Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 457 ggr
pernillaoscarsson
7/26/14, 6:48 PM

Rådjur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och bläddrade lite bland gamla bilder och hittade dessa. Bilderna är tagna genom smutsiga fönster därav väldigt dålig kvalitet. Tror jag tog dem för två vintrar sedan. Det var den vintern då snön kom tidigt, redan i slutet av november och försvann inte fören i mars. Antar att det var svårt för stackarna att hitta mat så de letade sig upp i bostadsområdena. Vi matar alltid fåglarna så hos oss hittade de en massor med smarriga frön. Ganska trevligt att ha dem precis utanför köksfönstret när man käkade lunch. Och inte var de rädda av att vi satt med näsorna mot fönstret!!

Annons:
pernillaoscarsson
7/26/14, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

 Till en början var där bara ett rådjur. Mamma skojade lite om att detta skulle kalla på hela familjen. Jaja, sa jag. Men hon hade rätt. En timme senare stod hela familjen där.

pernillaoscarsson
7/26/14, 6:49 PM
pernillaoscarsson
7/26/14, 6:50 PM
OlleA
7/27/14, 2:43 PM
#4

Jättefina bilder, och härligt att du hjälper rådjuren under svåra vintrar!

I år har jag lärt mig att fågelfrön är mycket bättre att ge dem vid kallt väder, än hackade äpplen som de kan bli dåliga av när de fryser. Får man ha lite synpunkter så är det kanske inte så bra att ha matningen precis framför fönstret, utan om det är möjligt är ett lite mer undanskymt ställe att föredra. Även om det är trevligt att ha dem nära, är det inte bra när vilda djur blir alltför orädda. Om möjligt skulle det också vara bra med en öppning i nätstängslet, så att de slipper hoppa och riskera att skada sig. Men som sagt, det är jättebra att du försöker hjälpa dem! 

Nu till vintern ska jag lägga upp min rådjursmatning lite annorlunda än jag har haft den tidigare. Jag har turen att ha en hyresvärd som tidigare har haft får, som han gjorde sig av med för något år sedan. Nu står fårens foderställ till ingen nytta - foderställ som fungerar utmärkt även till rådjur! Jag ska få minst ett av dem i höst, och ställa det i kanten mot skogen med lite buskar omkring. Det är i två "våningar". Längst ner finns en låda där man kan ha frön eller pellets, och ovanför detta ett ställ för hö. (Rådjur är dock kräsna på hö, det måste vara fint, örtrikt ängshö.) Och förstås ett bra tak över det hela. Med tanke på rådjurens rangordning vid matplatsen hoppas jag få ett ställ till, vilket säkert inte är omöjligt. Under tidigare vintrar har jag mest matat rådjuren med hackade äpplen, men det är alltså bara bra under frostfria dagar.

Olle

pernillaoscarsson
7/27/14, 4:20 PM
#5

Tanken var ju att detta skulle vara till fåglarna som det kryllar av om vintrarna. Det har alltid funnits rådjur i dalen nedanför lägenheten men de har aldrig tagit sig upp bland bostäderna. Men just den vintern var det ju riktigt kallt och snötäckt stora delar av vintern så de hade antagligen svårt att finna mat. Min familj älskar djur av alla dess slag så självklart fann vi det väldigt trevligt med besök i trädgården, men eftersom jag har kaniner så uppskattas inte besöket helt då de säkerligen har en hel del ohyra på sig. Så vi gjorde en liten plats nere i dalen (ändå så att man kunde se det från vardagsrumsfönstret) i en liten dunge där vi lade ut frön och hängde upp nytt hö varje dag. Måste varit fint hö då, för de mumsade i sig det :) I vintras syntes de inte till i närheten utan de sågs bara springa nere i dalen som tidigare år, så får se hur det blir i vinter, ifall de behöver hjälp med maten eller ej.

OlleA
7/27/14, 4:33 PM
#6

Ja, att rådjuren kommer till fågelmaten har jag också varit med om emellanåt. Fåglarna sprätter ju ut en hel del frön från mina automater, så att de hamnar på marken och blir lätt åtkomliga för rådjuren. Jag har även sett att de har stäckt sig efter julkärvarna. Jättebra med matplatsen nere i dalen! Fortsätt där om vintern blir hård. 🙂

Olle

Annons:
[mommo 12]
7/30/14, 12:07 PM
#7

Fina bilder, ganska fascinerande att ha rådjur utanför fönstret :-)

Upp till toppen
Annons: