Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 777 ggr
[RMSLiners]
3/7/13, 5:04 PM

Fotobakgrund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en svart/vit hund som är svår att få snygga bilder på, ibland kan man lyckas. 

Jag har ställt denna fråga på foto iFokus tidigare men tänkte jag hör med er här inne också då många här fotograferar just djur. 

Är ute efter en bakgrundsduk som ger en bra kontrast gentemot hunden. Jag vet att vitt och svart går inte för då smälter hunden in i duken och det är de jag inte vill. 

Ideer på vad man ska välja för duk? Samt vart man kan köpa en för en billig peng? 

Jag vill inte ha en duk i papper då hunden är en självgående dokumentförstörare så en duk gjord i tyg som också går att tvätta vore lämpligt.

Annons:
Moalinn
3/7/13, 6:06 PM
#1

"hunden är en självgående dokumentförstörare" kunde inte låta bli att le! 😃

Har tyvärr inga idéer då jag alltid fotograferade min skogsmulle till katt utomhus.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mari
3/7/13, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Denna bakgrund har jag i min studio vilket jag personligen tycker passar bra till mörka djur :-)

Om du kollar på kaffebrus.com så finns det flera olika varianter att välja mellan så du själv kanske hittar någon du tycker passar bra?

Bifogar en bild med bakgrunden, dock inte med ett svart djur. Mycket hänger också på ljussättningen så att djuret ej ska smälta in i bakgrunden, har du blixtar eller använder du befintligt ljus?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[RMSLiners]
3/7/13, 6:56 PM
#3

#2 Jag har en extern blixt men den är inte vinkelbar och därmed värdelös. Har difuser till den också men det är inte alltid det blir bra resultat heller.

[RMSLiners]
3/7/13, 7:02 PM
#4

Funderar på denna som jag blev förtjust i men vet inte huruvida en svart/vit hund skulle passa mot den bakgrunden.

Mari
3/7/13, 7:07 PM
#5

#4 Jag såg också den bakgrunden precis och jag tror jag ska beställa hem den till min studio, kan tänka mig att den bakgrunden kan passa svart/vita djur - iallafall vita/mycket ljusa.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[RMSLiners]
3/7/13, 7:10 PM
#6

Hur gör man med bakgrundsstativ då? De är ju inte billiga precis, har inte lust att slänga ut 2-3000kr på ett stativ.

Annons:
Mari
3/7/13, 7:21 PM
#7

Du kanske kan använda sån här torkställning för mattor som är enkel att montera upp och ner?

Eller om du vill ha en speciell hörna för fotografering så kanske det går att montera upp en gardinstång på väggen som man kan hänga tyget ifrån?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[RMSLiners]
3/7/13, 8:17 PM
#8

#7 hmm, får se hur jag gör. Kanske springer man på en billig fotoställning någonstans.

Hanna
3/7/13, 9:29 PM
#9

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[RMSLiners]
3/7/13, 9:34 PM
#10

#9 Det var billigt. :)

Hanna
3/7/13, 9:38 PM
#11

#10 De har massa billiga fotogrejer där. När jag får pengar kommer jag nog att köpa en sån 😇

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[RMSLiners]
3/8/13, 9:21 AM
#12

Kommer inte köpa från fyndfirman.se. Kolla upp lite igår och den firman är i princip "svartlistad" dvs har en stor fet varningstriangel över sig. Många har tydligen haft enorma problem med firman vare sig det gällt deras pengar eller varan de ska ha. Deras svenska telefon nr ska tydligen också tuta upptaget hela tiden och firman är sen också belägen i nederländerna. Så jag säger NO WAY till att jag handlar därifrån.

Hanna
3/8/13, 3:35 PM
#13

#12 Jaså? :O Blev rekommenderad dem på foto.ifokus 😮

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[RMSLiners]
3/8/13, 3:53 PM
#14

#13 Jag gogglade och hitta mycket negativt om de samt att jag på sidan hittar meningsbyggnadsfel, stavfel, dubbla menyer mm. Så det kändes inte riktigt ok så jag väljer att avstå.

VildaVittra
3/8/13, 3:58 PM
#15

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
3/8/13, 4:02 PM
#16

#15 Jo men vi har ca 30 mil till IKEA. ;)

Gubben funderar dock på att bygga en vilket går på 200kr.

VildaVittra
3/8/13, 4:10 PM
#17

Men det är ju en utmärkt ursäkt till att åka och slösa lite pengar?  ;)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
3/8/13, 4:13 PM
#18

#17 Haha, IKEA är farlig att sätta sin fot i för man kommer alltid ut med mer än man skulle ha. Men nja, jag tror jag står över. Kostar bara 600kr i bensin dit och tillbaka, 200kr för eget bygge känns mer lockande. ;)

Upp till toppen
Annons: