Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 970 ggr
Jessicahagstrom94
2013-07-04 21:38

(M) kattunge i Grekland.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade den här söta lilla kattungen i Zakynthos, tyvärr hade den ett sår vid ögat och var alldeles själv.. Tycker ögonen såg lite konstiga ut med.

Förstora bilden, den ser värre ut som liten.

Annons:
Gerro
2013-07-06 22:27
#1

Väldigt fin bild!
Stackars liten kisse dock :(


Jessicahagstrom94
2013-07-06 22:31
#2

#1 Tackar! ja jag tyckte så synd om lillen, men vad kunde man göra liksom.. inge mat eller vatten hade vi heller och nästa gång vi gick förbi hade katten gått iväg :( den ser inte gammal ut heller så man undrar ju vart kattfamiljen är någonstans..

Gerro
2013-07-06 22:33
#3

#2

Usch katter ska inte bo så.. :(
Dom ska bo i ett tryggt hem med varma sängar, mys & mat.
Det är hemskt att många katter dör helt ensamma på gatan :(


Jessicahagstrom94
2013-07-06 22:40
#4

#3 absolut! :( man önskar att man kunde hjälpa alla..

Hallonsmurfen
2013-07-08 16:52
#5

Det är ju en supersöt liten kisse. Det är så tråkigt med alla hemlösa katter i Grekland. 😕

Medarbetare på Pokémon iFokus

Jessicahagstrom94
2013-07-08 16:54
#6

#5 Ja det är det verkligen😕

Annons:
medde
2013-07-08 17:22
#7

Men många av dessa katter trivs. Det enda som är riktigt illa är då dom far illa av människor som vill  och gör dom illa. Men oftas är dessa katter nöjda med sitt liv till fullo

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jessicahagstrom94
2013-07-08 17:27
#8

Tråden handlade dock om bilden, inte om hur katterna har det. :)

medde
2013-07-08 20:23
#9

#8 Visst är det så. Men det var dock du som började att skriva om hur synd det är om katten, och hur katterna lider i  Grekland och öarna utan mat och vatten.. Vilket jag svarade på. Men då jag svara i inlägget så är det enbart fotot som gäller och inte det ni talat om i resten av tråden.. Var det fel att man inte tyckte till hundra som ni gjorde? Eftersom jag svarade enbart på det ni skrivit i tråden?  Jag  skrev att det finns gott om katter som trivs och har det bra på öarna. Det är deras liv som de flesta trivs med. Men så det gillades inte.  Konstig att man inte får svara på inläggen i en tråd på den här sajten

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jessicahagstrom94
2013-07-08 20:58
#10

Det ÄR synd om katten. Sårig, ensam så pass ung och inge mat eller vatten i närheten. Stället vi var på var inget bra ställe för hemlösa katter med dårar bakom ratten, lösa hundar osv. Tycker inte om att katter ska behöva vara herrelösa på såna områden.

Tänker inte ens diskutera det här, ingen verkar ha mer att säga om själva bilden så vi kan lika gärna strunta i den här tråden nu om den bara ska handla om hur katterna trivs eller inte i Grekland som herrelösa.

Jag skrev knappast att jag tyckte synd om katterna för att jag ville att någon skulle börja prata om det.

doggan
2013-07-08 21:11
#11

#10 Vilken trist stil att man inte låter en annan svara på det man talar om, utan då biter av och säger det gäller fotot.  Hur vet du att det är synd om katten? Har du varit där mer än bara på semester? Vet var katterna är på annan tid?

medde
2013-07-08 21:21
#12

#10 På vad för sätt är det synd om katten? Hur vet du den var ensam? För du såg den en stund.. Den kanske hade ett hem, bara för du såg den är inte lika med hemlös. Jag tror faktiskt du inte hundra vet hur dom bor och  var dom bor.. Du skrev knappast du tyckte synd om katten.. I inlägg 2 4 6 tycker du synd om katterna och katten. Då man skriver att det faktiskt finns katter som trivs med sitt liv där. Vill du bara ta upp fotot. Vidare skriver du dårar bakom ratten! Är det grekerna du syftar på?  Så tycker du inte ska döma ut och kalla dom dårar.. Visst alla länder har kanske "dårar" bakom ratten. Visst händer det olyckor men kanske du ska veta att många turister står för dom på att eller annat sätt. Så stopp lite då du säger dårar. 

Jag menade mer än väl då jag skrev att det finns katter som trivs med sitt liv där och har det bra. Det är väldigt lätt som turist att döma men så till landet och livet bakom kulisserna så kommer ett helt annat liv fram.  Alla greker är inte dårar bakom ratten och djurplågare!

#11 Applåder!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jessicahagstrom94
2013-07-08 21:54
#13

Ska man behöva sluta göra inlägg på den här iFokus sidan också… suck….

Annons:
medde
2013-07-08 21:57
#14

#13 Det behöver du inte alls, Jag lämnar sajten då jag sett vilken linje det är här, Man ska inte svara på inlägg som skrev i tråd. Samt att man slänger rent av skit på greker rakt av. Någon sådant vill jag inte vara med om. Tur att man är svensk men min xmake är grek!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jessicahagstrom94
2013-07-08 21:57
#15

Vart sa jag att greker är dårar bakom ratten? Ingenstans. Jag skrev det som att det fanns dårar bakom ratten där och det gjorde det faktiskt, vad vet ni om det? och så dömer ni mig för att jag tyckte synd om en sårig katt. Och nej jag vet inte om de katterna har hem eller inte, tycker ändå inte man ska ha utekatt i områden där det faktiskt finns gator överallt och folk som kör som jag vet inte vad.

Får jag lov att tycka synd om den här såriga katten, tack? 

PS - Grekland är mitt favoritland. kom inte här och säg att jag smutskastar greker.

Xristina
2013-07-08 21:58
#16

Tycker att vissa har en poäng här, att när TS börjar med att prata OT så kan man nog fortsätta inom det ämnet, även om det inte alltid blir det TS vill höra.

Iaf, jag har bott i Grekland ett längre tag (bor dock i Sverige nu) och det finns ju hur många hemlösa katter och hundar som helst där. De allra flesta har det dock mycket bra. De kan ofta hitta mat bakom restauranger och i soptunnor, och vatten finns alltid någonstans.

Angående att det går lösa hundar i Grekland, och att det på något sätt skulle vara farligt för katterna, så är det inte det. För det mesta bryr de sig inte det minsta om varandra, så tycker inte det är något att oroa sig för.

Djuren där nere klarar sig bra, ingen anledning att tycka synd om dem faktiskt :)

(Förresten, jo, grekerna kör för det mesta som dårar, haha. Har haft hjärtat i halsen alldeles för många gånger när jag har kört där nere :D)

Jessicahagstrom94
2013-07-08 22:02
#17

#16 Ok, fel av mig att tycka synd om katterna då, men jag tänker fortsätta tycka synd om den här såriga kattungen :) 

Och ja, jag tycker också att vissa körde alldeles för fort och vissa verkade inte ens se sig för, bara tutade och körde som om de tog för givet att man flyttade på sig..

Och jag tycker det är lite tråkigt att de ska behöva hitta mat i soptunnor faktiskt, men det är väl för att jag är alldeles för van vid att de ska få mat och vatten serverat hemma.

Xristina
2013-07-08 22:07
#18

#17 Inget fel i att du tycker synd om dem, men tror att det är lite missriktat dock :) Är nog värre ställt för de vilda katterna i Sverige, iaf på vintern när det kan bli så jäkla kallt :)

Jo, jag hade svårt för det när jag precis hade flyttat ner dit, men de verkade inte lida av det så jag började ta det som vardagsmat liksom :)

Jo, men det är faktiskt skillnad på hur man kör i Sverige och hur man kör i Grekland. Jag skulle t.ex. aldrig våga gå över vägen där nere som man gör här, att lita på att de följer lagen och stannar vid övergångsställen, för det gör de inte där nere. Det är bara så :) Men det är något man lär sig att leva med också.

Men jag tror faktiskt att katten har det bra :) Den hade nog råkat i bråk med någon annan katt, vilket ju är något som händer här också. Skillnaden är väl att man rusar till veterinär här uppe, medan där nere så får det läka av sig själv.

Jessicahagstrom94
2013-07-08 22:17
#19

#18 Ja jag överreagerade nog men jag var ju faktiskt bara där en vecka så jag hann aldrig riktigt tänka att de säkert mår bra trots allt.. lika med bilkörningen, hann aldrig acceptera det riktigt som jag hade gjort om jag bott där en tid :) inte såg jag några trafikljus heller, det tyckte jag hade kunnat behövts där på vissa ställen.. och hastighetsbegränsningar..? 

Jag tycker lika mycket synd om "svenska katter" som hamnar i bråk och får sår :)

medde
2013-07-08 22:42
#20

#16/ 18 Som du säger många katter har det bra och trivs. Under dom åren jag bodde i landet hade vi en hel del katter som bodde hos oss. Dom kom och gick som dom ville. Men dom dök alltid upp under tiden dom ville sova eller om turisterna inte matat nog, Vårat hus var ett ställe man slappade runt och sedan dom ut på sitt. Men inte kunde jag stänga in dom,  då blev det ramaskri. Dom levde sitt liv med oss i det, men på deras villkor. 

Nu till körandet. Visst körs det illa stundtals men det görs det i många länder, men i det stora hela så då turistsäsongen över så minskar olyckorna.  

καλησπέρα

#15 Skriver man om ett ställe och sedan skriver: Idioter bakom ratten. så tolkar jag inte att det är fransmän du kanske skriver utom grekerna. eftersom det var  då det var landet vi var i i samtalet.

Men är väldigt förvånad av klimatet då man svarade i en tråd, och fick den beska kommentaren av dig.  Det  var det inte välkommet.. Så skriv på du och lämna inte sajten.. Jag håller mig till sajter där man kan samtala utan att vara frän med en som svarar i en tråd på dess inlägg. Synd för sajten var fin och jag såg den som mycket inbjudande. Har sett ett helt sagolik bild här som var helt underbar i en tråd som hette mys..

Jag jobbar dagligen med djurskydd och djupt engagerad i det jag gör. så ingen djurplågare alls, men många gånger tänker vi i våran synvinkel och inte ut ur djurets vinkel och deras sätt att leva. Vilket kan bli fel ibland. Men en vidsynt bredd kan man göra mycket nytta för djuren i vår fauna,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Xristina
2013-07-08 23:17
#21

#20 Nej, skulle aldrig ha fått för mig att stänga in någon av djuren. Vi brukade ha en tik (som hade valpar någonstans i närheten) som vi brukade ställa ut mat och vatten för :) Då visste jag att hon hade det bra.

Mjae, jag skulle nog säga att det var mer än stundtals. Dock så bodde jag en stor del av tiden i Aten, så är mycket möjligt att det kan ha varit värre där, men tyckte även att det var lite läskigt att bege sig ut på landsbygden ibland.

Nicollan
2013-07-08 23:46
#22

Men gud så onödigt att fortsätta diskutera det ämnet.. ja det är synd om katten, punkt. Sen kan man kanske gå tillbaka till huvudämnet.

Underbar bild på underbar söt kisse =)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

medde
2013-07-09 00:18
#23

#22 Tråden började redan i #1 om katten, och så varit hela vägen. Så vad säger att det är synd om katten efter en bild?  Eftersom det var punkt ! Har ingen rätt till annan åsikt i den här tråden då utan att det är ditt som gäller..Du nämner det är synd om katten så är det bara, och då har ingen mera rätt att då tycka annat i denna tråd då som handlat om katten från ruta 1.  Konstig tråd som börjar i ämnet om en katt sedan ska de som tycker annat hålla tyst och det är med basta!!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Hallonsmurfen
2013-07-09 07:38
#24

Eftersom det är annorlunda i Sverige är det lätt att vi tycker synd om katterna. Vi är ju inte vana att se magra små katter springa runt överallt utan någonstans att bo. Men om man tänker efter så har dem ju alltid haft det så, de vet inget annat sätt att leva på, så de har det säkert bra som ni säger. 🙂

Samma med bilkörningen. Vi är inte vana vid trafiken i Grekland, därför känns det lätt som att de inte har någon kontroll på hur de kör, vilket de säkert egentligen har. 🙂

Jag tycker inte att vi ska bråka. Medde konstaterade ju bara att katterna faktiskt har det bra, och Jessica sa bara att hon tyckte synd om dem. 🙂

Medarbetare på Pokémon iFokus

medde
2013-07-09 09:40
#25

#24 Mycket klokt och sant inlägg. Men den hel del  sanning i. Tack. Tyvärr så ser jag ett klimat i tråden som jag inte tycker om alls för ett forum.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mari
2013-07-09 10:46
#26

Som Sajtvärd känner jag nu att jag vill hoppa in i diskussionen och höja pekfingret lite. 

Detta är ett forum för djurfoto, där huvudtanken är att sajtens medlemmar ska lägga in bilder för kritik så att man som fotograf kan växa och bli ännu bättre, kunna ställa frågor som rör fotografering och då med tanke att motiven är djur.

Jag förstår att denna diskussion har uppkommit då vi ofta kan tycka synd om djuren när man är utomlands, speciellt om de är såriga och verkar hemlösa men jag tycker inte att en sådan diskussion hör hemma här på forumet speciellt inte med den ton som nu framkommit i tidigare inlägg.

Jag pekar inte på någon speciell utan de som känner att de vill ta åt sig av mina ord får göra det och tänka på att nästa gång kanske tänka sig lite mer för innan man svarar.

Jessicahagstrom94, du får gärna skapa en ny kritiktråd med denna bild då jag tror det kan vara flera som vill ge kritik på själva bilden.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jessicahagstrom94
2013-07-09 11:11
#27

#22 Tack. :)

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-07-09 11:13
#28

#26 Mja, vet inte om man törs skapa en ny tråd med denna katt, alla har väl sett den här tråden redan.

Jessicahagstrom94
2013-07-09 11:19
#29

#25 sånt här finns på varenda sajt på hela iFokus, otrevliga toner pga missuppfattning med mera. Ber om ursäkt till dig för att det verkade som om jag inte ville höra dina tankar, ville inte  vara otrevlig utan försökte svara så att man skulle kunna fortsätta prata om bilden som tråden handlade om.

Nu vet jag att katterna oftast har det bra iallafall, tack för det. Jag överreagerade väl som sagt eftersom jag var där en vecka och inte är van vid att se katter käka allt de får tag i, för här får katterna sin mat serverad. 

Tycker inte att någon här ska lämna sajten, ingen vill väl få miste om fina djurfoton?

UllaE
2013-07-09 14:25
#30

Jag tycker inte ögonen ser konstiga ut. Jag tycker katten tittar nyfiket mot kameran. För mig ger bilden känslan att katten ligger och lurpassar och när som helst kommer ta ett språng mot kameran för att leka med den. Tycker hela bilden med hela ansiktsuttrycket utstrålar bus och lek.

Ett jättebra foto tycker jag.

Jessicahagstrom94
2013-07-09 14:51
#31

#30 Jag tänkte.. ska inte pupillerna vara svarta? det är en spännande färgblandning i ögonen som jag aldrig har sett förut på en katt..🤔

Tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: