Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 348 ggr
OlleA
2015-06-09 23:38

(M) Enhörning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En "enhörning" är det inte ofta man möter ute i markerna. Det är inte säkert att det andra hornet har brutits av i någon strid eller olycka, utan jag skulle gissa att det är en missbildning som har med hormoner att göra. Vet ni förresten att den här bocken, som för oss nästan ser självlysande ut, faktiskt är kamouflagefärgad? För djur som inte har färgseende (så gott som alla däggdjur utom apor och människor, alltså även varg, lo och räv) smälter den rödbruna pälsen mycket väl ihop med grönt gräs och bladverk.

Annons:
[vikinga ängel]
2015-06-09 23:45
#1

Den var ju helt underbar, dena enhörning ;) Nej jag vistte facktiskt inte att den bruna färgen var kamoflage färgad. Intressant, jag har även funderat på det med kaninerna på gotland varför de har vita rumpor svaret jag fick var följande (att de ska kunna följa varandra i mörkret) men det kan ju rovdjur med göra då igentligen, men kaninerna på gotland har ju inget stort rovdjurshot (de förökar sig som vildgräs ;) )

OlleA
2015-06-10 00:11
#2

Fast det finns även gott om räv på Gotland har jag hört, så visst behöver kaninerna fly undan ibland. Att kaninerna ska kunna se varandra i mörkret verkar högst troligt, och kanske gör ett virrvarr av vita rumpor att det blir svårt för räven att koncentrera sig på en speciell kanin. Till skillnad från de mer ensamlevande hararna lever ju kaninerna i kolonier. Hos rådjuren fungerar den vita baken som en varningssignal till andra, när de fäller upp håren så att det blir en rund, vit fläck som lyser på långt håll. Har man problem med rådjur i trädgården, kan man efterlikna denna varningssignal genom att sätta upp vita tallrikar på pinnar i rådjurshöjd vid rabatterna som man är rädd om. Det fungerar i alla fall ett tag, tills rådjuren börjar genomskåda det hela.

Olle

Upp till toppen
Annons: