Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 396 ggr
Tronix8686
4/9/14, 10:43 PM

D3000 Stall

hejsan jag har en Nikon d3000 och har lite svårt med inställningarna på min kamera. Det är så att min sambo brukar låna min kamera och ta bilder i ridhuset när hon har tävlingar. men vi har kommit fram till att kameran inte hänger med efter som att det är suddigt vid benen på hästen. Så min fråga är om du har en Nikon d3000 med original objektiv vilka inställningar använder du dig av då? Även om du inte använder original objektiv så är jag intresserad av att veta.

Annons:
Martin
4/9/14, 10:54 PM
#1

Det låter som rörelseoskärpa och det beror på att du har för lång slutartid. Så korta ner slutartiden, och då måste du även ändra andra parametrar för att bilden inte skall bli för mörk. T.ex. öka iso.

mvh Martin

Tronix8686
4/9/14, 10:58 PM
#2

Okej vilken slutartid skulle du rekommendera? Och vilken inställning ska man ha på ISO? Jag har testa med flera inställningar men har inte lyckas få till det. Jag tror jag gått igenom alla inställningar tyvärr och inte lyckas hitta det jag söker. jag har även problem när det gäller att ta bilder i mörker, Jag känner att den kamera jag har kanske inte är kameran för mig.

Martin
4/10/14, 8:31 PM
#3

Jag tror inte det är kameran i sig som är problemet, jag tror det är att du inte får rätt på inställningarna. Du kan förvisso köpa en bättre kamera för betydligt mycket mer pengar än D3000 som kan ha ett mycket högt ISO, det gör att du får ner tiderna.

Vilka tider som rekommenderas är svårt att säga; Det beror på hur mörkt det är i stallet. Om hästarna går, springer, hoppar eller vad de gör.

Börja med att testa att ISO på Auto och ställa kameran på slutarförval så att övrigt väljs automatiskt. Vilka slutartider du skall ha vet jag inte - beror som sagt på hur fort hästen rör sig osv men testa dig fram.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: