Annons:
Etikettövrigt
Läst 601 ggr
Moalinn
2014-07-27 20:12

Tips på fotoprojekt

Jag känner att sommaren är tråkig och behöver något att göra. Tyckte om det senaste fotoprojektet jag gjorde så skulle gärna vilja hitta på något liknande igen men det står helt stilla i mitt huvud. Har ni några idéer på fotoprojekt? Gärna något som betyder något, något med en "story" bakom. Inte bara en massa bilder hit och dit.

Behöver inte handla om djur även om jag skriver på djurfoto. Foto iFokus verkade inte ha något att säga, tänkte att ni kanske har något på lager!

Jag har gjort ett projekt där jag tolkade låtar i bilder och senast gjorde jag "Jag mår bra" som är baserat på Svenska ungdomars tankar och känslor.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Martin
2014-07-27 20:49
#1
  • "Copycat" - Hitta en djurbild du gillar och försök att efterlikna den. Eventuellt göra din egen tolkning av den.
  • Leta upp ett litet vattendrag, t.ex. sjö eller liknande där det finns tärnor eller andra fiskande fåglar. Försök få till en serie där de sitter och spanar från någon stolpe, ryttlar och spanar från luften, har du tur får du med dyk, fångst och middagen. Sätt ihop i triptyk eller kollage eller presentera som en serie med flera bilder.
  • Gör debut - testa en genre du inte testat innan. Har du inte testat att fotografera flygande fågel så testar du det. Har du inte fotograferat hästhoppning gör du det. Det finns såklart andra teman  - även utan djur - som är lika möjliga, roliga och intressanta.

Det var tre snabba idéer jag hade.

mvh Martin

Mari
2014-07-27 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Då jag brinner för hemlösa djur så tipsar jag dig om att ta kontakt med närmaste djurskydd/omplaceringsverksamhet och be om att få fotografera deras djur. De behöver alltid bra bilder i jakten på nya hem till djuren. 

Då kan du passa på att ta både lite porträttbilder till deras marknadsföring men även lite mer dokumenterande bilder för ditt projekt - eller hur du vill utforma det :-) 

Att fota djur är alltid en rolig utmaning :-) 

Kan man se dina fotoprojekt någonstans? Blir nyfiken!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moalinn
2014-07-29 21:12
#3

Tack så jättemycket båda två för tipsen!

"copycat" har jag gjort en hel del i skolan, fast då med ett annat namn som jag inte kommer ihåg just nu, så det är lite uttjatat.

Vet inte om jag har tillräckligt bra utrustning för att fotografera på ett omplaceringshem, det ljusstarkaste objektivet jag har är 17-50 f/2.8. Kanske räcker en bit men tveksamt om det går hela vägen? Annars hade det varit jätteroligt!

Mari #2: Självklart kan du få se mitt projekt, iallafall det ena då jag inte är så nöjd med det andra. "Jag mår bra" heter projektet och länken leder till min blogg där alla bilder är uppladdade. Börja helst längst ner och jobba uppåt 🙂 Har inget med djurfoto att göra dock.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mari
2014-07-29 23:28
#4

När jag tog de där bilderna hade jag inget ljusstarkt objektiv, fick jobba mycket med det lilla naturliga ljus som fanns, 3,5 tror jag största bländaren var som då ändrade sig upp till 5,2 (?) när man zoomade (kitobjektiv) 
Känner du dig manad så testa iallafall så ser du hur det går med ljuset. 

Mycket bra projekt du har gjort! Bra och talande bilder

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: