkugghjul där inne som inte håller för att man vrider på det när det är inställt på AF. Det finns också risk att det går sönder i zoomningen om man zoomar när det är inställt på makro.

Så om du inte vill att det ska hända igen, tar du hellre ett Canon original 55-250, som inte har samma svaghet men ändå har ett rimligt pris. Det finns bättre objektiv än det med svaga kugghjul från Sigma och Tamron också, men de kostar mer.

Och eftersom det var det där med "makro" som indirekt vållade skadan, är det bättre att du inte letar efter någonting som kallas så.

idaah
12/21/12, 1:02 PM
#10

#9 Jag fick det begagnat i julklapp för något år sen, och då fick jag ingen bruksanvisning med.

Men jag ska leta vidare och kolla på dom länkarna som du tipasr om! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: