Annons:
Etiketttävlingar
Läst 3190 ggr
Martin
2013-02-28 19:50

Fototävling 2013 - Marsbidragen: Vild/Vilt

Temat för mars månad i Djurfotos stora fototävling 2013 är VILD / VILT.

Tolkningen av temat är fritt och ditt bidrag lämnar du i denna tråden.

Tävlingsperioden för deltävlingen är 2013-03-01 -- 2013-03-20 kl 24.00.

Huvudtråden för tävlingen hittar du här, med all info som behövs.

Obs, tillägg och nytt för reglerna från och med Februaritävlingen är att Exif-information med datum och tid måste vara med i fotot för att det skall räknas, se punkt 9 i reglerna för mer info. Vi har med anledning av det också skrivit en liten artikel om Exif, som ni hittar här.

Reglerna för tävlingen är:

Bildinlämning - regler 2013

  1. Bidragen lämnas in i en speciell bidragstråd för varje månad som är öppen från den 1 varje månad till den 20e, sedan låses tråden och blir dold inför röstning.

  2. Bilderna måste vara fotograferade under samma månad som tävlingen pågår, alltså mellan den 1-20e. Därav behöver exif finnas med på bilderna. Det finns inget annat sätt att kontrollera att bilderna är nytagna och det är något vi vill att de är - tävlingen är till för att uppmuntra och sporra till nya fotografier istället för grävande i arkiv. Vi skall i en artikel som vi länkar till härifrån berätta lite om exif och vad man kan göra för att få kvar det i bilderna vid redigering osv, men tyvärr kan vi inte leverera en lösning som fungerar för alla. Dock kvarstår kravet: Bilder utan exif stryks ur tävlingen.

  3. Bilderna får EJ ha logga på sig eller något annat som avslöjar vem fotografen är. Bilder som bryter mot denna regel diskas. Vi är medvetna om att man ändå kommer kunna se vem som är fotograf, men vi anser att loggor även om de är diskreta stör bilden och tävlingen skall ha bilder i fokus.

  4. Man får delta med en (1) bild per fotograf och deltävling. Postar man mer än en bild är det den sist postade som i övrigt matchar reglerna som gäller. Bilder postade utanför tävlingstid räknas inte.

  5. Vi har som målsättning att lägga ut omröstningstråden den 21:a, dagen efter att respektive omgång är avslutad. Omröstningen är öppen en vecka. Det kan bli att vi har fullt upp den 21:a någon månad men då förlängs röstningen så att den är alltid en vecka från att omröstningstråden kommer upp.

  6. De tre som får flest röster tilldelas poäng, 1an = 5p, 2an = 3p och 3an = 1p, vid samma slutpoäng i omröstningen får båda/alla bidragen samma poäng. Poängen räknas sedan ihop under tävlingens gång för att sedan kunna utse den fotograf som blir tilldelad titeln Djurfotograf 2013 här på iFokus. Hamnar någon på samma poäng avgör i tur och ordning: 1) Antal 5-poängare, 2) Antal 3-poängare, 3) antal 1-poängare och 4) Högst antal deltävlingar man deltagit i.

  7. För att en röst skall räknas måste man i röstningstråden skriva en kommentar om bilden, och då är det en enklare form av kritik vi menar. Röster som inte säger något om bilden fotografiskt (t.ex. "naaw" eller "sööööt" kommer inte att räknas - man måste motivera varför man tycker att fotot är bra).

  8. Eventuellt kommer det att bli något mindre pris, det beror på vad vi kan hitta och vad vi kan hitta för "sponsorer" under året.

  9. Exif-information med datum och tid måste finnas på bilden för att den skall godkännas. Detta för att vi skall veta att bilden är tagen i rätt tidsintervall för tävlingen och det tycker vi är viktigt - då tävlingen är till för att uppmuntra att ta nya foton och inte bara titta tillbaka på vad man presterat tidigare. Lite information om Exif och hur det fungerar hittar man i vår artikel om det, även om den inte är helt uttömmande i ämnet.

mvh Martin

Annons:
[MittNamn.]
2013-03-01 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mina vilda hundar :)

WhiteBunnyWithBlueEyes
2013-03-03 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min kanin Ghoost springer vilt omkring i snön… hennes pälsfärg heter "viltisabella"

Denna kommentar har tagits bort.
[peter54]
2013-03-10 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dagsfärsk bild av rådjur i trädgården, de kommer i stort sett varje dag för att äta av det som fåglarna spiller ut. Det finns en "grå hinna" över bilden och det beror på att den är tagen genom ett solbelyst och inte alltför nyputsat köksfönster.

Dagen till ära har jag testat ett stort objektiv som jag lånat på prov, ett Canon 100-400 mm, 1:4,5 - 5,6 med 77 mm glugg.

Martin
2013-03-10 12:12
#5

#4 (OT) Hört mycket gott om det objektivet, du får gärna recensera eller skriva vad du tycker om det i annan tråd när du hunnit testa det lite.

mvh Martin

Jessicahagstrom94
2013-03-10 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mitt bidrag, en fotogenisk - men vild - fågel. :)

55-400 Zoom, hade nog max inzoomat när jag fotade.

Annons:
Marrieh
2013-03-12 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#3 Funderar lite på vad bilden har med djurfoto att göra, finns det något kamouflerat på stammen som jag inte ser? :)

Här kommer mitt bidrag, två rådjur vid solen nedgång :) Tagen denna helgen med Nikon d300 och Nikons eget 70-300mm f/4.5-5.6g. Hoppas på att exif finns med, annars får jag fixa det.

----------------------
Marielle Foto

 

Frida B
2013-03-12 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer mitt bidrag :) En orm kommer alltid vara vild för mig, detta är bara ett vilt djur i fångenskap. Riktigt häftiga djur enligt mig! Just denna ormen är just vild, då knappt någon kan ta i henne.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

OlleA
2013-03-17 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Även om det är över en vecka kvar av tävlingstiden (enligt parentesen under regel 1) kommer mitt bidrag redan nu. En vild bäver i strandkanten vid sin hydda.

lilla jag
2013-03-17 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mitt bidrag blir lilla Bella!

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

Martin
2013-03-18 19:06
#11

Tack för tipset Olle, copy&paste är inget vidare men går inte heller att skriva om allt alltid. Den här tråden kom inte ut sent så den meningen var missvisande och nu borta. Kl 24.00 den 20.e är den tid som gäller.

mvh Martin

CarolinePettersson
2013-03-18 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En " Vild" ungbock posserar fint på promenaden

(Hoppas exif finns med på bilden, gjorde som man skulle enligt artikeln)

Martin
2013-03-18 20:33
#13

#12 Exif med så inga problem!

mvh Martin

Annons:
mille-star
2013-03-20 00:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det vilda marsvinet

Martin
2013-03-20 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Dovhjortar

mvh Martin

resuupeekkaa
2013-03-20 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

arabiska fullblod

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: