Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1259 ggr
Odd
2014-01-30 18:25

(H) Pyton

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha like kritik på dessa två bilder, vad skulle jag kunna förbättra? Är den för tätt beskuren?

Det jag själv stör mig mest på är att kvaliten är så dålig på båda och att jag inte fick fokusen riktigt rätt på ögonen. Fotade genom glas och kunde inte titta genom linsen eftersom ormen satt för högt upp (det enda negativa med att vara kort 🤐)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
2014-01-30 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och den andra, är den intressant att titta på eller bara rörig?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Moalinn
2014-01-30 19:06
#2

Jag är lite kluven angående första bilden. Ena stunden älskar jag det svarta tomrummet ovanför ormen men andra stunden tycker jag att det tar över bilden på något sätt, svårt att förklara. Tror ändå jag hade velat se mer orm och mindre svart. Fast då kanske det hade blivit väldigt tight. Nä, ska låta det vara osagt faktiskt.

Men kontrasten är riktigt snygg och älskar ljuset - faller perfekt! Du fått till bra och klara färger och man ser varje liten detalj. Och vem älskar inte detaljer? 😃

Tycker dessutom att den är bra beskuren och gör sig riktigt bra centrerat.

#1
I och med att du har fått ett såpass bra fokus och att ljuset ligger där det ligger så blir inte bilden rörig. Jag som har otroligt stor respekt för ormar ser inte bilden som speciellt charmerande, men det är en bra bild rent tekniskt.

Tycker du ska vara nöjd med dem båda!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Smilla W
2014-01-30 20:13
#3

Kontrasten och ljuset i bilderna är jättebra! det trista med den första är att kroppen som är suddig hamnat i mitten vilket gör att det är vad man först lägger märke till. 

Den andra bilden tycker jag är jättebra! Skarp i mitten och går över i oskärpa precis i den linje där mittdelen av kroppens kanter går (Om man nu skulle kunna uttrycka det så), utmärkt bild!

För i övrigt är Corallus caninus en mycket vacker art som gör sig bra på bild 🙂

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Odd
2014-01-30 21:03
#4

#1 Tack så mycket 😃 Känner exakt samma sak som dig när det gäller det svarta, ska nog testa mig fram lite i photoshop och se om jag kan göra något åt den här velande känslan när jag har tid över.

#3 Jag lade faktiskt inte märke till oskärpan framför nosen förens du påpekade det 😂 Tror du att det hade sett bättre ut om jag hade haft långt skärpedjup så att hela ormen, både huvud och kropp, hade varit i fokus?

Håller verkligen med dig, de ser extremt vackra ut, både på bild och i verklighet 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Hanna
2014-01-30 22:27
#5

Om det är en caninus så är det en boa. 😎
Väldigt fina bilder. Vill själv fotografera en M. viridis eller C. caninus! Kanske hade önskat första bilden som liggande för att få med så mycket utav ormen som möjligt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Smilla W
2014-01-30 23:00
#6

Precis som hanna säger tillhör Smaragdboan boasläktet, inte pyton. Yänkte inte på rubriken förräns nu :p Håller med om att bilden skulle ha varit liggande :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Moalinn
2014-01-30 23:10
#7

Nädu Odd, skärpedjupet är perfekt, det är det som gör det mer levande. Annars hade det blivit platt och tråkigt.

Liggandes? Tja, beror helt på hur det såg ut. Finns det någon anledning till varför du tog den stående?
Jag är fortfarande kluven angående det svarta, men samtidigt tycker jag att den gör sig riktigt bra i stående format. Det blir mer kontrast än bara en grön klump som fyller upp en hel bild. Men det är vad jag tycker! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Odd
2014-01-31 01:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#5 Jag tyckte att pyton kändes fel, men så går det när man litar på Google! 😟

Anledningen till att den blev ståendes är för att jag är kort och nådde inte upp till ormen 😂 Var tvungen att hålla kameran över huvudet och stå på tå för att få en bra vinkel, vilket gjorde det väldigt svårt att få bra fokus på huvudet samtidigt som jag fick med hela ormen. Det här var tyvärr den enda bilden jag lyckades någorlunda med fokusen, men då hade jag råkat kapa underdelen av kroppen istället.

Jag fick en bild där hela ormen var med, men den kändes väldigt ointressant och "klumpig" att titta på eftersom den låg lite snett, så ögonen drogs hela tiden mot svansen istället för huvudet.

Jag satt och försökte hitta på vad man kunde göra för att få det svarta att se lite minde dominerande ut, men det enda jag kunde komma på vad att behålla lite av skräpet i bakgrunden som en slags bokeh effekt som inte ens syns tydligt 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

fluffis
2014-01-31 12:18
#9

Om du inte ens har sett vad du fotat utan fotat på känn genom att hålla kameran ovanför dig så tycker jag det är mycket bra fångat! 🙂 Jag älskar det detaljerade huvudet på första bilden men tycker också att det är synd att kroppen ligger som en stor ofokuserad klump lite i blickfånget. Själv är jag väldigt svag för naturbakgrunder med lite diffust brunt eller grönt eller färger som finns i naturen. Studiobilder och andra bilder med en skarp helfärgsbakgrund är inte min grej. #8 är bättre på det viset 🙂

Det här är en av de snyggaste ormarna på jorden som blir otroligt bra på bild med sina vackra färger. Bildgoogla på Morelia viridis (grön trädpyton) och på Corallus caninus (smaragdboa) så ser du att de är otroligt lika och det fantastiska är att de finns på vars en kontinent.

Upp till toppen
Annons: