Annons:
Etikettövrigt
Läst 670 ggr
LinaK
6/25/13, 3:24 PM

Fotografera på hundutställning

Hej,
Hoppas det är okej att jag tar upp detta här på djurfoto 🙂

Det är så att jag och en vän har blivit tillfrågade att fotografera på en inofficiell utställning här på brukshundklubben i samhället. Det är då alltså meningen att man mot en liten summa får sin hund fotograferad i en studio som vi kommer att bygga upp. Sedan får man fotot framkallat och hemskickat till sig.

Har några funderingar då vi är amatörfotografer och aldrig gjort liknande. Vad är rimligt pris att ta för en fotografering där man får ett foto framkallat? (Har räknat ut att det kostar ca 15 kr för en förstoring på fotopapper 20x30 cm stort, sen tillkommer det lite frakt plus kostnaderna för kuvert eller liknande) Vi tänkte också att man kan få några bilder skickade till sig till sin mail inräknat i priset. Vi kommer då redigera och fixa till bilderna ordentligt.

Vad ska man ha för färg på bakgrunden? Det kommer ju vara olika hundar i olika färger, kanske vore det bäst med två olika bakgrunder?

Tilläggas att pengarna vi får in på detta kommer gå till klubben och inte till oss, så vi kommer inte ta något för detta. 

Något annat man bör tänka på då man fotograferar hundar på detta viset? Alla tips tas emot tacksamt!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
LinaK
7/16/13, 2:14 PM
#1

Puttar upp lite och hoppas på svar 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

sasha_setter
7/16/13, 3:40 PM
#2

Jag låter någon annan svara på prisfrågan men dem andra frågorna hjälper jag gärna till med! Ni borde kanske ha en svart och en vit bakgrund, eller åtminstone en ljus och en mörk. Mörka hundar bör man fotografera mot en ljusare bakgrund så att kontrasterna blir bra och en ljus hund mot en mörk bakgrund. Se till att hundens uttryck är glatt och vaket ex. Spetsar öronen. Ta i hundens höjd. Om hunden är liten så kan det underlätta med ett bord eller en pall. Lycka till!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Martin
7/17/13, 9:57 PM
#3

Håller med #2; En ljus och en mörk bakgrund är nog en bra utgångspunkt för ljus mot ljus eller mörk mot mörk blir nog svårare att få bra. Ta gärna några testbilder innan så ni vet hur det blir om det är möjligt, för tar man betalt för något så är det ju bra om folk vet vad de betalar för. Trist om de förväntar sig extrema proffsbilder som kan förstoras osv och inte får det de tror att de betalt för, och att klubben eller ni får lida för det. Tydlighet är viktigt.

Jag tycker också ni skall vara tydliga med vad som gäller med de bilder de får; Får de beskära, redigera, lägga upp på nätet osv eller får de inte det? Det är ni som fotografer som bestämmer, det är ni som har rättigheter till era bilder även om det är för klubben ni fotograferar.

mvh Martin

[Hamster 4 ever]
7/17/13, 10:42 PM
#4

Ha med leksak och/eller godis och locka med så får man vakna och nyfikna hundar på bild🐶🎂

BettaSplendens
7/19/13, 2:42 AM
#5

Jag tycker det är bra med en ljus och en mörk bakgrund, men bara för det behöver man ju inte ha vitt och svart! Jag tycker det blir mycket mysigare bilder med den ljusa bakgrunden i någon beige färg och den mörkare i en mörkbrun eller mörkgrå färg.

LinaK
7/20/13, 4:36 PM
#6

Tack för alla tips, tar åt mig av allt ni skriver.

Ska absolut fixa testbilder så att folk får se vad dom kan förvänta sig av fotograferingen.

Men ingen som har någon idé om hur mycket man skulle kunna ta för en bild?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Martin
7/21/13, 10:13 AM
#7

#6 Tror det är väldigt individuellt, beror nog på om man har det som huvudsaklig inkomst och på vilken nivå man ligger som fotograf.

En tanke är att ju högre pris man tar ut ju färre jobb får man förmodligen. Å andra sidan, ju lägre pris man tar ju fler jobb får man nog och då kan det med redigering osv bli ganska många timmar och låg förtjänst per timme.

Skulle jag själv gjort det skulle jag förmodligen satt ihop någon form av paketlösningar, "lilla", "mellan" och "stora". Och därutöver erbjudit att köpa enskilda foton om man nu inte vill ha paketpriset.

mvh Martin

Änglakatten
7/21/13, 6:55 PM
#8

Jag fotograferar djur ute i butiker och har fotat katter på utställning. Då jag fotade katter så tog jag 250kr för 3-5 st högupplösta proffsbilder på mail och ingen var intresserad, bara vänner som visste exakt vad mycket det var för den lilla summan. På Hundens dag hos Djurmagazinet så fotade jag totalt 12 hundar under dagen och tog 200kr för 3-5st högupplösta proffsbilder på mail och det var blandade känslor över priset där, men när de såg resultatet så blev de mer än glada, men om de inte ens vill gå med på priset så hinner man ju aldrig visa resultatet. (Med proffsbilder så menar jag fullt redigerade som om att de har kommit till mig i studion med hundarna, och med helt kritvit bakgrund) För min del hittar jag ingen lösning på att ha annat än vitt som bakgrund just nu då jag inte vill använda papper som bakgrund till en smutsig hund, så jag kör med vit vinyl. Och jag skulle aldrig vilja byta om bakgrunden för olika hundar på plats, det är för mycket arbete för en alldeles för liten slant.

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Upp till toppen
Annons: