Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 610 ggr
Therese
3/6/15, 10:30 PM

Hur gör man för att lyckas?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får man bra bilder inomhus? Utomhus är ju inga problem, där blir allt vackert, men jag vill kunna ta bra bilder inne också, hur gör ni?

Annons:
Alibi
3/7/15, 5:23 PM
#1

Hur menar du med "Bra bilder inne också"? Menar du att bakgrunden inte blir bra eller för att det blir mörkt?
Välj en ljus den i huset, och ett ljuskänsligt objektiv om du har systemkamera. Ett 50mm 1.8 är jättebra i dessa situationer. Det objektivet göra också att bakgrunden blir blurrig, alltså kan det hjälpa till att inte ha så störiga grejer i bakgrunden.
Välj att va t.ex bredvid ett fönster, gärna en lite mulen dag så du slipper det direkta solljuset. :)

I'm gonna let my little light shine

pernillaoscarsson
3/7/15, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Köp ett ljusstarkt objektiv. Objektivet ovan nämner funkar utmärkt. Sedan får du vänta tills det är ljust ute och använda ljuset som kommer genom fönsterna. (så vida du inte vill använda blixt).

Jag har även lärt mig på sistone att det är bättre att använda högre ISO istället för att längre slutartider. Hellre att bilden är skarp och smått blurrig än oskarp och allmänt ful :)

Bilden nedan/ovan  är tagen utan blixt, har bara använt ljuset från fönsterna :)

Therese
3/10/15, 9:19 PM
#3

Vilken going!

Tack för svar! Om man ska köpa en systemkamera och knappt har sett någon innan, vilken rekommenderar ni då?

pernillaoscarsson
3/11/15, 9:14 AM
#4

Canon gillar jag bäst. De har föera enklare kameror som är bra för nybörjare. Är du intresserad av foto och vill lära dig mer så kan du köpa typ canon 550d om den fortfarande finns. Sedan finns det ju den billigaste för nybörjare, tror det fortfarande är 1100d. Bra bilder kan du få vilket som. Mycket hänger ju även på objeltivet ;)

Peak303
3/11/15, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

När jag fotar inne brukar jag försöka göra det på en plats nära fönster så man kan använda så naturligt ljus som möjligt. Och till det ett objektiv som klarar av att ta in så mycket ljus som möjligt. Jag fotograferar med Nikon D7000 och Nikkor 50mm f/1.8 vilket jag är supernöjd med. :) Här är två exempel

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

pernillaoscarsson
3/11/15, 6:03 PM
#6

Köper du systemkamera kan du även köpa en blixtdiffusor. Egentligen kan du använda lite vad som helst, men billigt att köpa o smidigare än att hålla saker framför. En diffusor gör att skenet från blixten sprids ut mer än vad den gör ifall du bara blixtrar direkt på det du fotar. Det blir mycket finare bilder med en diffusor än utan :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: