Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 497 ggr
Hanna
2014-01-12 16:37

(M) Lappuggla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotograferad på Nordens Ark.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
JontaK
2014-01-13 08:32
#1

Vacker bild på en vacker fågel!

Jag hade personligen föredragit ett rent ansiktsporträtt eller tvärtom en helbild på fågeln med lite luft omkring men det är ju en smaksak.

Jag har fotat samma art, i vilt tillstånd, utanför Gränna, Småland. Den bilden är väldigt luftig vilket passar mig då jag tycker en väl tilltagen, naturlig bakgrund framhäver denna majestätiska fågel (men jag är medveten om att många tycker tvärtom).

Hanna
2014-01-13 16:17
#2

#1 Har bilder på hela fågeln, men då syns hägnet, vilket jag inte tycker passar. Tack för din kommentar. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JontaK
2014-01-13 17:38
#3

#2 Det var det jag misstänkte, man brukar få tänka på vinklar och beskärningsmöjligheter när man fotar i djurparker. Ett hägn är inte så spännande att ha med på bild och ibland är en hårdare beskärning enda utvägen.

Lappugglan är ju tacksam att fota då den ofta sitter still och låter sig beundras. Jag stod i timmar och iakttog den vilda vi hade runt knuten utan att den verkade det minsta besvärad!

Hanna
2014-01-13 17:39
#4

#3 Vet du om de är "lätta" att finna i Gränna eller om det bara var ren tur? Det är ju en del berg och skog där på sina ställen.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JontaK
2014-01-13 17:46
#5

#4 Det var första gången på runt 50 år som lappugglan dök upp här i trakterna. Turligt nog kan jag stolt säga att jag upptäckte den bara 2-3 kilometer från vårt hus!

Det är gott om ugglor här. Både pärluggla, kattuggla, sparvuggla, hornuggla och berguv som häckat alldeles inpå tomten senaste åren men dessa är betydligt mer skygga och mestadels nattaktiva (förutom sparvugglan vissa tider på året). Men lappugglan ärtyvärr svår att hitta, året efter ett riktigt bra häckningsår kan de röra sig söderut i betydande antal. Det sker dock sällan.

Att leta i skogarna här efter lappuggla är inget man bör lägga ner för mycket energi på. Då är det förmodligen större chans att hitta både utter och lo i trakterna (har sett båda dessa arter i närheten).

Hanna
2014-01-13 17:51
#6

#5 Spännande! Min kille bor i Jönköping, så kanske kan ta en tur till Gränna med kameran. :) Om inte annat är det ju väldigt, väldigt fint där.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
JontaK
2014-01-13 18:47
#7

Jag bor lite öster om Gränna, det är en fantastisk natur här för oss som tycker om fåglar och andra vilda djur.

Just lappugglan är dock en mer nordlig art och många av oss sörlänningar får nöja oss med att se den i djurpark. Men örnar och andra ugglor finns det gott om.

Monky
2014-01-21 18:25
#8

Bra bilder! Du skulle kunna leka med kontraster mer och se vad som händer… Den högra bilden skulle kunna beskäras (som nämns i #1) till ett ansiktsporträtt.

Upp till toppen
Annons: