Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 7890 ggr
Creation
3/12/10, 7:05 PM

Hur viktigt är bildstabilisator?

Ja, hur mycket skillnad gör bildstabilisatorn egentligen? Kikar runt på olika objektiv och ser mycket intressant fast optik, men alla saknar bildstabilisator(förutom ett som kostar 9000kr, men osannolikt att jag köper det på ett tag).

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
Metinia
3/12/10, 7:44 PM
#1

Beror på vad du fotar. Fotar du stillastående motiv så kan det göra skillnad, du kan gå ner ca 3-4 steg i slutartid och ändå få skarpa bilder. Dock kan du inte få ett motiv i rörelse skarp med hjälp av bildstabilisatorn, den kan enbart jämna ut skakningsoskärpa, dvs att du är skakig på handen.

IdaL
3/13/10, 11:09 PM
#2

Egentligen gör inte bildsabilistorn någon asevärd skillnad. Jag har inte VR på någon av mina objektiv men har dock fotograferat med VR men som sagt så ser jag ingen skillnad faktiskt.

Mari
3/15/10, 10:20 AM
#3

Jag har stabilisator på ett av mina objektiv och den skillnad jag märker av är att objektivet är mycket tyngre men ger även bättre bilder om man har långa slutartider, självklart kan man ju inte har hur långa som helst utan det är bara små små marginaler den klarar om jag har testat med de andra.

Så om jag skulle välja objektiv så skulle jag faktiskt ta ett utan stabilisator om jag inte har de pengarna, man får till bra bilder med ett utan också, det gäller att träna upp sina händer och armar så man kan hålla kameran stilla :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
3/15/10, 10:56 PM
#4

Jag tror Metina är inne på rätt spår.

En del jag har snackat med tror att de får bättre skärpa i form av frysta rörelser osv med hjälp av bildstabilisering, men skärpan på rörliga föremål påverkas inte på det sättet.

Det som påverkas är som sagt att med hjälp av bildstabilisering kan man ha längre slutartider. Alla har såklart sin erfarenhet, men jag skulle vilja påstå att givetvis påverkar bildstabilisering. I många tester jag har läst med Canonoptik så kan man ha 3-4 steg längre slutartid med bildstabilisering. Det är såklart i ett optimalt läge och man måste ju ändå vara stadig på handen - bildstabiliseringen löser inte vilka skakningar som helst.

Man brukar säga att längsta slutartid man bör ha motsvaras av brännvidden. Har man alltså t.ex. ett fast 50-mm objektiv så bör man ha en slutartid på maximalt 1/50s. Med 4ggr längre slutartid kommer man ner mot 1/10-1/20s vilket i många sammanhang säkert kan ha betydelse.

Jag fotograferar själv oftast saker som kräver snabba slutartider men jag märker ändå en skillnad med och utan bildstabilisering, framförallt när det börjar skymma och slutartiderna blir lite längre än vad jag brukar ha.

Jag tror nog inte heller att tillverkarna hade "krigat" om ifall bildstabiliseringen skall ligga i kamerahusen eller objektiven eller gjort svindyr optik med bildstabilisering ifall den inte gjort någon skillnad.

mvh Martin

Creation
3/16/10, 12:05 AM
#5

Tack för svaren! Det var väldigt givande. :)

Jag köpte igår ett zoomobjektiv med bildstabilisator ändå. Har provat det nu och visst gör det skillnad!

Har fast optik inget behov av bildstabilisering eller är det svårt att ordna till de objektiven? De har ju sällan bildstabilisering nämligen..

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mari
3/16/10, 12:24 AM
#6

#5 Menar du om det går att ordna stabilisator till objektiv som är utan?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Creation
3/16/10, 12:59 AM
#7

#6 Nä, jag menade mer om det var svårare att tillverka fast optik med bildstabilisator än zoom optik med det. Men det var också en bra fråga. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

nitisen
2/24/15, 11:41 AM
#8

Hittade denna tråd efter lite googling och tänkte att någon kan hjälpa mig med svar. Jag är ute efter ett vidvinkelobjektiv då jag ska iväg på en fotoresa till Island och vill få ut mer av mina bilder. Dock saknar jag fullformatskamera men planen är att försöka köpa en innan jag åker i sommar. Min fråga är då, hur viktig är bildstabilisatorn när man fotar med vidvinkel och fotar vyer och natur?

Jax <3

ssofia
2/24/15, 3:25 PM
#9

Om du fotar utan stativ kan det vara händigt, men annars Nej. Det behövs inte för landskap! :)

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

[VSK]
2/24/15, 4:17 PM
#10

Ju större brännvidd ett objektiv har ju mer nytta har man av bildstabilisering vid större brännvidder.

Att följa ett objekt som rör på sig sakta, kan vara stor skillnad mellan att ha stabilisering eller inte beroende på slutartiden.

nitisen
2/25/15, 8:43 PM
#11

Ojoj. Nu blir det bara svårare att välja vad jag ska köpa för objektiv.. Förslag på bra vidvinkelobjektiv till Canon? Pris spelar ingen roll, vill ha ett bra prisvärt objektiv så det får kosta om det är så. :)

Jax <3

Inkanyezi
2/28/15, 8:32 PM
#12

Nu har tråden råkat få två av varandra oberoende frågor, plus några som hänger ihop med den ursprungliga. 

  • Frågan om viktigt eller inte med bildstabilisator är i stort utredd. Man har stor nytta av bildstabilisator när man tar på fri hand och slutartiden är omkring ett delat med brännvidden i millimeter eller ett par gånger längre. 

  • Sedan frågan om stabilisering av fasta brännvidder.
    Optisk stabilisering, dvs stabilisering i objektivet kan inte göras med alla konstruktioner av objektiv. De fasta brännvidderna har i de flesta fall en konstruktion som inte medger att man stabiliserar optiskt. Det gäller särskilt de mycket ljusstarka objektiven i närheten av normalbrännvidd. Det går inte att stabilisera ett ljusstarkt åttiofem, femtio eller trettiofem millimeters objektiv. Man kan inte heller stabilisera makroobjektiv som är symmetriskt uppbyggda och ställs in genom förlängning av objektivtuben.

  • Så kom frågan om vidvinkel och fullformat in.
    Nitisen vill ha vidvinkel och funderar över att senare skaffa en kamera för större bildformat.
    Det är helt olika kameror, och en vidvinkel till fullformat är inte vidvinkel på cropformat. En vidvinkel till cropkamera täcker inte bildytan i en fullformatskamera, och den kan i fallet Canon inte ens monteras på en fullformatskamera. Om man vill ha vidvinkel måste den vara gjord för den kameratyp man använder.

nitisen
3/1/15, 4:13 PM
#13

Tanken är ju att objektivet ska passa fullformatskameran. Men jag har varken valt vilket objektiv eller kamera jag ska köpa. Sen om det inte passar på min 550D, det skiter jag i för det är inte tänkt att användas på den. :)

Jax <3

Annons:
Upp till toppen
Annons: