Annons:
Etikettfotografera-insekter
Läst 1637 ggr
pernillaoscarsson
2015-09-19 18:33

Trollslända

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sjukt fin trollslända. Tyvärr hade jag det stora objektivet på kameran och var tvungen att fota snabbt innan jag bytte till det lite mindre med Macro. Självklart blev den rädd när jag började trixa med objektiven och flög iväg. Stor var den i alla fall, inte ofta de sätter sig så att man kan fota.

Annons:
OlleA
2015-09-19 21:24
#1

Visst är trollsländorna fina! Detta tror jag är en hona av blågrön mosaikslända.

Olle

[peter54]
2015-09-19 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den här tegelröda ängstrollsländan landade bland brädstumparna på mitt arbetsbord för ett par veckor sedan. Trollsländorna är mina absoluta favoritinsekter 🙂

pernillaoscarsson
2015-09-20 00:45
#3

Ja, trollsländor är också mina favoritinsekter. De är också något av de roligaste jag brukar fota. Tyvärr inte blivit så mycket av det i år, men än verkar det inte försent för det verkligen kryllade av dem idag. Och mestadels de här gigantiska, synd bara att de verkar föredra att hålla sig i luften.

pernillaoscarsson
2015-09-20 00:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fångade även snabbt denna sländan några cm från den andra, tyvärr lyckades jag inte alls med bilden så den åkte i papperskorgen direkt (plockade fram den igen nu). Men mycket möjligt att det är mosaiksländor. Googlade lite snabbt och nog ser de ganska lika ut.

Hanna Youvan
2016-10-15 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den varma eftermiddagen vid Oset i Örebro flög den här röda trollsländan omkring och satt en stund på träbänken. Nu i september 2016.

Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.

Taggeman
2016-10-16 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Trollsländor är härliga att fota men dom större arterna är svåra att komma nära.
#0 Är en hona blågrön mosaik trollslända som Olle skriver.
#4 Är en hane höstmosaik slända.

Det är riktiga rovdjur som äter andra insekter.
Den här brun mosaikslända (hona o hane är ganska lika i färgerna) äter på en bärfis.

Eftersom dom här större trollsländorna är svåra att fota nära så är den här bilden tagen med teleobjektiv (600mm).

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
2016-10-16 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här en Brun mosaiktrollslända som har brunaktiga vingar.
Jag tycker det är svårt att artbestämma dom här insekterna för att med åldern skiftar dom i färg från ung till gammal och en del trollsländor är det skillnad i färg på hona o hane..

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2016-10-16 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Dom här mindre ängstrollsländorna är inte lika rädda så dom går att komma nära att fota.

Bild på Tegelröd ängstrollslända.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: