Annons:
Etiketterfotorelateratartikel
Läst 8967 ggr
KarolinaNowak
5/22/07, 9:26 PM

Makrofotografering

Makro erbjuder en fantastisk och färgstark värld att experimentera i. Den nära granskningen avslöjar uttrycksfulla detaljer och skapar en magisk känsla. Att fotografera ur makro perspektiv är som att utforska en helt ny planet.

De första morgontimmarna

De första morgontimmarna är också den magiska tidpunkten på dygnet för makrofotografering. Fjärilar och andra insekter är väldigt beslöjade av dagg (små vattentroppar som bildas på marken under natten) och förblir väldigt stilla under dessa timmarna i väntan på de första solstrålarna skall torka deras vingar. Du kan komma dem väldigt nära, och har dessutom mycket tid till att försiktigt ta bilder och repetera om du inte skulle känna dig nöjd med resultatet.

Ljuset är varmt och mjukt under soluppgången; det skapar mycket behagliga färger och skuggor i bilden. Under dagen, blir ljuset progressivt skarpare och till middag skapas starka, mörka skuggor och överdriven kontrast.

Vilket objektiv passar bäst?

Om du är seriöst intresserad i makrofotografering, finns det bara ett val: det längsta makro objektivet du kan köpa. Till Canon är det längsta, 180mm f/3.5 Macro, och till Nikon är det, 200mm f/4 Micro. Den långa bränvidden har tre viktiga fördelar: 1) Den isolerar objektet mot bakgrund. 2) Den ger dig tillräckligt avstånd att fotografera blyga objekt som tex fjärilar. 3) 180 och 200mm objektiv har stativ stöd, vilket gör det mycket bekvämare att rama in objektet.

Många nybörjare vet inte om dessa fördelar, och köper 50 och 60mm Macro men når samma 1.1 förstoring i längre objektiv: de har mycket svårare att komma närmare objektet, och har dessutom oftast en mer störande bakgrund.

Brännvidd och arbetsavstånd

Brännvidd: 50mm
Närgräns på 1:1: 19.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 7.0 centimeter

Brännvidd: 60mm
Närgräns på 1:1: 22.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 9.1 centimeter

Brännvidd: 70mm
Närgräns på 1:1: 25.7 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 10.7 centimeter

Brännvidd: 90mm
Närgräns på 1:1: 29.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 12.0 centimeter

Brännvidd: 100/105mm
Närgräns på 1:1: 31.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 14.0 centimeter

Brännvidd: 150mm
Närgräns på 1:1: 38.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 18.8 centimeter

Brännvidd: 180mm
Närgräns på 1:1: 46.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 23.8 centimeter

Brännvidd: 200mm
Närgräns på 1:1: 50.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 25.2 centimeter

Brännvidd: 250mm (180 + 1.4x)
Närgräns på 1:1: 54.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 30.1 centimeter

Brännvidd: 360mm (180 + 2.0x)
Närgräns på 1:1: 64.5 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 37.3 centimeter

Brännvidd: 500mm (180 + 2.0x + 1.4x)
Närgräns på 1:1: 80.0 centimeter
Arbetsavstånd (utan motljusskydd): 50.8 centimeter

Komposition

Komposition av makro bilder beror på objektet; vanligtvis måste du följa samma "regler" som gäller för fauna (alla djur): undvika centrerad eller tajt komposition, lämna luft framför objektet.

Bakgrunden

Bakgrunden är väldigt viktigt i flora (växt), makro och fauna (alla djur) bilder, och kan avgöra succén eller misslyckandet i bilden. En bra bakgrund är en diskret utfyllnad av objektet: en dålig bakgrund distraherar betraktaren och tar all uppmärksamhet från objektet. Den bästa bakgrunden är vanligtvis en jämn yta, utan fokus, av ren färg och utan distraherade föremål.

Att använda en relativt bred bländare hjälper också att rena bakgrunden. Små objekt som blommor behöver mer djup än större objekt, du behöver därför som minst f/5.6 eller f/8.

En bakgrund tagen på avstånd är mer ur fokus än en bakgrund tagen nära: om möjligt, rekomenderar jag att använda en låg vinkel för att rama in objektet mot störande bakgrund.

Några övriga tips

Varhelst det är möjligt, använd det lägsta ISO-värdet och stativ. Stativet håller kameran stadig och hjälper dig att frysa rörelse utan oskärpa. Ta många bilder efter varandra för bästa resultat. Om du fotograferar ett väldigt aktivt objekt, har du inte tid att sätta upp stativ och behöver ett stystem som fryser både dina rörelser och objektets. Lösningen i detta fallet är blixt.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Annons:
Martin
5/22/07, 9:38 PM
#1

Jag är själv ingen expert på macrofotografering, men är det bara antalet mm i ojbketivet som styr?

Canons nya är ju t.ex. bara 65/2.8 men lovar 1-5x (upp till 5x verklig storlek), dvs mer än "bara" skala 1:1.

mvh Martin

Martin
5/22/07, 10:48 PM
#2

Kanske skulle tillägga; I övrigt en mycket bra och informativ artikel!

mvh Martin

[Quellii]
5/23/07, 12:36 PM
#3

Jättebra artikel, vill genast ut och fota insekter, men just nu sitter man fast i skolan :P

Kattapult
5/23/07, 12:50 PM
#4

#3 Samma här…

Bra artikel :)

[Mqvist]
6/28/07, 1:14 AM
#5

Bra artikel! :)

Harakka
7/12/07, 2:34 PM
#6

Håller med Skrattande

Annons:
NEMi-
7/15/07, 7:06 PM
#7

Bra artikel.. Men blir lite svårt när jag är en riktig sjusovare ;)

Isak
7/29/07, 7:16 PM
#8

Mycket bra artikel. Ska testa lite nu i veckan. Får ju mitt 150mm macro imorgon. =)

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Martin
7/29/07, 11:12 PM
#9

Låter inte fel alls. Vilket objektiv är det? Vad blir det för skala?

mvh Martin

Isak
7/30/07, 8:48 AM
#10

Det blir Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro 1:1. Hoppas bara inget oväntat inträffar nu. hehe

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Anna
8/15/07, 8:38 PM
#11

Väldigt intressant Karolina! Bra skrivet.

Får läsa igenom den fler gånger nu när jag snart får hem mitt makroobjektiv också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

KarolinaNowak
8/15/07, 8:47 PM
#12

#11 Makro är en fantastisk värld att experimentera i, du kommer att älska det! Lycka till.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Anna
8/15/07, 8:48 PM
#13

#12 Jo det är så himla intressant och allting är så vackert på nära håll. :) Tack!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: