Annons:
Etikettövrigt
Läst 728 ggr
Saffran0Spice
9/17/14, 2:13 PM

Djur i rörelse - foto tips sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man tar fotografier på djur i rörelse på ett bra sätt?
Har ni något tips på hur man ska tänka med ljus, inställningar, hålla kameran/röra kameran, behagligast perspektiv att försöka få till osv?

Alla har ju olika kameror, så jag tänker att det kanske kan vara lättast att ni förklarar hur ni tar sådana bilder på bästa sätt med eran egen kamera =)

Jag försökte ta ett framifrån på min hund idag, jag blev ganska nöjd då skärpan för en gångs skull hamnade på hunden och inte bakgrunden!
Dock tycker jag inte den är super, så vill lära mig lite mer om dessa typer av foton och tänk kring dem ^^

Annons:
Martin
9/17/14, 3:29 PM
#1

Här handlar det framförallt om slutartiden, du har valt 1/125 sekund vilket kan vara en bra slutartid till något som rör sig sakta eller är helt stilla. Hunden ser ut att vara av en snabbare variant och här hade jag nog börjat med kanske 1/1000 eller liknande. Jag skulle satt kameran på auto-iso och slutarförval och börjat experimentera med runt 1/1000s slutartid.

Man kan såklart köra helt manuellt med bländare, slutare ISO osv men det blir många parametrar att hålla reda på och det brukar bli för mycket i början.

Ibland kan det även vara enklare att välja en central fokuspunkt om man vill ha motivet mitt i bilden. Kan du välja följande autofokus på din kamera kan det också vara en bra idé om du fotograferar ett motiv som rör sig mot dig.

mvh Martin

Cahira
9/18/14, 3:47 AM
#2

Instämmer med snabbare slutartid. Om det är dåligt ljus ute så ökar jag ISO med, och så experimenterar jag med f tal beroende på hur omgivning är m.m. Jag har aldrig fotat vinthundar så jag har aldrig fotat något som är så snabbt men med övning och experimentering så hittar du nog dit till sist. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

pernillaoscarsson
9/21/14, 8:01 PM
#3

Som ovan skriver. Sedan så kan du ha fokusering på manuellt också. Om hunden springer mot dig så kan du i förväg ställt in fokus på en punkt, när hunden hamnar på punkten trycker du av. Inte alltid det fungerar då det går snabbt, men ibland.

Sedan finns det på vissa kameror Al servo, då fukuserar kameran automatiskt när hunden rör sig. Den funktionen använder jag oftast när jag fotar djuren. Men jag håller med dig, det är inte lätt. Dessutom, när man väl fått fokus på djuret så har man lyckats klicka av när djuret ser som mest konstigt ut ;)

Upp till toppen
Annons: