Annons:
Etiketttävlingar
Läst 2325 ggr
Martin
1/31/13, 9:05 AM

Fototävling 2013 - Februaribidragen

Temat för Februari månad i Djurfotos stora fototävling 2013 är TAM/TAMT.

Tolkningen av temat är fritt och ditt bidrag lämnar du i denna tråden.

Tävlingsperioden för deltävlingen är 2013-02-01 -- 2013-02-20 kl 24.00.

Huvudtråden för tävlingen hittar du här, med all info som behövs.

Obs, tillägg och nytt för reglerna från och med Februaritävlingen är att Exif-information med datum och tid måste vara med i fotot för att det skall räknas, se punkt 9 i reglerna för mer info. Vi har med anledning av det också skrivit en liten artikel om Exif, som ni hittar här.

Reglerna för tävlingen är:

Bildinlämning - regler 2013

  1. Bidragen lämnas in i en speciell bidragstråd för varje månad som är öppen från den 1 varje månad till den 20e, sedan låses tråden och blir dold inför röstning. (denna månaden blir det från 5-25 eftersom att vi kom ut sent med den).

  2. Bilderna måste vara fotograferade under samma månad som tävlingen pågår, alltså mellan den 1-20e. Därav behöver exif finnas med på bilderna. Det finns inget annat sätt att kontrollera att bilderna är nytagna och det är något vi vill att de är - tävlingen är till för att uppmuntra och sporra till nya fotografier istället för grävande i arkiv. Vi skall i en artikel som vi länkar till härifrån berätta lite om exif och vad man kan göra för att få kvar det i bilderna vid redigering osv, men tyvärr kan vi inte leverera en lösning som fungerar för alla. Dock kvarstår kravet: Bilder utan exif stryks ur tävlingen.

  3. Bilderna får EJ ha logga på sig eller något annat som avslöjar vem fotografen är. Bilder som bryter mot denna regel diskas. Vi är medvetna om att man ändå kommer kunna se vem som är fotograf, men vi anser att loggor även om de är diskreta stör bilden och tävlingen skall ha bilder i fokus.

  4. Man får delta med en (1) bild per fotograf och deltävling. Postar man mer än en bild är det den sist postade som i övrigt matchar reglerna som gäller. Bilder postade utanför tävlingstid räknas inte.

  5. Vi har som målsättning att lägga ut omröstningstråden den 21:a, dagen efter att respektive omgång är avslutad. Omröstningen är öppen en vecka. Det kan bli att vi har fullt upp den 21:a någon månad men då förlängs röstningen så att den är alltid en vecka från att omröstningstråden kommer upp.

  6. De tre som får flest röster tilldelas poäng, 1an = 5p, 2an = 3p och 3an = 1p, vid samma slutpoäng i omröstningen får båda/alla bidragen samma poäng. Poängen räknas sedan ihop under tävlingens gång för att sedan kunna utse den fotograf som blir tilldelad titeln Djurfotograf 2013 här på iFokus. Hamnar någon på samma poäng avgör i tur och ordning: 1) Antal 5-poängare, 2) Antal 3-poängare, 3) antal 1-poängare och 4) Högst antal deltävlingar man deltagit i.

  7. För att en röst skall räknas måste man i röstningstråden skriva en kommentar om bilden, och då är det en enklare form av kritik vi menar. Röster som inte säger något om bilden fotografiskt (t.ex. "naaw" eller "sööööt" kommer inte att räknas - man måste motivera varför man tycker att fotot är bra).

  8. Eventuellt kommer det att bli något mindre pris, det beror på vad vi kan hitta och vad vi kan hitta för "sponsorer" under året.

  9. Exif-information med datum och tid måste finnas på bilden för att den skall godkännas. Detta för att vi skall veta att bilden är tagen i rätt tidsintervall för tävlingen och det tycker vi är viktigt - då tävlingen är till för att uppmuntra att ta nya foton och inte bara titta tillbaka på vad man presterat tidigare. Lite information om Exif och hur det fungerar hittar man i vår artikel om det, även om den inte är helt uttömmande i ämnet.

mvh Martin

Annons:
Frida B
2/2/13, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då bidrar jag med en bild på Cindy, min hamster som jag från början intne kunde röra då hon bet mig allvarligt. Kunde man få upp henne utan att bli biten var hon väldigt stressad utanför buren. Men nu, redan 2 1/2 vecka senare går hon självmant upp i min hand, blir fortfarande smått stressad efter en stund men tar längre tid och hennes favoritplats är bollen :) Där sitter hon och tvättar sig, nosar och framför allt försöker hon fälla oss ;)

Som på bilden skulle jag aldrig kunna ha henne då jag fick henne, stora framsteg!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[peter54]
2/2/13, 7:32 PM
#2

Ojojoj vilka krav, detta känns som att en komplett fotonovis som jag inte har en chans att vara med, för jag begriper bara orden i artikeln om det där med exif, inte mer.

Högerklicka kan jag dessutom glömma på min Mac och jag har ingen aning om vilket kommando jag ska använda för att få fram den informationen.

Obestämd

Martin
2/2/13, 9:15 PM
#3

#2 Eftersom att exif är med på fotot från början (och inget man behöver lägga dit alltså) så är det ju inte så stort krav kan jag tycka. Du behöver inte ladda ner de här programmen eller ta fram informationen (och jag visste inte att man inte högerklickar med en mac - jag kanske skulle skrivit att det är Windowsversionen jag skrivit om). Vi kollar alla bilder som läggs in om de har exifinformation och jag har för mig att dina brukar ha det, så det enda kravet för att vara med är att du laddar upp en bild i den här tråden (och att bilden har exif, men det har den som sagt från början).

mvh Martin

[peter54]
2/2/13, 10:13 PM
#4

#3 Jaha, pust, jag trodde att jag skulle vara tvungen att leta upp hela den där informationen, vilket jag inte har en susning om hur jag gör på min dator.

Numera kan man välja musfunktion med höger- respektive vänsterklick på Mac i inställningar (sekundär), men jag är upplärd med det äldre systemet där man bara har primärfunktion på musen, dvs bara klick, inga alternativ och mycket enklare tycker jag. Jag fattar ingenting när ungarna har ställt in sekundär på musfunktionen.

Glad

Mari
2/2/13, 11:45 PM
#5

#4 För att få fram högerklick med en mac har jag helt för mig att du klickar på "runan" samtidigt som du klickar med klickknappen på musen. Jag vet tyvärr inte vad den knappen heter egentligen men den ser lite speciell ut - nästan som # fast med rundade hörn.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[peter54]
2/3/13, 12:02 PM
#6

#5 Man behöver inte göra så numera, man kan välja att få dubbelfunktion (tvåknappsklickfunktion) i inställningar, men jag har kört med enkel i 20 år, så jag kan inte vänja om.

Annons:
[peter54]
2/3/13, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vår katta följde med på en liten skogspromenad trots att hon inte är bekväm med att gå längre än att hon ser huset.

Tregly
2/3/13, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det här är min lilla duracellkanin till hund.. Ofta mer vild än tam, men i denna stund är hon ganska tam och medgörlig :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Lurvas11
2/4/13, 7:25 PM
#9

Fast jag fotar ju med mobil… Och då syns det inget datum på bilden.

Hälsningar Lurvas11Glad

Frida B
2/4/13, 7:27 PM
#10

#9 syns inte just på bilden ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lurvas11
2/4/13, 7:31 PM
#11

#10 Fattar inte… :) Skulle inte datum synas på bilden, så som det blir när man fotar med digialkamera?

Hälsningar Lurvas11Glad

Frida B
2/4/13, 7:35 PM
#12

#11 nej, utan exif kommer med bilden automatiskt :) Det syns inte på bilden, utan man får ladda ner ett program för att kolla exif på andra bilder

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lurvas11
2/4/13, 7:39 PM
#13

#12 Jaha, Då är jag med ;) Men måste man ladda ner det programet för att kunna vara med? Eller kan man vara med ändå? Glad

Hälsningar Lurvas11Glad

Annons:
Frida B
2/4/13, 7:52 PM
#14

#13 nejdå, det är bara personen som kollar så att exif finns i bilden (i detta fallet TS) som behöver det. Allt du behöver göra är att lägga upp en bild som du tycker passar in till temat :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mari
2/4/13, 7:53 PM
#15

#13 Du kan vara med ändå :-) Det enda är att du bör kolla så datum är ordentligt inställd i din mobil men det tror jag säger att det är :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lurvas11
2/4/13, 8:19 PM
#16

#14-15 Tack så mycket! Skrattande Nu fattar jag äntligen :)

Hälsningar Lurvas11Glad

lilla jag
2/5/13, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kisse katten min!

Bidrag raderat på egen begäran, bytt bidrag till #36. /Martin, Medarbetare på Djurfoto.Ifokus.

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

Änglakatten
2/6/13, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bidrar med Montana som är endast 17 dagar men helt fantastiskt vaknar och svarar till sitt namn. Det har testats nu i 3 dagar och det slår aldrig fel. Då går han fram till bolådekanten och sätter sig med dessa ögon och bara pratar.

Det kallar jag tam! :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

nadilda
2/7/13, 7:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

För att få en gerbil att frivilligt ligga så här krävs det att den är väldigt tam. Och inte ligger han så bra någon sekund utan säkert 20.

BettaSplendens
2/7/13, 5:38 PM
#20

#19 Men där är ju min tjocke plutt ♥

Annons:
Jessicahagstrom94
2/7/13, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Detta är tamt. Min&mammas kanin ligger på filten i min säng och tar det lugnt bredvid mig.

joheck
2/8/13, 5:35 PM
Fridaaaa
2/10/13, 9:02 PM
#23

Ella :)

Bidrag raderat på egen begäran, bytt till bidrag #35. /Martin, Medarbetare på Djurfoto.Ifokus

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teja-Bea
2/12/13, 10:50 AM
#24

Bara en tam katt trivs i famnen

Bidrag raderat, nytt bidrag finns i #28 //Martin

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Marrieh
2/14/13, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Denna goding brydde sig inte speciellt mycket om mig och min kamera där han satt under fågelmataren :)

----------------------
Marielle Foto

 

Marrieh
2/14/13, 12:05 PM
#26

Hmm, får inte fram något exif på min bild och den är tagen direkt från kameran. Får inte fram exif på någon annans heller för den delen, har jag ett dåligt tillägg tro?

----------------------
Marielle Foto

 

Martin
2/14/13, 12:16 PM
#27

Jag får fram exif på den med FxIF (Firefox-tillägg). Dock måste jag klicka upp bilden så att den blir stor för att det skall fungera, det räcker inte att högerklicka på bilden när den ligger i inlägget bara.

Men bilden har exif, så det är lugnt.

mvh Martin

Annons:
Teja-Bea
2/14/13, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#24

Jag hade visst en logga med på bilden. My bad!

Här kommer en utan logga! 

Bara en tam katt trivs i famnen =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[nathalie44]
2/15/13, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

det är ju bara tama katter som vill sova i soffan

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jetaime
2/19/13, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

här kommer mitt bidrag

texasmamma
2/20/13, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Måns, en tam "vilde"

Annons:
Fridaaaa
2/20/13, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#23 Byter till denna :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lilla jag
2/20/13, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Vil byta bild #17 till denna :)

En katt som blivit tam mot mig ❤️Han kan komma in i huset och till och med bli fotograferad i min lilla studeo 😉Kallar jag tam…..

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

CarolinePettersson
2/20/13, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

En häst är egentligen ett viltdjur så fantastiskt att    man lyckas tämja den till den tamhäst den är idag ;)

Martin
2/21/13, 9:15 AM
#38

Tävlingstiden har gått ut - det går bra att rösta på bidragen nu!

mvh Martin

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: