Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 339 ggr
OlleA
2015-03-24 07:50

(M) Råbocken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidigt på morgonen kommer den stilige råbocken fram till min matplats.

Annons:
OlleA
2015-03-24 07:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är allt en god foderblandning som serveras här.

OlleA
2015-03-24 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Men som alltid måste man ha koll på omgivningen.

Molliza
2015-03-25 19:49
#3

Superfina bilder som vanligt! 🙂älskar 1:an,  👍kompositionen, magiska kylan i gräset och blicken och härlig bakgrund. (visst den gula (björken?) kanske är lite störande men du kan ju inte ändra på naturen eller trolla bocken till en annan plats 😉, om man inte gillar retuschering då). 

 2:an och 3:an är lite mer röriga och enligt mig inte riktigt samma känsla men ändå väldigt bra fångat och fina bilder!

OlleA
2015-03-25 20:35
#4

Tack Molliza för din kommentar. Jag vill inte överredigera mina bilder utan låter hellre miljön vara som den är. Kanske försvinner lite känsla när man ser högarna med foderblandning, men utan min stödutfodring hade rådjuren troligen mycket sällan kommit fram här på mornarna.

Olle

Molliza
2015-03-25 20:38
#5

Håller helt med dig om att låta miljön vara som den är, helt sant som du säger med fodret!

Lisa

Sealle
2015-03-26 17:56
#6

Jag gillar 1:an och framför allt 3:an väldigt mycket! Så länge det är fokus på ögonen och de är klara och skarpa så tycker jag inte att miljön stör. I vanliga fall när man fotar tamdjur (till exempel hästar eller katter) kan jag föredra en renare bakgrund men när det kommer till rådjur så tycker jag nästan att den "stökiga" naturen bidrar till en bra känsla. Rådjur är ju experter på att hålla sig gömda när de inte vill synas och jag tycker därför att buskagen är väldigt passande.  Stör mig lite på kvisten som går över rådjurets hals/öron på bild 2, men det är just för att den klara skärpan har försvunnit lite från ögonen. Men som alltid jättefina bilder 😃

Vad är det för foderblandning du lägger ut och var? Är det på din tomt eller på skogen?

Annons:
OlleA
2015-03-26 19:22
#7

Tack Sealle för din kommentar. Jag hyr mitt hus och har fått använda en av hyresvärdens fd fårhagar till rådjursmatning. Man måste ju ha markägarens tillstånd när man sysslar med sådant, om man inte äger marken själv. Hyresvärden är jägare, och även om jag inte är så förtjust i jakt kan vi ju hitta gemensamma intressen för att hjälpa det vilda. Jag har fått ett par foderställ som han har haft till fåren (som han inte har kvar längre) men lägger också ut små högar med foderblandning lite varstans i hagen. Från ca 15-20 till kanske 60-70 meter från huset. Rådjuren har ju sin rangordning, så det är bra att mata på flera ställen en bit ifrån varandra så att alla får sin del. Alltför nära vill jag inte ha rådjuren, för även om det är underbart att se dem nära är det inte bra om de blir för tama. Det är viktigare att de får äta i lugn och ro, så tanken är att låta det växa igen lite mer runt huvudmatställena. Fotograferingen får inte komma före djurens bästa, så jag står gärna ut med lite kvistar framför dem.

Mycket av det jag kan om rådjursmatning har jag lärt mig av tyska "Rådjurskidshjälpen" www.rehkitzhilfe.de som har en mycket bra kunskap på området. Tyvärr finns det ingen motsvarighet i Sverige. Förutom att lägga ut äpplen började jag i höstas att fylla foderställen med Granngårdens viltfoder, men det visade sig innehålla så lite protein (10%) att jag måste blanda upp det med solrosfrön och jordnötter. Numera ger jag en blandning med ganska många ingredienser: solrosfrön, jordnötter, majs, vete och russin, samt vid torrt väder viltfoder och havregryn. Det sistnämnda har visat sig snabbt bli dåligt när det är vått. Man måste ju hålla rent och kasta bort gammalt dåligt foder så att det inte möglar. Äpplen går bra att ge så länge det inte är frost, och man kan gärna hacka dem i småbitar så att de blir lättare att tugga. Ett par saltstenar har jag satt ut, och vid torrt väder är det bra med ett par vattenspannar. Det är en del att tänka på och fodret kostar förstås en del, men jag tycker att det är värt det. Att se friska, välmående vilda djur häromkring är för mig livskvalitet!

Olle

Upp till toppen
Annons: