Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 608 ggr
[NellieLavec]
8/14/13, 11:58 AM

(M) Marsvin i studio

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om denna bilden? Jag kan själv inte riktigt bestämma mig eftersom jag egentligen inte gillar studiobilder (därav bara medelhård kritik). Skärpan är jag nöjd med, men det är typ allt. Vad säger ni här på iFokus? Hiss eller diss?

Annons:
Kaiia
8/14/13, 3:35 PM
#1

Det känns som att det blir lite överexponerat i det vita längst fram. Lite tråkig bakgrund också, även om du säkert hade en anledning till varför du valde helvitt.

Jag hade nog placerat marsvinet i en annan position, så det blir mer liv i bilden, eller iallafall spegelvänt den så hen tittar framåt och inte bakåt (man läser i princip bilder som en text enligt min lärare).

Det är ett fint marsvin, och du fotograferar i höjd med henom, vilket är bra. Relativt bra bild, även om det går att göra förbättringar :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[NellieLavec]
8/14/13, 3:58 PM
#2

Helvit bakgrund är ju det vanligaste när det kommer till studiobilder, speciellt när det är djurporträtt. Vinkeln är ju som den är för att man ska se hela marsvinet och är en väldigt "klassisk" pose (= helt från sidan, hög/stor och robust nacke, liten rumpa samt inga ögonvitor) för just marsvin inom avel och utställning. Kan dock hålla med om att bilden framstår som överexponerad, men om jag skulle dra ner på det så skulle marsvinet sett för inklippt ut jämtemot den vita bakgrunden. Att man läser bilder som text har jag aldrig hört innan, där lärde jag mig något nytt! :) Jag utgick mest från dom flesta marsvinsbilder där det är avel/stamtavla/utställning inblandat och dom står och kollar åt vänster. Tack så mycket för din kritik! :)

Kaiia
8/14/13, 4:04 PM
#3

Haha, jag aldrig tagit kort i studio faktiskt, så har inte riktigt koll :P

Ja, posen har du ju lyckats med isåfall :D

Om du har tagit bilden som det "alltid är", så är det ju naturligtvis rätt sätt att ta bilden :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[NellieLavec]
8/14/13, 4:11 PM
#4

Mitt marsvin Kanel som är modell på bilden är varken finstammad, utställningsexemplar eller avelshona, ville mest öva på just studiobilder :) Alltid vet jag inte direkt, men de flesta kollar åt vänster. Möjligt att dom som kollar åt höger är mer tilltalande!

Kaiia
8/14/13, 4:27 PM
#5

#4 Äsch, vilket håll man kollar är ju ändå inte det som gör en bild bra i sig, utan det är massor annat som spelar in också! Ibland passar det mycket bättre att kolla åt ena hållet, och ibland spelar det ingen roll :P

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Upp till toppen
Annons: