Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 507 ggr
OlleA
2/28/15, 12:26 PM

(M) En oväntad besökare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även om skärpan inte riktigt är vad den borde vara, måste jag visa den här besökaren som var framme i skogskanten idag.

Annons:
OlleA
2/28/15, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är han kanske förklaringen till att jag har haft så glest med rådjursbesök den senaste tiden?

VildaVittra
2/28/15, 12:33 PM
#2

Bilden ser ut som en målning, så jag tycker inte att bristen på perfekt skärpa stör. Det är lite Bruno Liljefors över den översta bilden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
2/28/15, 2:27 PM
#3

Håller helt med VV om Liljeforsliknelsen.

Lite synd på skärpan är det ju såklart fotomässigt tycker jag, men resultatet är ändå riktigt bra. Härligt mustiga färger.

För vuxna rådjur borde räven inte vara ett problem men kanske att de ändå undviker den. Fast jag tänker att den säkert funnits i området även innan?

mvh Martin

OlleA
2/28/15, 2:44 PM
#4

Tack för era kommentarer. Vuxna rådjur är ju inte någon huvudföda för rävar, men det händer emellanåt att räven tar sådana. Hur länge räven har funnits här i området har jag ingen aning om, men jag kan förstå om rådjuren undviker den. Här är en länk om rävdödade rådjur, med varning för otäcka bilder: http://www.cj-rovdjur.eu/Rav.htm

Olle

Martin
3/1/15, 5:09 PM
#5

Intressant länk, tack! Trodde faktiskt inte det var så vanligt att friska vuxna rådjur tas av räven.

Vi har enormt mycket rådjur här nere men räv syns mycket sällan till.  Svårt att ha en uppfattning om hur vanlig räven är då den ju är rätt skygg av sig och är väl dessutom mest nattaktiv. De gånger jag sett den har den i utkanten av Malmö korsat en väg några gånger och det finns ett område som nog är intressant är jaktsynpunkt för räven just där.

Några av mina jägarvänner säger att det är oerhört gott om räv strax utanför Malmö medan andra i samma område säger att räven verkar vara borta från deras marker. Sanningen ligger nog mittimellan. Med tanke på hur mycket rådjur vi har och att det sägs att ca 50%av kiden tas av räv borde vi ha en stark rävstam också.

Nu har vi lodjur med föryngring i norra Skåne som är aktuell, och det känns positivt tycker jag. Det är nog gott om byten där också så det finns nog förutsättningar för att den blir stationär sålänge den inte blir ihjälkörd.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/nyheter/2015/Pages/spar-efter-lodjur-i-skane.aspx

mvh Martin

Jassan
3/2/15, 1:45 PM
#6

Oj, inte visste jag att rävar var så vackra! 

Han är som hämtad ur sagornas värld tycker jag. Fascinerande bild! Gör inget att det blev lite suddigt, snarare tvärtom! 

Räven är här med, rådjuren blir lite stirriga men inte så att dom sprang sin väg för räven?

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
OlleA
3/2/15, 7:20 PM
#7

#5 Spännande med lodjur i Skåne! Det finns lodjur här också. Någon föryngring känner jag inte till, men när det var snö hittade man lodjursspår bara ett par kilometer härifrån. Jag var faktiskt nere i dina trakter igår, på en auktion som Malmö akvarieförening hade i Oxie församlingshem. Märkligt nog såg jag inte ett enda vilt däggdjur på hela vägen ner, trots att jag åkte från Bohuslän tidigt på morgonen och var framme ca 9.30. Däremot såg jag ett par glador, och det är ju spännande för mig som inte har sådana i hemmamarkerna.

#6 Tack för din kommentar Jassan. Kanske vänjer sig rådjuren vid räven om den har funnits länge på platsen utan att göra dem något illa. Åtminstone under vinterhalvåret, för på sommaren gäller det att skydda kiden. Många små kid blir rävmat.

Olle

Martin
3/4/15, 6:24 PM
#8

Brukar finnas något rådjur på åkrarna, men de är lättare att se om man åker vägarna in mot landet eller österut. Brukar inte heller se så mycket vilt när jag kör norrut den vägen förrän vid V Götaland när jag någon enstaka gång lyckats se älg i förbifarten.

Glador har vi som sagt dock mycket av, och ormvråk också. De kan jag nästan lämna garanti på att se om jag tar en runda med bilen 🙂

Oxie är jag uppväxt i, hade du åkt "vänster vänster" ut från vårdhemmet så hade du kommit till Toarp och därefter mot Svedala. Det är där jag har mina rådjurs- och dovhjortsmarker och där är väl ca 80-90%träff på rådjur och 50% på dovhjort.

mvh Martin

Moalinn
3/5/15, 1:15 AM
#9

Rävar är så fruktansvärt vackra. Du ska vara glad över att du lyckats fånga den på bild Olle, om än inte de bästa bilderna som någonsin tagits men tycker de har sin charm ändå!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

OlleA
3/5/15, 8:32 AM
#10

Tack Moalinn. Det skulle vara roligt om räven kom tillbaka så att jag kunde ta bättre bilder på den. Bara den låter rådjuren och hararna vara.

Olle

Upp till toppen
Annons: