Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 574 ggr
jela96
2014-10-02 09:57

Fota inomhus?

Nu har det börjat bli väldigt kallt ute och det betyder att jag inte kan ta med kaninerna ut så mycket. Problemet är att jag inte är ett stort fan av inomhus bilder. Tycker det är jobbigt att fixa bakgrunden snyggt, få till rätt ljus osv. Så jag undrar om ni kanske sitter hemma med lite bra tips som gäller inomhus fotografer av djur?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Jessicahagstrom94
2014-10-02 17:40
#1

Kan du inte fixa en liten hemmagjord fotostudio då? :D med en lugn och fin bakgrund och lite lampor?

Caaassiiie
2014-10-03 01:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har du en vit/svart rullgardin eller i någon annan häftig färg som inte används mer så är det ett alternativ som bakgrund och så fixa lite ljus på det och testa dig fram 🙂 Du kan ju alltid prova utan kaninerna först så du inte tappar tålamodet eller blir besviken! Hoppas du hittar något som passar! 🙂

Rullgardins varianten fungerade i alla fall fint för mig och min kise!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Moalinn
2014-10-03 22:59
#3

Ja, att fixa en ministudio är ett jättebra tips och gör det hela mycket lättare! Vår Sajtvärd Mari har skrivit en artikel om just ministudio, där får du många tips och även inspiration från medlemmarnas olika versioner 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

jela96
2014-10-04 20:52
#4

Provade idag men gick tyvärr inte så bra…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Moalinn
2014-10-04 20:59
#5

Tycker det ser jättebra ut! Man lär sig. Mina ministudio bilder såg inte heller direkt lyckade ut men man lär sig ljussättning, man lär sig hur vilka inställningar och så vidare så det är bara att kämpa på!

Ett tips är att söka efter ljussättningar på google. Nu kanske du inte har några studioblixtar men man kan ändå efterlikna en ljussättning med vanliga lampor. Även om det är ljussättning på människor så går det att använda på ett djur också.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jessicahagstrom94
2014-10-09 17:06
#6

Ett tips är väl att inte rikta lampan direkt på djuren/föremålet för då blir det såna starka skuggor eller att det ser ut som man använt blixt pga det hårda ljuset. Personligen föredrar jag bilder utan blixt iaf.

Jag riktar lampor på tak och väggar eller reflekterar med ett papper.^^

Annons:
[jnordstrom]
2014-10-11 08:04
#7

Använd dig av dagsljuset. Byggupp en liten studio vid ett fönster på dagen. Då blir det oftast naturligt fint ljus.

Upp till toppen
Annons: