Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 568 ggr
luckysheltie
10/19/14, 10:57 AM

Vad har du för kamera?

Hej! Jo det är så att jag ska köpa en ny kamera och eftersom att jag nästan bara fotograferar djur tänkte jag att jag kunde fråga er om vad ni har för kameror.

Jag är mest intresserad av en systemkamera.

Så, vad har du för kamera? Kan du rekomendera kameran? Fördelar-och nackdelar med kameran?🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
[Lollo1402]
10/19/14, 10:59 AM
#1

Canon EOS 1100 D

Måste säga en sak, den är bra om man fotar djur( vilket jag gör). Men om du vill filma, så har den ingen vridbardisplay eller autofokus.

luckysheltie
10/19/14, 1:45 PM
#2

Tack, ska kolla lite på den!

Jag brukar inte filma så det borde inte bli något större problem 😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Martin
10/20/14, 12:17 PM
#3

Canon Eos 60D, fungerar utmärkt att ta foto på djur med (liksom att fotografera allt annat, det är ju inte så att kameran bryr sig om vad man fotograferar).

Fördelar är att som med så många andra systemkameror kan man göra en massa manuella inställningar för att påverka slutartid, bländare osv vilket gör att jag kan få bra bilder beroende på situation, t.ex. till skillnad från den kompakt jag har där man är helt utlämnad till motivlägen (men det finns kompakter där man kan göra manuella inställningar också).

Fördel är den vridbara displayen, i alla fall i vissa typer av situationer - men inte för mig just när jag fotograferar djur (i de situationer jag fotograferar).

Nackdel är att jämfört med många andra kameror som finns idag är inte ISOhanteringen lika bra vilket är synd då jag ibland tvingas skruva upp ISO för att jag fotograferar i mörka förhållanden.

mvh Martin

[Teddies matte]
10/20/14, 3:30 PM
#4

Canon EOS 70D, kan verkligen rekommendera den. Bra för sport/djurfoto och även väldigt bra för filmning. Snabb, med vridbar touchskärm.

Indriz
10/20/14, 5:12 PM
#5

Canon 70D.
+ Utmärkt autofokussystem som passar extra bra vid sport/djur-foto. 19 fokuspunkter om jag inte minns fel!
+ Snabb serietagning, 7 fps.
+ Vridbar skärm, vilket kanske inte alltid behövs just vid sportfoto men skönt att ha iaf - vill du någonsin filma dig själv är det ett måste!
+ Filmning. Nytt och väldigt välrecenserat autofokussystem även vid filmning. Gör det enkelt och roligt att filma någon gång då och då.
+ Wifi, så du kan föra över bilderna till datorn snabbt och smidigt.
+/- Touchskärm, vilket är extremt händigt vid snabba inställningar. Men jag har hört att människor med större händer/fingrar kan ha svårt att manövrera.
+/- Ganska lätt i vikten vilket jag tycker är bra, men kan vara jobbigt om du ska hänga på tunga objektiv och fota för hand, då kan man dock komplettera med ett batterigrepp.
- Lite dyr för en första kamera kanske, men vill man satsa på just det den är ämnad för så är den utmärkt. Jag ångrar inte mitt köp alls.
- Återigen igen om du har stora händer/fingrar så kan vissa tycka att knapparna är svåra att komma åt, något jag själv aldrig upplevt. 

Ångrar inte för ett ögonblick att jag köpte den men du får känna efter vad som passar dig bäst, ekonomiskt och praktiskt.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Martin
10/20/14, 8:09 PM
#6

Och ett tillägg, bara för att och jag och många med mig nu rekommenderat Canon så är det nog mest för att vi har det. Det blir lika bra djurfoto med många av de andra märkena. Har du t.ex. en systemkamera sedan innan kan det vara bra att välja samma märke så att du kan återanvända objektiv och andra prylar (i de flesta fall, inte allt som passar).

mvh Martin

Annons:
Moalinn
10/20/14, 9:59 PM
#7

Jag har en Nikon D7000 som är helt underbar på alla sätt och vis men ingen kamera jag skulle rekommendera till en nybörjare, iallafall inte om de inte vet om de ska satsa 110% på fotograferingen eller inte.

Tror att en Nikon D5100/200/300 skulle passa dig bra eller motsvarande i något annat märke. Märke har egentligen ingen som helst betydelse. När jag köpte kamera tog jag den kameran som passade min hand bäst, två likasinnade kameror men olika märken. Sen när man väl har haft ett märke så är det ganska svårt att byta 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jessicahagstrom94
10/22/14, 10:00 PM
#8

Nikon D3100 som jag älskar :)

Jag är otroligt nöjd, den är lätt att hantera för nybörjare och man kan ta otroligt fina bilder med den bara man lär sig hur, som med alla andra kameror.

Jag fotar mest katter och när jag har lust/får tillfälle - natur och andra djur.

Upp till toppen
Annons: