Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 1337 ggr
Fridaaaa
2014-01-19 14:34

Blir svart?

Försöker att fota manuellt mer och mer men använder jag inte blixten så blir bilden svart istället. Antar att det är något med inställningarna?

Vilka inställningar brukar/bör man ha när man fotar djur ute som rör på sig?

Objektivet jag använder är tamron 18-200  men blir så med 18-55 mm också. Är en Nikon D3100.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Moalinn
2014-01-19 15:42
#1

Jag är verkligen jättedålig på att förklara men kan försöka.

ISO: Ljuskänslighet
Bländare: Hur mycket ljus som ska släppas in
Slutartid: Hur länge ljuset ska släppas in

Antar att du ser en exponeringsskala i mitten av sökaren (eller på displayen)? Antagligen så är den ute och hoppar bort i det svarta någonstans, det du behöver göra är att ändra iso och slutartid för att den ska komma tillbaka in i mitten - där den hör hemma. För att en bild ska bli normalexponerad bör den stå i mitten, det är lite olika beroende på ljus och så vidare. Åker den åt höger (alltså blir -) så blir det underexponerat, åker den åt vänster (+) så blir det överexponerat.

Om den är - så måste du ha en längre slutartid, höja iso eller större bländare (lägre tal).
Om den är + så måste du ha en kortare slutartid, sänka iso eller mindre bländare (högre tal).

Jag kan tyvärr inte säga vilka inställningar man bör ha då det är väldigt olika med ljus, miljö och så vidare.

Det är jättesvårt i början, men följ exponeringsskalan och lek lite med inställningarna så lovar jag att det kommer lösa sig. Man får ett litet "aha-moment" när man förstår hur det fungerar. Skrattar

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
2014-01-19 15:48
#2

#1Ja jag får väl testa mig lite fram där hehe Mest kört auto mm, kört lite manuellt med men då använt blixten så inte tänkt på det 🙂 Ren vetenskap ibland haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
2014-01-19 16:23
#3

Det är alltid svårt till en början men man lär sig efter hand. Man får leka och prova sig fram. 

Ett tips är att aldrig ha slutartiden under 100 för då brukar(kanske alltid?) det bli fördröjning och istället blir bilderna suddiga för att man inte håller kameran blixt stilla. 

I ditt fall om bilderna blir svarta så prova sätt bländaren på så lågt tal som möjligt och prova sänka slutartiden till 100 och ISOn runt 800. Sen kan du alltid utgå från att det ska vara ljust där du ska fotografera och sedan ändra rätt på inställningarna där efter. 

Ska du fotografera saker/djur som rör sig ska man ha högre slutartid då det hjälper till att inte få bilderna suddiga.

Men utifrån att inte veta inställningar samt ljus där du fotograferat är det egentligen omöjligt att säga hur du ska ställa in kameran. 

🙂

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Moalinn
2014-01-19 16:38
#4

Slutartid på 60 brukar vara det "lägsta" man kan ha för handhållet, ska man fotografera något som inte rör sig så går det utmärkt att ha längre slutartid än 100. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Peak303
2014-01-19 17:37
#5

#4: Jag fotar själv knappt annat än djur, natur och annat som rör sig så kan vara därför jag försöker att aldrig komma under 100. 👍

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

P4go
2014-01-24 08:07
#6

Om du inte får löst det så gör en ominställning på inställningarna :)
Funkade på min kamera som var jätte seg med slutaren även om den var på snabbaste inställningen :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
JontaK
2014-01-24 08:21
#7

Mitt tips är att först läsa på lite allmänt om hur ISO, slutare och bländare påverkar bilden. Efter det är det bra om du väljer ett fast objekt under liknande ljusförutsättningar, med liknande bakgrund, när du sett ut objektet börjar du testa olika kombinationer utifrån det du läst.

Detta är ett mycket bra sätt att lära känna sin utrustning på ett praktiskt sätt. När du börjar få lite häng på det kan du börja fota under olika ljusförutsättningar. Har man bara läst på om det mest elementära går det ganska fort att lära sig hantera M-läget på en grundläggande nivå.

"Vilka inställningar brukar/bör man ha när man fotar djur ute som rör på sig?"

Frågan är tyvärr omöjlig att svara på då förutsättningarna kan skilja något enormt beroende på allmänt ljusflöde, motljus/medljus, belyst eller skuggat objekt, bakgrundens färg, objektets färg med mera.

Martin
2014-01-24 08:37
#8

Enklaste är om du bifogar ett foto så kan vi se på exif och enklare hjälpa dig.

Det mest troliga är att ditt val av slutartid, bländare och ISO inte släpper in tillräckligt mycket ljus för att det skall bli något på fotot. Testa att öka något av dem eller alla så händer det säkert saker skall du se.

Slutartider är vanskligt att uttrycka som 60 eller 100 för då handlar det oftast om sekunder, och då blir det mesta väldigt ljust och absolut inte skarpt om inte allt är helt stilla. Nu är jag petig, men det är viktiga skillnader på 1/60s och 60, eller 1/100s eller 100.

Det är också lite vanskligt att säga någon lägsta slutartid för att få bra skarpa bilder på rörliga objekt (eller för att fota stillastående objekt handhållet utan stöd). Allt beror såklart på hur snabbt objekten rör sig samt inte minst, vilken brännvidd man har. Man brukar säga att man skall ha minst samma slutartid som man har brännvidd (förekommer även att man säger dubbelt så kort) vid handhållen fotografering vilket innebär att med t.ex. ett 300mm objektiv skall man helst ha slutartid på 1/300s eller 1/600s som minimum. Men fortfarande spelar många andra parametrar in, ljusstyrka på objektivet, ISO, och bländare samt det naturliga ljuset.

mvh Martin

Fridaaaa
2014-01-24 10:40
#9

#7 Äger dock inte inget fast objektiv så blir svårt. Har definitivt inte råd att köpa ett just nu heller tyvärr.

Jag har läst på lite om ISO mm men det är inte lika lätt praktiskt som teoretiskt 😉 Samt att jag fotat lite manuellt innan och då blev det inte svart, därav undran 😉

#8 Jo vet men tänkte om det fanns några "rekommendationer" vad många brukar köra på när det kommer till djur som rör sig och så. Jag fotar mest hundar, katter och kaniner i snabb rörelse, och då i bra ljus ute 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JontaK
2014-01-24 10:44
#10

#7 Objekt, inte objektiv. Jag råkade blanda in ordet "fast" vilket var lite klumpigt.

Objekt = huvudmotiv (som ett djur exempelvis). Menade att du ska fota samma motiv i samma ljus med samma bakgrund men med olika inställningar. Efter en rejäl omgång bilder är det bara sätta sig vid datorn och plugga EXIF-datan. Ett bra, praktiskt sätt att lära sig samspelet mellan ISO, bländare och slutare.

Fridaaaa
2014-01-24 11:06
#11

#10 Läste lite snabbt 😉
Jo vet vad objekt betyder 😉🙂 Har redan testat att göra det.
Men blir svart hur jag än ställer in :S Går som sagt bra med blixt men inte utan :/ Har försökt ändra på inställningarna efter tips, men fungerar inte hur jag än ställer in känns det som.

Läs om igen vad jag skrev, lättare i teorin än i praktiken sen, det är svårare :/ Har läst fotoböcker och på internet om IOS, bländare mm redan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JontaK
2014-01-24 11:16
#12

#11 "Men blir svart hur jag än ställer in"

Får du alltså helt kolsvarta bilder, det går inte uttyda något på dem?

Även om du ställer kameran på exempelvis bländare f/4, slutare 1/10, ISO 3200?

Fridaaaa
2014-01-24 11:21
#13

#12 Majoriteten blev kolsvarta ja, när man ser på skärmen, enstaka har blivit med lite lite antydan till bild.
Som sagt, testat olika kombinationer, kan inte minnas alla tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
JontaK
2014-01-24 11:35
#14

#13 Lägg gärna upp EXIF-data från en av de kolsvarta bilderna så blir det lättare att avgöra vad som är galet.

Fridaaaa
2014-01-24 11:36
#15

#14 Sitter inte vid datorn nu så kan tyvärr inte just nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Martin
2014-01-24 21:15
#16

#15 Ingen brådska men gör det när du har tid och möjlighet, vi är många som vill hjälpa till men det är svårt utan att veta vilka inställningar du har testat.

mvh Martin

Fridaaaa
2014-01-24 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Från idag, totalt oredigerad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-01-24 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En till

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Martin
2014-01-24 21:25
#19

I vilket ljus har du fotograferat?

Du har väldigt korta slutartider och det minsta ISO-värdet.

Testa att använda t.ex. ISO400 och 1/125 s bara för att få något helt annat. Med de värdena du fotograferat behövs en del ljus för att det skall bli något.

mvh Martin

Fridaaaa
2014-01-24 21:27
#20

#19 Utomhus, i bra ljus. Vet inte vad ni räknar som bra men var på dagen, inte så grått och trist, ljust med snö.
Testade andra slutartider också, och högre ISO med, men det hjälpte inte, blev likadant.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Martin
2014-01-24 21:29
#21

Om klockan är rätt inställd på din kamera har du tagit de här två bilderna ca kl 19.50, så det är ju inte mitt på dagen direkt.

mvh Martin

Fridaaaa
2014-01-24 21:31
#22

#21 Nej det stämmer inte, de är fotade på dagen, utomhus. Runt 1-halv2. Hade ju inte skrivit på dagen om det inte hade varit det 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
2014-01-24 21:35
#23

Kan hon inte testa att ta en bild nu, inomhus med vanligt ljus från en lampa eller vad som, med te.x ISO 2000, slutare på 1/40 och lägsta bländare för att se ifall det blir någon bild överhuvudtaget? Kolla exponeringsskalan samtidigt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
2014-01-24 21:40
#24

#23 Kan inte välja 2000 på ISO, 1600 däremot och 3200 är de två högsta på ISO.
Kan inte välja 1/40 heller  Antinge 1/60 eller 1/30 i så fall 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
2014-01-24 21:45
#25

#24
Det var det värsta, men ta ISO 1600 och 1/30 om du lyckas hålla kameran stilla. Annars ta 1/60, blir mörkt men man ska kunna se att det är en bild iallafall. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JontaK
2014-01-24 21:47
#26

#19 Jag håller med helt.

Med f/6.3, ISO 100 och 1/1600 slutartid får det vara ordentligt dagsljus för att det ska bli något alls.

#22 Gör gärna som #23 säger; ta en bild i normalt inomhusljus med de inställningarna hon nämnde. Blir det svart då är det väl risk att något är galet med kameran.

Fridaaaa
2014-01-24 21:50
#27

#25 Tjoho! Fungerade nu med ISO 1600, 1/60 samt ökade till +1,7 på +/- 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2014-01-24 21:50
#28

#26 Som jag skrev innan högre upp så har jag testat olika inställningar, inte bara dem som är på dem bilderna 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
2014-01-24 22:35
#29

Bra att det fungerade!

Sitt och testa med olika inställningar, testa att höja ISO - vad händer? Vad händer om du har en kortare slutartid? Vad händer om du har en slutartid på 1/60, ISO 3600 och bländare f/8?

Skriv upp inställningarna du använder, skriv vad du ändrade sen den senaste bilden och vad som hände när du ändrade så lär du dig snart. Det var så jag lärde mig och det gick väldigt smidigt!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
2014-01-24 23:12
#30

#29 Får kolla det imorgon 🙂 Tack för tipset! 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: