Annons:
Etikettallmänt
Läst 760 ggr
jela96
2014-12-09 14:37

Ta tag i fotograferandet igen!

Hej!

Har hela mitt liv fotograferat och tillslut fick jag en Nikon D40 som jag tränade upp mig på och blev rätt duktig. Nu har det gått 8 år sedan jag fotograferade 'på riktigt' 
och känner nu hur det kryper i fingrarna!

Problemet är att jag har glömt bort helt hur man fotograferar manuellt vilket bidrar till att fotografierna blir väldigt dålig med den inbyggda blixten.
Har inga andra objektiv och använder mig av min gamla Nikon.

Så ös på med era bästa tips hur man lär sig fota manuellt igen! Blir galen snart 😃
Det jag fotograferar är kaniner och katt, alltså djur.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Moalinn
2014-12-10 18:14
#1

Jag som trodde att sånt sitter i hela livet, oavsett hur länge man har varit ifrån det. Ungefär som att cykla.

Men om du googlar lite på de manuella inställningarna och även exponerings triangeln så lär du förstå en hel del.

Alla inställningar är beroende av varandra. När du ändrar slutartid måste du också ändra ISO och bländare. Vitbalansen ändrar du efter ljuset du har. Är du utomhus och det är molnigt kan du till exempel ha en bländare på f/3,5, ISO 400 och slutartid på 1/250. Vitbalansen varierar men tittar du i handboken brukar det stå 6500-8000 K för molnigt. Tänk på att exponeringsskalan helst ska stå i mitten, alltså på 0 och inte varken + eller -. Detta är självklart något som varierar beroende på ljus, motiv och ja - allt möjligt. Kan inte garantera att inställningarna fungerar men om du bara testar så kommer du snart förstå! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: