Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 516 ggr
LinaGun
5/25/14, 11:45 AM

Objektiv som är bra till djurfoto?

Jag letar efter ett relativt billigt men bra objektiv till att fota hundar med. Framförallt närbilder, men det ska helst gå att få till andra bra bilder med det också. Jag har tittat lite på detta:http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/macro/nikon-af-sdxmicro40mmf28ged/160935.5239/

Vad tror ni om det? Eller har ni något annat tips? Vad använder ni? Max pris:2500 kr.

Annons:
LinaGun
5/25/14, 11:54 AM
#1

Jag glömde skriva att jag har en Nikon D5000.

LinaGun
5/25/14, 12:30 PM
#2

Den får gärna gå att filma med, så det blir skarp bild också.

[Teddies matte]
5/25/14, 12:35 PM
#3

Är du ute efter att fota hundar i rörelse också? Isåfall lär du inte bli nöjd med ett macro objektiv, de är inte särskilt bra för motiv i rörelse.

Kolla isåfall in telezoomar, eller eventuellt också något fast normalobjektiv, finns några i din prisklass.

Själv använder jag ett telezoom och en bra normalzoom för sportfoto, men de kostar mer också.

LinaGun
5/25/14, 1:15 PM
#4

Ja, gärna det också. Men det kanske då inte ger lika bra närbilder? Jag hittade detta:http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/tamron-afdi70-3004-56nikon/196814.5240/?gclid=CPTEjvT4xr4CFaLVcgodSwwACg

Dock kanske lite väl billigt för att vara bra?

LinaGun
5/25/14, 1:30 PM
#5

Vilken skulle ni ta av de som finns här? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele

Om ni vill ta bra närbilder+fånga hundar i fort och kanske på lite avstånd… Ang den jag länka över hade någon kommentera att det tog tid att ta fotot, vilket ju inte är så bra om man ska fota hundar.

[Teddies matte]
5/25/14, 1:50 PM
#6

#4 Vad är det för närbilder du tänker på? Att skaffa ett macro för ändamålet att fota närbilder på hundar låter väldigt onödigt, finns inte många ställen på en hund att ta macrobilder på. Kanske du menar porträtt istället?

Annons:
LinaGun
5/25/14, 2:03 PM
#7

#6 Jaa precis, jag menar porträtt bilder.

[Teddies matte]
5/25/14, 2:11 PM
#8

#9 Ett fast normalobjektiv kunde vara något, t.ex Nikon AF-S 50/1,8 G eller Nikon AF-S DX 35/1,8. Vill du ha en telezoom finns ju de du länkade i din prisklass. Ett macroobjektiv är alltså inte vad du söker.

Martin
5/25/14, 3:09 PM
#9

Ett macroobjektiv, t.ex. 90 mm från Tamron eller annan tillverkare behöver inte alls vara fel för porträtt, tvärtom av många ganska uppskattat.

Macroobjektiv behöver ju inte användas till att ta just macro, utan man kan vara en bit från motivet och då får det andra och utmärkta användningsområden.

mvh Martin

LinaGun
5/25/14, 3:29 PM
#10

Hmm okej, vad svårt att välja när man inte riktigt vet vad som blir bäst. Just nu har jag ju den som följde med kameran "Af-s 18-55 mm 1:2.5-5.6G" och jag vill ju då ha ett som är bättre, framförallt på just porträtt och även för att ta bättre bilder på hundar i rörelse. 

Men ni tror att ett normalobjektiv skulle passa bäst då, eller? Jag har, som ni kanske märker ingen bra koll själv.

Moalinn
5/25/14, 4:19 PM
#11

Av de objektiv jag har anser jag att mitt nikon 70-300 f/4.5-5.6 är bäst på att fånga rörelser på större djur (till exempel hästar) men värdelös när det kommer till mindre djur. Nu är inte jag den som fångar rörelser då det inte riktigt är min grej men tycker att mitt nikon 85 f/3.5 macro gör bäst jobb av de fyra objektiven jag har. Tyvärr är det lite över din prisklass men ett macroobjektiv kan användas till väldigt mycket!

Du har ju ett normalzoom. Isåfall behöver du ett ljusstarkare vilket i sin tur leder till högre pris. Hade jag varit du hade jag nog tagit något som går uppmot tele om du ska ha ett "normalzoom" men antar att det också är för dyrt.

Inte lätt när man inte har så mycket pengar att röra sig med. Varför inte spara lite till så du kan få det där objektivet som kanske kostar 5 000 men är bättre än något som kostar 2 000?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

LinaGun
5/25/14, 5:07 PM
#12

Jag känner inte riktigt att jag vill lägga över absolut max 3 tusen på ett objektiv, det skulle kännas lite dyrt och ta långtid att spara ihop till… Jag vill helst skaffa ett nytt nu, då jag ska skaffa valp snart och vill ha ett lite bättre att kunna ta foton med. Men jag kanske ska köpa det jag länkade i mitt första inlägg ändå… eller det jag länkade som kostade 990 kr.

[Teddies matte]
5/26/14, 11:53 AM
#13

#9 Funkar absolut till porträtt men inget vidare till sportfoto och inte riktigt heller det bästa för filmning av sport.

Annons:
Perly
5/29/14, 9:31 PM
#14

#4 Det objektivet funkar bra för sitt pris faktiskt, bra långt över förväntan, dock inte ett äkta Macro även om det har ett macro-läge. (Går dock super att zooma in och ta närbilder på så sätt).

Det fasta i #0 lär ju ge skarpare bilder men är inte lika flexibelt beroende på var valpen befinner sig(har själv ett fast 50mm) man får flytta sig själv istället för zoomringen, dock suveräna när det kommer till porträtt.

Alltid Oavsett

Perly
5/29/14, 10:29 PM
#15

#12 Här finns fyra bilder av min katt tagna med tamron 70-300 http://www.daperley.com/the-one-and-only/#more-1143 :)

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: