Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 467 ggr
OlleA
2013-04-07 22:19

(M) Matningen fortsätter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det en svår tid för rådjuren. Efter en lång vinter är deras fettreserv slut, men det finns fortfarande inte ett grönt strå i markerna. Åtminstone inte här i Bohuslän, där våren borde vara en bra bit på väg framåt mitten av april. Jag hörde att länsstyrelsen i Skåne räknar med att hälften av rådjuren där kan svälta ihjäl om inte grönskan kommer igång snart. Hur är det då på andra håll?

Annons:
OlleA
2013-04-07 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mina rådjur verkar må ganska bra efter att ha fått hackade äpplen hela vintern. Jag tänker fortsätta mata dem åtminstone hela april ut, kanske även en bit in i maj.

OlleA
2013-04-07 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sedan får det se till att bli vår!

Martin
2013-04-08 01:15
#3

Håller med- nu får våren komma!

Jag är lite förvånad över länsstyrelsen meddelande - jag tycker det har varit ovanligt mycket rådjur i "mina" marker den här vintern, ett par mil utanför Malmö. Visserligen vet jag att de lokala jaktlagen inte bara tar sin del av kvoten i jakten, utan även arbetar mycket med viltvården och att det finns såväl örnåtlar som matplatser till vildsvin och rådjur under vintern, så det är väl kanske därför de klarar sig bra.

Jag har å andra sidan också sett två döda rådjur som verkar vara "självdöda", dvs varken trafik eller annat vilt varit inblandat. Det har jag inte gjort förr så kanske ligger det ändå något i det, att det har varit en vinter som gått hårt åt stammen.

mvh Martin

OlleA
2013-04-08 07:05
#4

Skönt att det ännu tycks finnas gott om rådjur i dina trakter. Alltfler rapporter kommer nu, enligt tidningen Dagbladet t ex väntar en massdöd av rådjur i Medelpad. I Halland har man hittat ovanligt många rävdödade rådjur. Räven ger sig sällan på vuxna, friska rådjur, men kan mycket väl ta försvagade.

Olle

Upp till toppen
Annons: