Annons:
Etikettövrigt
Läst 319 ggr
Cahira
2014-02-15 00:44

Salivrengöring objektiv

Ja hur rengör ni era objektiv efter djuren duttat nosen/mulen mot linsen eller slickat på den? Tänkte någon kanske har nåt supersmart tips att dela med sig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Sugar Mist
2014-02-15 01:17
#1

Sådan där duk man torkar glasögon, brukar andas och sedan torka bort det med duken.

-

Cahira
2014-02-15 01:41
#2

#1 Sån duk använder jag med! Fast jag har en glasögonsrengöringsvätska med. 

Men är galet nyfiken på att se vad andra gör! ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

FjantYoda
2014-02-15 03:22
#3

köpte nån spray för tv och datorskärmar .m.m. med en såndär duk på claes ohlson för nått år sen, funkar prima på fläckar som annars är svåra att få bort! Tyvärr råkade jag glömma den hos pappa som tyckte den va perfekt för att rengöra glasögonen med!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Moalinn
2014-02-15 03:44
#4

Jag gör som #1 och då har jag små syskonbarn som petar på linsen var och varannan minut när kameran är uppe. Fungerar i alla lägen!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mattis99
2014-02-15 21:11
#5

Isopropanol blandat med destillerat vatten (50/50) och mikrofiberduk, krisar det är det t-shirten som gäller ;).

Inkanyezi
2014-02-16 13:05
#6

Två olika strategier:
För systemkameran, mikrofiber, med fukt om det behövs, eventuellt andas på linsen. Om det är värre nedsmutsning använder jag väldigt lite diskmedel i vatten för första vändan, sedan en ren fuktad duk för att torka av eventuella rester.

Kompaktkameran är lite svårare. Där använder jag tops och om det behövs så fuktar jag den lätt och ser till att krama ur ordentligt innan jag joxar runt på linsen. Vanligen räcker det med att andas på linsen och gnida med ren tops. På kompakten måste kameran vara igång för att linsen ska vara framme, och det får inte komma in något vatten där. Linsen på kompakten är för liten för att nå med annat än tops eller en sticka som hörnet av mikrofiberduken är lindat kring.

Och det funkar med bomull också. Modern antireflexbehandling är hård, så den klarar en del mekanisk bearbetning, men man måste se till att mikrofiberduken eller bomullsduken är ren. Det får inte finnas några korn av hårdare material i duken.

Annons:
JontaK
2014-02-16 22:18
#7

Jag kör med Nikons linsrengöring som bibehåller motståndet mot imma tillsammans med mikrofiberduk på all min optik, både objektiv, handkikare och tubkikare.

Helt okej rengörande effekt och lämnar en bra yta.

bgtommyalm
2014-02-17 15:21
#8

Det finns egentligen bara ett bra svar på frågan. Håll nosar och småtassar borta från linserna. Nikon har genomfört en omfattande test som klart visar att utandningsluften innehåller ämnen som förstör ytbehandlingen på sikt och de avråder från att andas på linsen.

Allt damm innehåller statistiskt sett små korn av kisel som repar linsen så innan man torkar linser bör man blåsa bort allt damm.
Att använda ett vanligt rengöringsmedel som innehåller tensider är inte heller lämpligt, inte heller alkohol.

Som #7 skriver så är ett linsrengöringsmedel avsett för optik att rekommendera. Och tvätta microfiberduken ofta, den blir fort dammig och fet.
Sätt på ett så djupt motljusskydd som bildvinkeln tillåter och pusta bara i nödfall

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Upp till toppen
Annons: