Annons:
Etiketterfotograferartikel
Läst 5796 ggr
Metinia
2010-06-23 20:08

Fotografen del 2: Marknadsföring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att ekonomin för en professionell fotograf ska gå runt måste denne få någon form av inkomster. Vanligast och lättast är att sälja sina bilder. Men för att kunna sälja sina bilder behöver man ha kunder, och hur hittar man dem? Och viktigast av allt, hur hittar de dig?

Vem kan vara en potentiell kund?

Fundera över vem som skulle vara intresserad av att köpa dina bilder. Fotograferar du mycket husdjur så är det troligt att djurägarna skulle vara intresserade av att köpa bilder. Samma sak är det på tävlingar och utställningar, djurens ägare är säkert intresserade av att köpa bilder på sina djur när de är som allra finast.
För den som fotograferar mer vilda djur och insekter kan det vara lite klurigare. Kanske bilderna skulle passa bra som tavlor eller kanske i en almanacka.
Det är inte heller ovanligt att olika tidningar köper bilder, både på husdjur och vilda djur. Dock har tidningar ofta sina egna fotografer så det kan vara lite klurigt att få tidningar som sina kunder.

Visa dina bilder

Bland det viktigaste av allt är att du visar dina bilder, hur ska andra annars kunna se dina bilder? Det finns flera olika sätt att visa sina bilder och här kommer några förslag:

Hemsida

En hemsida är ett bra sätt att visa sina bilder. Där kan du ha t.ex. en portfolio eller ett galleri med dina bilder samtidigt som du även kan berätta lite om dig själv. Det finns gott om platser där kan göra sig en egen gratis hemsida och det behöver inte vara särskilt svårt.

Hemsida till Fotografen del 2

http://www.idalundahl.se/

Blogg

Bloggar är inte helt ovanligt och det finns många fotografer som visar upp sina bilder genom bloggar. På en blogg kan det vara lite svårt att skaffa sig en portfolio på så sätt som går att göra med en hemsida, men en blogg visar alltid det senaste och kan vara intressantare att läsa och följa. Dessutom kan bildtexter och andra kommenterar lättare läggas till och på så sätt hålla intresset uppe längre för bilderna.

Blogg till Fotografen del 2

http://nevnarien.se/

Internetgallerier

Det finns otaliga sidor där man kan bli medlem och skapa sitt eget internetgalleri. Det får nästan lite samma effekt som en hemsida, man får sin egna digitala portfolio, och det kan samtidigt vara lite lättare att komma igång med än en helt egen hemsida. Några förslag på vanliga sidor är: fotosidan.se, flickr.com och deviantart.com. Det finns även fotografer som använder Bilddagboken och Facebook för att visa upp sina bilder.

Utställningar

Går det riktigt bra för dig kanske en helt egen utställning kan vara något att satsa på. T.ex. bibliotek, kulturhus och konsthallar har utställningar och det är ett fantastiskt tillfälle att visa sina bilder.
Bilder i hemmet: Att ha tavlor som man själv har fotograferat kanske låter lite egocentriskt, men det är faktiskt ett bra tillfälle att visa sina bilder för vänner och bekanta. Det är heller sällan fel att ge bort en tavla eller ett album i present till någon, det är ofta en mycket uppskattad och lite ovanlig present. Glöm inte att säga att det är du som fotograferat om någon undrar!

När du visar dina bilder för andra, tänk på att du alltid bara ska visa dina allra finaste och bästa bilder. Folk orkar sällan kolla igenom allt för många bilder och det räcker med att du visar dina personliga favoriter.

Kontakta potentiella kunder

När du har funderat på vilka som skulle vilja köpa bilder utav dig är det dags att nå ut till kunderna. Du ska helt enkelt visa att du finns och vad du har att erbjuda dem.

Kontakta tidningar

Maila eller ring och fråga olika tidningar om de är i behov av en viss sorts bilder som du i så fall kan sälja till dem. Det kan vara en nyhetshändelse eller helt enkelt bilder som passar bra i ett reportage. Vid just kontakt med tidningar är det bra om du redan har bilderna innan och frågar om de vill ha dem, det är svårare att fråga om de är intresserade av att du tar en viss sorts bilder åt dem eftersom de har egna fotografer som kan göra det åt dem.

Kontakta företag som trycker almanackor, planscher, m.m.

Kanske du kan få med dina bilder i en almanacka eller på en plansch som sedan kommer att säljas? Ring/maila och fråga! Lite samma sak här som med tidningarna, det är en fördel om du redan har bilderna som du har tänkt sälja och kan visa dem direkt för företaget.

Kontakta djuruppfödningar

Djuruppfödare vill gärna kunna marknadsföra sina djur och de kan vara i behov av en fotograf. Leta upp lite uppfödare i närheten och kontakta dem och fråga om du får komma dit och fotografera deras djur. Nämn att de i efterhand kan få köpa bilder om de vill.

Låt kunderna kontakta dig

Förutom att själv kontakta dina kunder så kan de kontakta dig, något som kan vara att föredra om ens kundgrupp består av privatpersoner. Har du fotograferat på t.ex. en tävling eller annat evenemang så handlar det helt enkelt om att visa att du har varit där.

Visa att du är där

Göm dig inte med din kamera utan visa klart och tydligt att du är på plats. Är du på ett evenemang eller en tävling så visa gärna att du inte enbart fotograferar ett specifikt djur utan att du faktiskt fotar alla.

Tröja till Fotografen del 2Tröja med tryck

För att visa ännu tydligare vem man är och att man är fotograf när man är ute och fotar kan man trycka sig en egen tröja att ha på sig. Det finns gott om internetsidor, m.m. som trycker enstaka t-shirtar och andra tröjor. En egen tröja ger ofta ett mycket professionellt intryck.

Sätta upp lappar

Genom att sätta upp lappar på tävlingsplatsen kan du nå ut till många utav dem som är där. Det finns ofta folk som inte riktigt vågar gå fram och prata med dig eller som är osäkra på om de verkligen vill ha bilder eller ej. Genom en lapp med kontaktinformation kan du nå ut till även dessa. Glöm inte att alltid fråga först om du får lov att sätta upp en lapp när du är ute på ett evenemang.

Visitkort

Skaffa dig egna visitkort med kontaktinformation och dela ut dessa till alla du känner. Du kan även dela ut dem till folk som kommer fram till dig och pratar med dig när du är ute och fotar. Det är alltid bra att sprida sitt namn så mycket som möjligt.

Visitkort till Fotografen del 2

Hur brukar du göra för att marknadsföra dig? Vad tycker du fungerar bäst?

Annons:
Mari
2010-06-24 12:34
#1

Jag har en hemsida som jag tror gör det mesta jobbet i marknadsföringen för genom den har jag fått många kontakter.

Jag har även visitkort, de känns oslagbara eftersom all viktig information står på dem och de är små och behändiga för folk att plocka på sig.

På tävlingar sätter jag upp lapp om att jag är där och fotograferar och att bilder sedan finns att se på hemsidan - fungerar ypperligt. Jag försöker också få ridklubben som arrangerar att skriva på sin hemsida att jag varit där som fotograf och länka till hemsidan - detta är otroligt bra!

Jag har även fått bidra med bilder till väntrum på två djursjukhus och även fått lägga ut visitkort där, också ett bra sätt. Utställningar har jag haft två stycken på senare tid och även det har varit rätt ok även om det varit på en mässa för hantverkare så folk har varit mer intresserad av annat.

Jag har även testat att sätta upp lappar på affärer osv men utan något resultat, detta var länge sedan och jag formulerade mig nog fel. Ska testa nu igen när jag har tillgång till studio då jag tror att det lockar fler folk.

Sen mun-mot-mun metoden fungerar jättebra! Få kompisar och släktingar att berätta om att du fotograferar, folk vill gärna prova fotografer som folk de känner till rekomenderar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
2010-06-25 03:09
#2

Jag tror mycket på mun mot mun metoden. En restaurang i Malmö som fanns för några år sedan hade aldrig reklam, och tog aldrig emot bordsbokningar. De visste att de hade fullsatt ändå. För att besökarna spred ryktet om god mat och bra service.

Hemsidor är nog också bra, fast där är det väldigt viktigt med att det är snyggt, bra språk och jag tycker även att det är viktigt med uppdatering någorlunda frekvent. Att byta ut några bilder och kanske även lägga upp nyheter med jämna mellanrum, och kanske rent av ha en maillista/nyhetsbrev. Och har man det är det viktigt att man inte spammar, men ändå skickar tillräckligt ofta för att vara intressant. Alltid en svår avvägning…

mvh Martin

SwedenZoo
2010-06-30 02:23
#3

Någon som kan tipsa om en bra hemsida för att beställa t-shirt med bra kvalite?

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Metinia
2010-06-30 10:46
#4

#3: Jag har själv beställt ifrån Spreadshirt.se och det tycker jag var bra! Trycket blev snyggt och det var lätt att designa och så. Dock var det kanske något dyrare än en del andra ställen, men det fanns många olika modeller att välja på. Leveransen var snabb.

Martin
2010-06-30 18:17
#5

En grej som kan vara viktig att poängtera: Foton i reklamsyfte (även för sig själv) kräver  tillstånd/godkännande för publicering av eventuella personer som är identiferbara på dem. Kanske är lätt att glömma när man gör reklam för sig själv och inte som ett jobb.

mvh Martin

SwedenZoo
2010-07-01 01:47
#6

#4 Tack för tipset!

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Annons:
Upp till toppen
Annons: