Annons:
Etiketttävlingar
Läst 6305 ggr
Martin
1/5/13, 3:09 AM

Fototävling 2013

Djurfotos stora Fototävling 2013!

Även i år kör vi en fototävling som sträcker sig över hela året. Vi kommer att ha samma regler som förra året.

Kategorierna kommer vi att se över och det blir delvis samma, men delvis nya.

Nytt är också att det blir inte en "fritt tema"-månad per kvartal utan det blir färre fria teman (men det kommer att bli 2 eller 3). Vi återkommer i dagarna med vilka teman som gäller för året.

Denna tråden kommer att vara en samlingstråd för tävlingen och deltävlingar kommer att länkas härifrån.

Bildinlämning - regler 2013

  1. Bidragen lämnas in i en speciell bidragstråd för varje månad som är öppen från den 1 varje månad till den 20e, sedan låses tråden och blir dold inför röstning. (denna månaden blir det från 5-25 eftersom att vi kom ut sent med den).

  2. Bilderna måste vara fotograferade under samma månad som tävlingen pågår, alltså mellan den 1-20e. Därav behöver exif finnas med på bilderna. Det finns inget annat sätt att kontrollera att bilderna är nytagna och det är något vi vill att de är - tävlingen är till för att uppmuntra och sporra till nya fotografier istället för grävande i arkiv. Vi skall i en artikel som vi länkar till härifrån berätta lite om exif och vad man kan göra för att få kvar det i bilderna vid redigering osv, men tyvärr kan vi inte leverera en lösning som fungerar för alla. Dock kvarstår kravet: Bilder utan exif stryks ur tävlingen.

  3. Bilderna får EJ ha logga på sig eller något annat som avslöjar vem fotografen är. Bilder som bryter mot denna regel diskas. Vi är medvetna om att man ändå kommer kunna se vem som är fotograf, men vi anser att loggor även om de är diskreta stör bilden och tävlingen skall ha bilder i fokus.

  4. Man får delta med en (1) bild per fotograf och deltävling. Postar man mer än en bild är det den sist postade som i övrigt matchar reglerna som gäller. Bilder postade utanför tävlingstid räknas inte.

  5. Vi har som målsättning att lägga ut omröstningstråden den 21:a, dagen efter att respektive omgång är avslutad. Omröstningen är öppen en vecka. Det kan bli att vi har fullt upp den 21:a någon månad men då förlängs röstningen så att den är alltid en vecka från att omröstningstråden kommer upp.

  6. De tre som får flest röster tilldelas poäng, 1an = 5p, 2an = 3p och 3an = 1p, vid samma slutpoäng i omröstningen får båda/alla bidragen samma poäng. Poängen räknas sedan ihop under tävlingens gång för att sedan kunna utse den fotograf som blir tilldelad titeln Djurfotograf 2013 här på iFokus. Hamnar någon på samma poäng avgör i tur och ordning: 1) Antal 5-poängare, 2) Antal 3-poängare, 3) antal 1-poängare och 4) Högst antal deltävlingar man deltagit i.

  7. För att en röst skall räknas måste man i röstningstråden skriva en kommentar om bilden, och då är det en enklare form av kritik vi menar. Röster som inte säger något om bilden fotografiskt (t.ex. "naaw" eller "sööööt" kommer inte att räknas - man måste motivera varför man tycker att fotot är bra).

  8. Eventuellt kommer det att bli något mindre pris, det beror på vad vi kan hitta och vad vi kan hitta för "sponsorer" under året.

  9. Exif-information med datum och tid måste finnas på bilden för att den skall godkännas. Detta för att vi skall veta att bilden är tagen i rätt tidsintervall för tävlingen och det tycker vi är viktigt - då tävlingen är till för att uppmuntra att ta nya foton och inte bara titta tillbaka på vad man presterat tidigare. Lite information om Exif och hur det fungerar hittar man i vår artikel om det, även om den inte är helt uttömmande i ämnet.

Årets teman:

Januari: Närhet (bidragen resp resultat)
Februari: Tam/tamt (bidragen resp resultat)
Mars: Vild/vilt (bidragen)

Aktuell ställning (efter februarideltävlingen):

10 p: Änglakatten (5+5)

05 p: Nadila (5)

03 p: Lilla jag (3)

03 p: Marrieh  (3)

03 p: texasmamma (3)

03 p: Kodex (3)

03 p: OlleA (3)

01 p: MelvinMimmiLufsen (1)

01 p: Teja-Bea (1)

01 p: Sackum (1)

01 p:  Cerrolyn (1)

mvh Martin

Annons:
Martin
1/5/13, 3:15 AM
#1

Som sagt - tävlingen är igång och temat för januari är NÄRHET och bidragen lämnar ni i januaritråden.

mvh Martin

Denna kommentar har tagits bort.
[ILJ69]
1/5/13, 5:11 AM
#3

ah, läste reglerna nu efteråt, ja tyvärr är denna inte tagen nu i januari då, utan i november tror jag. jaja, då kan ni stryka denna bild. Då var tävlingen inte lika rolig. Lycka till.

Mari
1/5/13, 8:02 AM
#4

#3 Synd att du inte vill vara med i årets tävling, vi hoppas ändå att du blir lite taggad och dammar av kameran för att vara med i månadens deltävling.

Glöm inte att bilderna som man tävlar med ska läggas in i Januaritråden och inte i denna informationstråd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
1/5/13, 9:58 AM
#5

#3 Men du tar kanske fler bilder på din hund eller något annat och som kan kopplat till temat nu under januari? Då är du välkommen att posta dem i januaritråden!

mvh Martin

[ILJ69]
1/5/13, 1:43 PM
#6

Ska se om jag kan fota nåt, såg inte att det måste vara taget i januari bara. kram på er

Annons:
jossa5
1/5/13, 1:49 PM
#7

Sitter och funderar över nåt bra man kan grejja ihop till januari månads tema! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Martin
1/28/13, 7:49 AM
#8

Dags att rösta i Januarideltävlingen! Röstningen öppen till söndag 2013-02-03 kl 24.00

mvh Martin

Martin
2/21/13, 10:26 AM
#9

Dags att rösta i februarideltävlingen!

Skall bli intressant att se hur de som röstar bedömer bidragen, och om vi får upp några nya namn på topplistan.

mvh Martin

Martin
2/28/13, 8:34 PM
#10

Resultat februaritävlingen (Grattis Änglakatten och Nadila till delad seger!)

Aktuell ställning (efter februarideltävlingen):

10 p: Änglakatten (5+5)

05 p: Nadila (5)

03 p: Lilla jag (3)

03 p: Marrieh  (3)

03 p: texasmamma (3)

03 p: Kodex (3)

03 p: OlleA (3)

01 p: MelvinMimmiLufsen (1)

01 p: Teja-Bea (1)

01 p: Sackum (1)

01 p:  Cerrolyn (1)

Glöm inte skicka in bidrag för mars!

mvh Martin

Fridaaaa
4/4/13, 4:04 PM
#11

När kommer April-tävlingen? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mari
4/4/13, 6:37 PM
#12

#11 Jag sitter och lägger upp den just nu så den bör synas strax

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fridaaaa
4/4/13, 6:50 PM
#13

#12 Ok 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mari
4/4/13, 6:54 PM
#14

Nu är det möjligt att lämna in bidrag till aprils bidragstråd som ni finner här

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
4/6/13, 12:24 PM
#15

Vi bakom sajten har en fundering på regeländring 

Vad säger ni om bilder som uppenbart är manipulerade? Det vill säga att man klippt och klistrat in från andra bilder eller att man på ett synligt sätt plockat bort något ur bilden. 

Jag personligen tycker inte dessa bilder ska vara med och tävla i denna tävling, utan meningen med denna tävling är att man ska ta nya bilder inför varje deltävling. Jag tycker inte heller att det är riktigt att fotografera när man efter man tagit bilder sitter vid datorn vid ett redigeringsprogram för att ändra väsentliga saker i bilden utan det bör man tänka på redan på plats när bilden fotograferades. 
Det känns inte riktigt rätt att kunna delta med såna här bilder.

Som jag kan se nu i våra regler för denna tävling så finns där inget som säger att man ej får bidra med dessa manipulerade bilder.

Vad säger ni? 

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fridaaaa
4/6/13, 12:38 PM
#16

#15 Jag tycker som att det låter bra.
Vanlig redigering tycker jag dock är OK, alltså ändra ljuset, kontrast osv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Martin
4/6/13, 3:09 PM
#17

Och intern har vi också pratat om multiexponeringar, vår tanke är att dubbelexonering i kameran kommer att tillåtas men inte genom att man dubbel- eller multiexponerar i bildredigeringsprogram genom att slå ihop flera bilder. Vi är medvetna om att det blir lite dubbelt - att de som kan det i sina kameror kan få det godkänt men inte andra. Jag tror dock att dubbelexponerade bilder och motiv där det skulle vara en stor fördel är ganska sparsamt förekommande så jag är för en sådan regel.

Vi kommer dock tydligt anslå reglerna så fort de är beslutade, men vi vill ge möjlighet till diskussion här i tråden först. Det som skrivs som förslag här är alltså ännu inte beslutat.

mvh Martin

OlleA
7/22/13, 7:22 PM
#18

Det är trevligt att min bild har legat överst på startsidan så länge, men börjar det inte kännas lite inaktuellt med frostigt gräs och ett rådjur i vinterpäls? Nu när julitävlingen är avslutad, kanske det är dags att tänka på en vinnarbild för juni och en "månadens bild" för samma månad?

Olle

Martin
7/22/13, 8:34 PM
#19

Bra förslag Olle!

Vi får se om vi mäktar med det i värmen. :)

mvh Martin

Rebornbabyn
7/29/13, 1:06 PM
#20

När kommer nästa tävling?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Annons:
Mari
7/29/13, 9:49 PM
#21

1 Augusti, dvs nu på torsdag kommer nästa deltävling ut :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

OlleA
1/6/14, 12:52 PM
#22

Är det någon mer än jag som är nyfiken på slutresultatet av denna tävling? Eller på om det blir någon liknande tävling under 2014?

Olle

Martin
1/6/14, 9:35 PM
#23

Jag har för avsikt att, om allt fungerar och jag får den tiden jag hoppas få på kvällen över, sammanställa den imorgon.

Vi har funderat på att ha samma tävling och samma upplägg för 2014 men inte bestämt oss då vi inte är säkra på att vi kommer att ha tid med uppdateringar osv, själv vet jag inte heller om jag kommer att stanna kvar som Medarbetare även om jag nog gör det sålänge de andra står ut med att jag inte gör så mycket (tidsbrist är anledningen).

Blir det inte samma tävling, kommer vi säkert att arrangera någon annan tävling men kanske inte någon som sträcker sig över hela året utan småtävlingar över viss tid då. Kanske skulle starta egen tråd till frågan, men vill folk ha en årslång tävling? Engagemanget har varit lite så och så vissa månader, är det pga semester och sommar eller är det pga tråkiga/svåra kategorier? Fel upplägg? Vi tar gärna emot synpunkter.

mvh Martin

OlleA
1/11/14, 6:43 PM
#24

Martin, jag tycker att det skulle vara tråkigt om du slutade som Medarbetare. Du verkar ju dela mitt intresse för vilda djur, och det skulle vara tråkigt om det bara blev "sällskapsdjursfolk" som höll i den här sajten. Inte för att det är något fel på sådana, men det är ju roligt med lite variation med olika typer av djurfoto. Men har du inte tid är det förstås inget att göra åt.

Det hade varit rolig med en årslång tävling igen, men med tanke på det dåliga intresset (få deltagare och ofta lång väntan på månadsresultat) är det nog bättre att satsa på "småtävlingar" i stället. Jag undrar om det inte har varit för många tävlingar parallellt - tre årslånga och en fjärde nu framåt julen. Det kan säkert bli rörigt både för deltagare och arrangörer, och folk blandar nog lätt ihop de olika tävlingarna. Ett tips kan vara att inte åta er mer än ni hinner med.

Jag väntar i alla fall på slutresultatet av 2013 års djurfototävling! :)

Olle

Martin
1/12/14, 3:14 PM
#25

Tack Olle för de orden. Jag vill inte heller hoppa av men jag känner att jag måste diskutera med Mari som Sajtvärd och övriga Medarbetare - jag är gärna kvar och bidrar med det jag kan men jag kommer att ha mindre tid 2014 och vill de ha in någon annan lämnar jag min plats.

Vi har ett problem att det för tillfället inte går att skapa nya artiklar verkar det som, men kvarstår problemet lägger jag ut vinnaren av december imorgon.

Hela årets tävling är också sammanräknad och läggs ut såfort vi får igång artikelskapandet igen.

mvh Martin

CarolinePettersson
1/12/14, 7:50 PM
#26

Det skulle vara riktigt tråkigt om du slutade Martin, men förstår om tiden inte räcker till. Håller med Olle om att det är kul med någon Medarbetare som har intresset för vilda djur.

Hade jag inte börjat plugga nu, så hade jag kunnat gå in som Medarbetare, men med tanke på hur mycket jobb som ligger bakom och utbildning går i första hand.

Martin
1/15/14, 8:15 PM
#27

Jag har nu snackat med Mari som är Sajtvärd, och jag kommer att stanna kvar och hon är införstådd med att jag kommer att ha mindre tid… Samtidigt vet man aldrig vad som händer, det kanske finns tid någonstans beroende på hur man prioriterar. Jag kommer iaf att vara kvar så ofta jag kan och delta i forumet här så får vi se hur mycket jobb jag hinner med i kulisserna.

Just nu väntar jag bara på ett litet mail så kommer vinnarartikeln ut för Årets Djurfotograf 2013.

mvh Martin

Annons:
Martin
1/17/14, 8:17 PM
#28

Jag har nu fått svar från den som vann så inatt eller morgon kommer vinnarartikeln ut! Den som väntar… :)

mvh Martin

Cahira
1/17/14, 8:25 PM
#29

#28 bra jobbat av dig :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: