Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 507 ggr
CarolinePettersson
8/26/13, 5:25 PM

Framtidsval

Man går alltid i ständiga köptankar och vill uppgradera upprustningen.

Jag har köpt ett Nikon D7000 och har planerat att mitt nästa kamerahus ska bli en Nikon D800,( dock kanske man ångrar sig om 2år och hittar något annat kamerahus, men utgår från att jag kommer ha en D800)

Jag vill ha ett Objektiv som är 70-200 F2.8.  Finns det objektiv som passar till båda kamerahusen?  Det är så onödigt att köpa ett dyrt objektiv och sedan kommer det inte passa min framtidskamera.

Har Nikon D7000 som en övergångskamera tills jag känner att jag är redo att gå över till en professionell kamera.  jag brinner verkligen för fotografering. Frilansar för Svensk Jakt m.m.  

Jag ber om ursäkt för att jag inte är påläst om objektiv och det man läser om recensioner säger mig inte så jätte mkt än.
När jag köpte mitt D7000 så lärde jag mig förstå iso, bländare, slutartid och en massa annat.    Jag har gått från att enbart fotografera med alltid program till BARA manuellt på 6månader, och jag försöker lära mig mer saker för varje dag som går, men det tar tid.

Jag fotograferar för Svensk Jakt och vill ha något lite vassare objektiv, då jag haft mitt  70-300 i så många år och det börjar bli riktigt skruttigt nu. 

Vad skulle ni valt för objektiv?

Annons:
Martin
8/26/13, 9:08 PM
#1

Jag har dålig koll på Nikonsidan om det är begränsningar på de olika objektiven för vilka kamerahus de passar till. Ett tips om du inte hittar något svar här kan vara att testa maila till cyberphoto.se på deras kundtjänst, brukar vara snabba svar och raka puckar om vad som fungerar och inte fungerar resp vad som är bra och inte bra.

Annars kan du även ställa frågan inne på foto.ifokus.se där jag vet att det finns en del duktiga nikonister som säkert har svar (och det finns duktiga nikonister här också såklart). :)

mvh Martin

OlleA
8/26/13, 10:42 PM
#2

Ett annat tips är att läsa recensionerna under "produkter" på http://www.fotosidan.se/ där det står det mesta om de flesta objektiv, även om det inte är helt lätt att hitta rätt i vimlet. Där finns också ett forum där du säkert får bra svar om du frågar. Ett annat forum med många duktiga fotografer är http://www.naturfotoforum.se/ där jag och Martin ibland lägger in bilder. Överhuvudtaget är det bra att kolla på flera ställen, för att en tycker att ett objektiv är bra behöver ju inte betyda att alla håller med. Jag har tyvärr ingen koll på Nikon heller, men känner mycket väl igen mig i att stå i valet och kvalet om vad man ska köpa när man ska uppgradera sig. Nu har jag dock bestämt mig för att köpa en Canon EOS 6D, en fullformatare som är vassare än 7D som jag har nu, inte minst i dåligt ljus. Objektiven blir Canon 24-105 och Canon 100-400 till att börja med. Kanske något macro så småningom, men knappast förrän till våren.

Olle

CarolinePettersson
8/27/13, 1:39 PM
#3

Tusen tack Martin och Olle ska kolla in länkarna :)

Upp till toppen
Annons: