Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1435 ggr
OlleA
4/25/13, 9:21 PM

(M) Nyfejad råbock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bocken har precis fejat sina horn, som är vackert röda av blodet från basthuden. Än vill han väldigt gärna ha hackade äpplen, för den mycket sena våren är en svår prövning för rådjuren. Snart är det första maj och det finns fortfarande väldigt lite grönt i markerna!

Annons:
Hanna
4/25/13, 9:47 PM
#1

Stilig herre. Verkligen fin päls :) Snyggt han poserar för dig! Tycker verkligen det var bra att skuggan blev så pass "osynlig". :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Martin
4/26/13, 12:23 PM
#2

Tjusig Herre och nu är hornen spetsiga och farliga. Gäller för konkurrenterna att se upp. Har du koll på när de leker? På hösten som kronhjortarna eller redan nu på våren?

mvh Martin

OlleA
4/26/13, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för era kommentarer! :)

Martin, om det är brunsten du menar, infaller den på sensommaren (juli-augusti). Men redan nu på våren är det dags att muta in ett bra revir, och då kommer också hornen till användning. Det kan se ganska brutalt ut när bockarna ryker ihop, men oftast är det mest en styrkemätning där den svagare i regel ger sig ganska snart. Skulle det vara två jämnstarka och lika envisa bockar, kan det dock hända att de blir skadade. Hoppas jag inte har gjort något dumt med matningen - den här bocken är nästan alltför orädd nu. Än har han dock inte visat sig särskilt aggressiv, kanske för att ingen ifrågasätter att han är herre på täppan här. Han är den ende vuxne bocken som regelbundet håller till vid min matplats. Ett bra ställe att ha revir på - ett flertal getter håller ju till här, och de 2-3 små ungbockarna de har med sig är knappast något hot. Dessutom kommer getterna snart att stöta bort sina fjolårskid, för om ungefär en månad får de nya kid.

Här är en bild på bocken i kväll. Hornen är inte lika röda längre.

Martin
4/27/13, 4:42 AM
#4

Tack, det var egentligen brunsten jag syftade på men det var fighterna/revirinmutandet jag var ute efter :) Såg ett par sådana förra året men blev osäker på om det var på försommar eller sensommaren, fick inga foton då. Hoppas kunna få foton i år. Tack!

mvh Martin

OlleA
4/27/13, 9:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Han ser väldigt fridsam ut när han ligger och vilar på morgonen. :)

Upp till toppen
Annons: