Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 495 ggr
Boson
4/24/15, 2:32 PM

Systemkamera, tips?

Ska köpa en ny kamera. Haft en Canon Eos 550d köpt 2010 tror jag. Varit ganska nöjd med den.

Är amatörfotograf och fotar mycket djur. Fiskar, hundar, hamstrar osv. Så vill ha en bra djurkamera :) Den behöver inte vara den billigaste modellen men inte heller en dyr. Gärna åt det lite billigare hållet än det dyra så att säga.

Vad har ni för tips?

Annons:
JazzBass
4/24/15, 2:54 PM
#1

Hur avancerad kamera du bör skaffa bestäms rätt långt av dina ambitioner med fotograferandet. Är du intresserad av att fota seriöst, lära dig grundläggande fototeori (så du kan hantera manuella inställningar utan problem), bildbehandling från råfiler, och kanske tjäna nån slant när du blivit varm i kläderna? I så fall, satsa direkt på nån lite mer avancerad modell än de enklaste och förmånligaste. Om inte, så vinner du inte speciellt mycket på att välja en dyrare kamera, bildkvaliteten är inte bättre i de dyrare (om man inte väljer en dyr fullformatkamera) och man får mindre pengar över för att köpa bra objektiv, vilka har mycket större betydelse för slutresultatet.

Om du inte blivit/gjort dig av med din 550D så tycker jag ändå att du ska fortsätta med den ett tag. Det är inte nån dålig kamera alls, och mycket bättre resultat än den ger kan du inte förvänta dig av en 5 år nyare kamera heller. Däremot kan ett eller två nya objektiv, och att lära sig hantera alla inställningar bra, göra underverk.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Boson
4/24/15, 4:00 PM
#2

Jag har ganska bra koll på fotografering och hur man använder kamerans manuella inställningar osv. Vill bara fotografera privat. Min kamera har blivit stulen därav anledningen till nyköp. Var nöje med den men nu när jag ändå tänkte köpa en ny passar jag nog på att gradera upp. Har inte börjat kika så noga på märken/modeller än:

JazzBass
4/25/15, 4:55 PM
#3

Kanske en 70D skulle vara en bra uppgradering då? Lite mer avancerad med mer möjligheter än 550D och nyaste modellen i serien med 40D, 50D, 60D och nu 70D. Men en begagnad 60D är kanske ett mer prisvärt val, som ger möjlighet till lite bättre objektiv. Vad för objektiv behöver du och vad kan du lägga ut totalt sett?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: