Recension: Nikon D90

Megapixelar: 12,3px
Autofokusmotor: JA
Fokuspunkter: 11st
Livevisning: HD-kvalité
Pris (ca): 5500kr

Nikons egna ord om D90
D90 kombinerar teknik från Nikons flaggskepp, de digitala SLR-kamerorna, med en mängd sofistikerade funktioner för att hjälpa dig att uppnå bättre resultat. Dess CMOS-bildsensor i DX-format med 12,3 megapixel och EXPEED bildbehandlingssystem ger fantastisk bildkvalitet för en mängd olika ISO-ljuskänsligheter.

Med livevisningsläget kan du komponera och fotografera via den högupplösta LCD-monitorn på 3 tum, och ett avancerat system för motividentifiering och autofokusprestanda hjälper till att ta bilder med förbluffande noggrannhet. Filmer kan spelas in i Motion JPEG-format med den innovativa D-filmfunktionen. Kamerans stora bildsensor ger filmer en fantastisk bildkvalitet och du kan skapa dramatiska effekter genom att använda en mängd olika utbytningsbara NIKKOR-objektiv, från vidvinkel och makro till fisheye, eller genom att justera objektivbländaren och experimentera med skärpedjupet. D90 – är utformad för att stimulera din passion för fotografi.

Mina ord om Nikon D90
Nikon D90 är en väldigt användarvänlig kamera. Den passade mig perfekt när jag uppgraderade mig från min D70s. Med sin 3" skärm så kan man väldigt enkelt se om bilderna blir bra eller dåliga direkt i kamerahuset. Livevisningen är inget jag använder mig utav till vardags men det är en väldigt rolig funktion som man lätt kan få nytta av när man är ute och ser något man verkligen vill ha på film men man bara har med sig sin kamera. Det enda minuset med livevisningen är att man själv måste fokusera med manuell fokus och även att man inte kan kolla genom sökaren utan man måste kolla genom skärmen på kameran.

Jämfört med D70s väldigt dåliga ISO-egenskaper så är D90 en stor förbättring och har en väldigt hög ISO känslighet vilket gör att man lätt kan ha runt 800 + ISO utan att det märks överdrivet mycket. Kameran i sig är även väldigt lätt att hantera och alla knappar sitter lättåtkomligt och även greppet på kameran gör att den ligger bekvämt i handen. Jag har valt att ha ett batterigrepp på min kamera också då jag använder ganska långa objektiv och väger då upp kameran med batterigrepp då den blir ännu skönare att hålla i då.

Kort sagt är detta en kamera jag verkligen kan rekommendera andra, jag är otroligt nöjd med den även som andra kamera och den uppfyller lätt mina krav på en bra kamera.