Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 450 ggr
Whitedarkness
2013-11-06 21:38

Behöver förslag på kameror!

Jag behöver förslag på relativt billiga kameror. Har fotat med både kompakt och min mobil nu när den kompakta gått sönder.
Fotar mestadels djur och natur. Är 14 och har därför inte super mycket att lägga ut. Måste inte vara en systemkamera men en kamera som kan ta bra och skarpa bilder.

Har du något förslag? Skriv också gärna priset och lite om kameran eller lägg in en länk. Super tacksam ifall någon kunde ta sig tiden och ge något förslag. :)

Mvh, Nova

Annons:
Whitedarkness
2013-11-06 21:40
#1

Mobilen är inte ett alternativ längre då med över 9000 bilder sa mobilen ifrån…😐😂

Moalinn
2013-11-06 22:03
#2

Jadu, det här med kameror är alltid en svår fråga. Jag kan tyvärr inget om kompaktkameror då jag bara har ägt en och den var helkass. Hade jag varit du hade jag sökt runt lite på google eller gå till en butik. Nu är jag helt insnöad på Nikon så jag hade gått dit först. Nikon Coolpix har faktiskt väldigt bra kameror, testat ett x-antal olika och varit nöjd med dem alla. Har hört att Canon ligger väldigt högt när det gäller bra kompaktkameror, även Panasonic.

Nikon Coolpix s9500 ?
Canon Ixus 255HS ?

Förhoppningsvis är det någon som har någon bra kompaktkamera som svarar, annars så tycker jag att du googlar lite. Kolla olika "Bäst i test" och läs vidare, fråga gärna om du undrar över något. Därefter bestäm dig för 2-3 kameror som du sedan går till en fotobutik och känner på, kanske även testar!

Förresten, vad är "relativt billigt" enligt dig? 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
2013-11-07 08:29
#3

Jag har en Nikon Coolpix S3000 (utgången modell, vet inte vilken som är dagens motsvarighet) som jag köpte 2010 har jag för mig. Det var ett köp som jag inte är nöjd med, och det var också resultatet av ett panikinköp då vi skulle på semester dagen efter och den förra kameran lagt av lite oväntat. Jag läste inte på utan åkte till butiken, kollade runt lite och tog en som passade budgeten snarare än som passade mig.

Den tar jättebra bilder i bra ljusförhållande; Klarblå himmel och sol. Inomhus kan det funka med blixten om det är motiv som är helt stilla, men det minsta lilla rörelse någonstans så blir det inte speciellt bra. Den kostade 2.000 kr då om jag minns rätt och man får vad man betalar för. Därmed inte sagt att det inte finns bra men billiga kameror, för det finns det och denna passar säkert många men inte mig och mina behov.

Canons G-serie har fått bra kritik av många (G16 är den nyaste och helt nysläppt). Panasonic (vet inte exakt vilken modell) har jag ett par kompisar som har och är mycket nöjd med, liksom att jag vet många som har olika varianter av Nikons kompaktkameror som de är nöjda med.

Jag tror de flesta kameror tar skarpa bra bilder om fotografen ger kameran förutsättningarna. Vissa kameror kräver mer (bättre ljus osv) än andra för att det skall bli bra. Hade jag varit som dig hade jag funderat lite över vad det är du behöver (seriebildtagning, mycket foto i mörka miljöer eller bara utefoton i ljusa miljöer osv) och gjort en liten "kravspecifikation", då blir det nog lättare för folk att hjälpa dig och dels tror jag du själv kommer på lite vad det är du behöver. Bättre att göra det innan man köper än efter. :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: