Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 385 ggr
OlleA
10/19/14, 12:48 PM

(M) På min rådjursmatplats idag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte dumt att hamna mitt i maten och kunna äta upp sig inför vintern.

Annons:
OlleA
10/19/14, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I spannarna i foderstället finns ännu inget att hämta. Däremot har jag lagt ut massor av äpplen runt omkring, för att vänja rådjuren vid platsen.

OlleA
10/19/14, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lite av rapsen jag sådde in i min äng i somras finns ännu kvar, och ger ett utmärkt bete för rådjuren.

Martin
10/21/14, 10:15 AM
#3

Annorlunda vintermatning, oftast är det småfåglar man matar! :)

Här har du lagt grunden för utmärkta fotomöjligheter tror jag! Kul, skall bli spännande att följa!

mvh Martin

OlleA
10/21/14, 11:27 AM
#4

Självklart matar jag fåglarna också!  :)  Däremot har jag lärt mig att man inte bör mata fåglar och rådjur på samma ställe, eftersom fåglarna kan överföra parasiter till rådjuren. Man kan ju inte undgå att t ex koltrastarna hackar på rådjurens äpplen, men sprider man det hela över ett större område är risken inte lika stor som om man har det mer koncentrerat. Huvudmatplatsen för rådjuren har jag nu lite längre bort från huset än jag har haft de senaste vintrarna, och har även fått upp två foderställ där. Det viktigaste är ju inte att ha en fotoåtel utan att hjälpa rådjuren att överleva vintern, men säkert kommer det att bli en hel del fotomöjligheter ändå.

Olle

Upp till toppen
Annons: