Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 664 ggr
Sugar Mist
2/8/14, 3:20 PM

Objektiv Nikon

Spånar på objektiv till min Nikon D3100, och undrar vilka som är bra. Kikat lite på denna; http://www.siba.se/product/2402171/tamron-af-70-300-4-5-6-di-ld-objektiv-till-nikon-?ref=section Har ni några erfarenheter, ris/ros? Kom gärna med tips, ska ligga runt 1000kr, +/- 3-500kr. Fotar främst hundar, men förekommer andra djur också.

-

Annons:
Martin
2/8/14, 8:31 PM
#1

Jag skulle inte köpa ett teleobjektiv utan bildstabilisering. Har dock ingen erfarenhet av objektivet.

mvh Martin

Sugar Mist
2/8/14, 8:32 PM
Martin
2/8/14, 8:34 PM
#3

Om du har haft ett sådant har du väl egna erfarenheter? Jag har inte erfarenhet av det.

mvh Martin

Sugar Mist
2/8/14, 8:38 PM
#4

#3 Nja, använde inte det så mycket då jag inte riktigt visste hur jag skulle använda det, dessutom tycker folk olika och har olika erfarenheter.

-

Moalinn
2/9/14, 12:03 AM
#5

Jag måste vara den enda som totalt hatar bildstabilisering och stänger av den det första jag gör? Tycker den förstör mer än hjälper.

Nu kan jag inget om varken tamrons eller sigmas teleobjektiv men jag vet att jag inte är speciellt glad i varken sigma eller tamron då de har sina brister. Det sigma jag har nu "hackar" när man fokuserar manuellt, och eftersom att det hackar så flyttar men även kameran oavsett om man vill eller inte och ja - det vill säga att det inte går att fokusera manuellt om man inte har tre händer (två för att hålla kameran och en till att fokusera). Stör mig även på att själva fokuseringsringen rör sig när man fokuserar, det ger mig ett mindre grepp över objektivet.

Men om du vill komma undan i pengar så tror jag att det går bra, jag har som sagt ingen erfarenhet av dem men hört folk som har delade åsikter. Har du inte testat ett original så har du nog inget att förlora. 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Martin
2/9/14, 2:20 PM
#6

På vilket sätt menar du att bildstabiliseringen förstör?

mvh Martin

Annons:
Moalinn
2/9/14, 2:29 PM
#7

Det är den som gör att det är något i objektivet som rör på sig och jag som redan är allmänt ostadig på handen blir ännu mer ostadig när hela objektivet hoppar till. Alltså är det till absolut ingen som helst nytta.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

FjantYoda
2/14/14, 5:05 AM
#8

Tror endel jag känner fotar ridsport med det och tja de funkar ju bra ute i bra ljus, hade däremot inte köpt de själv eftersom jag väljer ljusstarkare objektiv som mitt tamron 70-200/2,0 som tyvärr ligger högre i pris.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Upp till toppen
Annons: