Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 611 ggr
Elsa250
12/10/14, 9:00 PM

Tips på bra kamera?

Hej!

Jag tävlar i sporten kaninhoppning och hade tänkt att investera i en bra systemkamera då jag vill ha riktigt bra, skarpa bilder på mina kaniner när de är mitt över hindren.

Jag undrar om ni har nåt tips på en kamera som är bra på just detta, knäppa riktigt skarpa bilder på hastiga rörelser?

Den får inte vara allt för dyr🙂

~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~

Annons:
Elsa250
12/18/14, 9:25 PM
#1

Någon av er måste väl veta om det finns nån passande kamera för att knäppa skarpa bilder på hastiga rörelser?🙂

~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~

Carrosh
12/19/14, 1:25 AM
#2

Egentligen funkar nog vilken system som helst till ändamålet. Det viktigaste är att du lär dig hur du gör för att få de bilderna (kort slutartid osv.). Satsa gärna på ett snabbt objektiv också (alltså ett med bra ljusstyrka och snabb autofokus) så tror jag du kommer en väldigt bra bit på vägen. Lycka till!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Moalinn
12/19/14, 11:50 PM
#3

Som #2 säger så fungerar vilken systemkamera som helst.

Är du helt nybörjare? Har du använt systemkamera innan? Vet du vad ISO, slutartid, bländare och exponering är för något?

Hade jag varit du skulle jag börjat med en så kallad "instegskamera" eller "nybörjarkamera" som de också kallas. Jag kan bara ge ord för Nikon då det är det märket jag själv använder men det finns andra märken så som Canon, Pentax, Sony och så vidare. En bra instegskamera hos Nikon heter Nikon D3100/200/300. Tycker du detta verkar alldeles för lätt så finns den något mer avancerade Nikon D5100/200/300 som också har vridbar skärm.

Det är snarare objektiven du behöver satsa på. Ett standard Nikkor 18-55 f/3.5-5.6 kommer man inte alltid jättelångt med. Kaninhoppning är dessutom riktigt svårt då det går så fort. Men ett 50 f/1.8 skulle kunna fungera om man kan komma nära. Jag brukar använda mitt fasta 85 f/3.5 macro när jag fotograferar kaninhoppning då jag kan stå en bit i från men ändå komma nära utan att zoomfunktionen förstör halva bilden. Annars är ett telezoom ett av de bättre alternativen, så som Nikon 70-300 f/4.5-5.6. Detta kostar en slant också tyvärr. Finns de billigare Tamron och Sigma och ibland kan det vara riktigt bra alternativ till originalobjektiven, men kan också vara ett av de sämre så gäller att man kollar efter recensioner och liknande innan man bestämmer sig för att köpa.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: