Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 542 ggr
Mapel
2014-02-25 08:22

Fotograferingstips?

Hej! 

Jag har lite problem med att få till bra bilder när jag fotar och tänkte om det kanske är någon här som är lite duktig på kameror och kan ge mig några tips?

Jag har en Nikon D60 med ett vanligt objektiv alltså, 18-55 mm tror jag. Och sen har jag även ett zooma objektiv som kanske är typ 55-200 mm. Haha, jag kan verkligen ingenting om fotografering och har verkligen skitsvårt att få till bra bilder! Hade väl typ hoppats på att systemkameran skulle göra det jobbet åt mig ☺️ 

Det funkar skitbra i solljus och när djuret står blickstilla men så fort det är minsta lilla rörelse så blir det suddigt och är det inte superbra naturligt ljus så blir bilderna helt värdelösa :( Vad är det för fel… Använder bara det vanliga objektivet då det är så mkt zoom på den andra. Nån som har nån aning om vad det är man ska ställa in för att kunna fota i rörelse? 

Har förstått att det kanske mycket beror på objektiv? Är det kanske bättre om man använder zooma objektivet när man är ute?

Annons:
JontaK
2014-02-25 09:53
#1

"Hade väl typ hoppats på att systemkameran skulle göra det jobbet åt mig"

Det ovanstående är ett starkt uttalande och ett faktum som många av oss hade behövt inse tidigare i vårt användande av systemkamera.

Som du säkert förstått finns det inte en enda kamera i världen som gör jobbet lätt för en fotograf utan kunskap om grundtekniken. Det jag föreslår är en allmän påläsning om förhållandet mellan bländare, slutare och ISO samt deras påverkan på bildkvalitén.

Har du redan lite kunskap om kamerans inställningar kanske det är läge att fota i rent övningssyfte. Ställ kameran i manuellt läge, välj ut en fotosituation som är svår för dig men där du ändå har god tid att byta inställningar i lugn och ro. Ta ett stort gäng bilder som du tror blir "rätt", ladda sedan in dem i datorn, studera kvalité kontra EXIF-data.

Vid manuellt inställd kamera ska man absolut inte vara rädd för helt misslyckade bilder, det är i många fall via dessa man lär sig hur kameran jobbar under olika förutsättningar.

För mig personligen som inte är utbildad inom foto har misslyckanden och av dessa vunnen erfarenhet varit bästa lärarna.

Mapel
2014-02-25 13:19
#2

Tack för svar! :)

Har gått en kort kurs hos Nikon och fick där en del bra tips. Men har liksom inte lyckats ändå… Ska kolla upp det där med bländare, slutare och ISO. Tror det enda jag lyckats förstå mig på och som jag ändrar ofta är ISO men det slutar alltid med att jag måste ha jätte hög ISO så fort det är minsta lilla skuggigt eller såfort jag är inomhus och då blir ju bilderna sämre men förstår inte vad det är som är fel när jag inte ens kan ta en bild inomhus under dagtid utan att objektet och jag måste vara helt blickstilla :( 

Det som jag aldra helst vill kunna är att ta en bild under dagtid utomhus när min hund är i rörelse. Det ska väl inte vara för mycket begärt eller? 

På den här kursen jag var på så sa de att man under vardag ska fota på inställning P. Om ni förstår vad jag menar? Typ att man hade mycket inställningsmöjligheter där men att den ändå var rätt lätt…

JontaK
2014-02-25 20:19
#3

#2 Angående foto inomhus är det oftare knepigare ljus inne än vad man kan tro, särskilt om man inte riktigt förstår sig på kamerans inställningar.

Dagtid utomhus ska du definitivt kunna få bra bilder med en D60 och optiken du förfogar över. Det är svårt att ge konkreta tips annat än att du bör sätta din in i vad som faktiskt påverkar kvalitén på en bild. Jag är själv inte vidare pedagogisk men det finns otroligt många bra nybörjarguider på nätet.

Jag rekommendera manuellt läge, i M har du så stor kontroll över kameran du kan ha eller så absolut lite kontroll du kan ha, helt beroende på kunskap och erfarenhet.

När man väl börjar sätta sig in i bland annat slutartider, ISO och bländare och sedemera börjar kika EXIF-data på bilder tagna i autoläget förstår man ganska omedelbart att en systemkamera absolut inte är särskilt duktig på att välja rätt inställningar i alla lägen.

Loviisaa
2014-03-02 08:08
#4

Har du något bild som du kan visa?

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Mapel
2014-03-02 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vet inte riktigt vad för slags bild du vill se, men kan ju lägga in en bild från senaste gången jag försökte fota hunden i rörelse. Det är i solljus och ändå ser varenda bild ut såhär. Även bilder där han står stilla men kanske vrider lite på huvudet är suddigt. Enda bilden som blev bra var typ när han satt och bajsade, för då var han blickstilla….  -_-

Loviisaa
2014-03-02 14:11
#6

Ser att du har slutartiden på 200. Alldeles för lång. Testa och korta den till 600. Så får du se på skillnad. Testa dig fram helt enkelt. 🙂

Ett tips är att kolla runt på bloggar som har tips om iso,bländare och slutartid. Där har jag lärt mig nästan allt.😃

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Annons:
JontaK
2014-03-02 21:55
#7

Något högre ISO och, som sagt, en ganska mycket snabbare slutare kan du gott köra med.

Vilket autofokusläge använder du dig av? En kamera som låser autofokus på ett objekt i rörelse kommer aldrig eller väldigt sällan fånga objektet i fokus.

Mapel
2014-03-02 23:37
#8

#6 Tack för tipset! Märkte genast att den "fotade snabbare" elelr vad man säger på fotospråk, hehe 😃

#7 Men blir det inte grynigare bild ju högre ISO man har? Eller det är ju vad jag tycker mig kunna se med mitt otränade öga iaf när jag ökar ISO talet. Jag brukar göra det ibland när det är dåligt ljus mm men blir sällan nöjd med de bilderna. Men finns det alltså en mening med att göra det i solljus och så? Har jag kanske använt det fel? 

hehe, jag känner mig verkligen helt borta på det här, och känner mig lite korkad som inte tagit tag i att lära mig den himla kameran tidigare! Men bättre sent än aldrig! 

Har börjat idag att mixtra lite med slutartid och bländare så imorgon får det nog bli en promis med kameran sålänge det slutar regna. :)  

En annan fråga! Vad finns det för mening med D-lightning. Jag kan ju välja on eller off, vad har den för funktion? Det enda jag märker är att kameran måste tänka flera sekunder innan bilden kommer fram efter jag har fotat, hahah

Martin
2014-03-03 00:43
#9

Med högre ISO blir det också lite brusigare och hur brusigt beror på från vilken kameramodell man har. Men de allra flesta nya kamerorna kan man höja i alla fall lite utan större problem.

Man kanske inte måste dra på med 3200 eller 6400 eller vad som är max på din kamera - det finns ju många nivåer där mellan.

Jag har en Canon 60D och jag ligger ofta på upp mot 800 och då tycker jag inte att man märker av bruset så mycket, och krävs det så går jag ännu högre så får man försöka brusreducera i bildbehandlingen därefter. Jag upplever också att bruset framträder olika tydligt beroende på hur mörkt bilden är. Jag strävar själv efter att hålla ISO lågt men använder nästan aldrig 100 om det inte är bilder med lång slutartid och natur eller skymning/natt. Av den enkla anledningen att jag oftast behöver korta slutartider (flygande fågel och annat vilt) och att jag inte tycker det stör att kliva upp några steg i ISOt.

Hellre en skarp bild med lite brus, än en med mycket rörelseoskärpa.

mvh Martin

Loviisaa
2014-03-03 12:36
#10

#8 härligt att det hjälpte. Tycker du ska läsa detta inlägget. Väldigt bra och lätt att förstå.😉KLICKA HÄR

Edit: Även detta inlägg är grymt bra. ^^Ska själv läsa igenom, bra repetition. HÄR 

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

JontaK
2014-03-04 21:01
#11

#8 Läs inlägg #9 ett par gånger extra, det är väldigt välskrivet.

Många kör i alla lägen med väldigt lågt ISO (100-200) på grund av en rädsla för brus som verkar väldigt utbredd. Hur tydligt bruset framträder beror på många förutsättningar, även där tycker jag du ska prova dig fram.

Precis som Martin skriver tar jag hellre en skarp bild med lite mer brus än en oskarp men brusfri bild som då ofta blir helt oanvändbar. Fotar man djur i rörelse, som jag ofta gör (fåglar och husdjur mest), offrar man nog gärna det låga ISOt om man får slutartiden man behöver för att slippa rörelseoskärpan.

Det är en smaksak hur mycket bruset stör, din kamera bör kunna hantera ett ISO på minst 800 utan problem. Testa det i lite olika ljus och mot lite olika bakgrunder så hittar du snart din "brustolerans".

Upp till toppen
Annons: