Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 554 ggr
Emelie96
8/13/13, 3:27 PM

Tips..

Jag är väldigt fotointresserad och brukar ta kort på hästar, hundar och ja lite allt möjligt.

Jag undrar om ni kan ge mig tips på vad man ska tänka på när man tar kort på just djur. Skulle vara tacksam för svar. :)

Jag fotograferar med en Canon Eos 60D och använder objektivet som följer med kameran :)

Annons:
Martin
8/13/13, 4:23 PM
#1

Svårt att ge generella tips, men det är en bra kamera du har. Det finns i lite olika paket så är inte säker på vilket av objektiven du menar, men oavsett är det säkert en bra start för att fotografera diverse djurbilder (och andra bilder såklart).

Jag fotograferar inte så mycket tam adjur även om jag har katt hemma och är på bondgårdar ibland, utan det blir mest vilda djur vad det gäller djurfoto.

Ett generellt tips som brukar vara ett bra utgångsläge vad gäller djurbilder är att "komma ner i nivå" med djuren. Dvs att man inte står raklång och fotograferar hundar som är mycket mindre, utan att man sätter sig på mark eller på huk eller kanske rent av ligger ner.

Själv tycker jag det är bra om man kan variera sig lite, och att djuret inte alltid tittar rakt in i kameran utan kanske springer efter en boll eller badar eller något annat så det blir lite "naturliga" foton och inte bara konstrade.

Hästfoto har jag inte så mycket erfarenhet av, det är mest fälttävlan jag har fotograferat där. Det gäller att försöka få en så ren bakgrund som möjligt tycker jag så det inte är för stökigt i bakgrunden (gäller såklart generellt för andra foton också). Vad gäller fälttävlan så tycker jag det blir bäst om man hittar ett ställe att stå på och (oftast bäst om man kan titta runt lite och se var hästarna kommer och var det kan bli bra bilder).

Överlag tycker jag att det är bättre om man i de flesta fotosituationer i förväg vet ungefär vad för bilder man är ute efter och kan planera utifrån det än om man bara "spontanfotograferar" även om det också kan bli bra såklart.

Tror det finns lite artiklar här på forumet om att fotografera djur, skall se om jag senare ikväll kan leta upp dem och länka i denna tråden om du inte har hittat dem själv.

mvh Martin

Emelie96
8/13/13, 6:30 PM
#2

#1 tack så mycket för tipsen. 

Det vore jättesnällt om du ville länka dom till mig.

Martin
8/13/13, 9:05 PM
#3

Om du klickar på "Artiklar" och sedan "Fotorelaterat" så får du upp många artiklar som jag tror kan vara intressanta.

Jag länkar några av dem (författare inom parantes), även om de har några år på nacken:

Det finns som sagt många andra artiklar under "Artiklar - Fotorelaterat".

Lycka till så ser vi fram emot att få se bilder av dig här på forumet!

mvh Martin

Alibi
8/15/13, 1:51 PM
#4

Mitt grundtips är nog; Ha tålamod och försök inte att sätta/ställa djuren på den platsen där du vill. Det blir mer naturligt om man bara följer med djuret. Försök tänka på bakgrunden också, så att den inte är för stökig. Sen tycker ju alla olika. Men det var ett par tips. :)

I'm gonna let my little light shine

Upp till toppen
Annons: