Annons:
Etikettövrigt
Läst 387 ggr
Shelsy
3/25/14, 5:01 PM

Fotoblogg?

Skulle gärna vilja starta en fotoblogg, men jag är lite skeptisk ändå. För jag vill inte att folk ska sitta och sno mina bilder som jag fotat.

Vad har ni för erfarenhet som har fotobloggar m.m?
Är det ofta folk stjäl bilder och hur tänker ni kring att folk kan ta bilder och använda de till andra saker?

Sätter ni ert namn/logga på bilderna? Varför, varför inte?

Annons:
Dvärgvädur
3/25/14, 7:21 PM
#1

Sätt namnet på loggan, eller hemsidans namn, men ganska otydligt så den inte stjäl fokus :) 

En vit text på en bild kan stjäla all fokus, sätt en otydlig ganska genomskinlig text.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Martin
3/27/14, 3:12 PM
#2

Jag tycker överlag att de flesta bilder påverkas till det sämre av loggor, logotypes osv. Jag skulle, om jag valt en blogg och jag var rädd att någon skulle sno mina bilder till annat, helt enkelt publicera dem i så små format att de inte är så mycket till nytta för andra.

Det beror såklart på vad man har för syfte med sin blogg också, och vad det är för foto. Vissa typer av foton kanske förekommer mer frekvent vid bildstöld än andra.

Jag har funderingar på att starta en blogg, men mest pga lite tid till foto för tillfället så har jag bestämt mig för att avvakta. Startar jag en blogg kommer jag inte märka mina foton med logotype eller annat i bloggen som sådant, möjligen på någon annan sida där jag då gör det mer som en tavla men mest troligt inte där heller.

mvh Martin

Moalinn
3/28/14, 7:41 PM
#3

Jag tror att det beror helt på vad du har för typ av bilder och om du står ut med dina bilder. Jag har aldrig sett mina bilder någon annanstans än där jag lägger upp det men jag är inget mästerfotograf direkt.

Jag sätter logga på just för att folk ska veta att det är min bild + kunna kika in på min blogg om de hittar bilden någon annanstans där jag inte skrivit ut bloggen (till exempel facebook eller var som) 😎

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Shelsy
3/29/14, 2:29 PM
#4

Tack för alla svar, rekommenderar ni någon bra bloggportal?

Upp till toppen
Annons: