Annons:
Etikettfotografera-djur
Läst 1048 ggr
pernillaoscarsson
2015-08-07 21:39

Fota flygande fåglar, tips?

Jag har bott i Laholm hela livet och har ungefär lika länge fått höra flertalet gånger att man ofta kan se Kungsfiskare längs Lagan. I 9 år hade jag hund och vi gick näst intill varje dag längs ån men aldrig har fågeln synts till.

Idag fick jag för mig att jag ta mig tusan skulle hitta den. Efter lite googlande så fick jag fram ett bra ställe där den synts till ofta. Jag åkte dit, letade fram dennes läte på youtube och spelade upp. Mest för att jag själv skulle veta vad jag skulle lyssna efter. Tro det eller ej, fågeln dök upp bara minuterna efter att jag satt mig ner.

Dock blev det inga bilder av den enkla anledningen att fågeln flyger i 190km/h. Så kändes det i alla fall. Jag hann inte med att fokusera och när väl fokusen var som den skulle så var fågeln inte i bild längre.

Jag tar tacksamt emot alla tips.

Annons:
Callas14
2015-08-07 23:42
#1

Prova välja AI-servo för autofokus istället för one shot (har för mig att det heter så i min cannonkamera). Innebär att kameran fokuserar om så länge man håller avtryckaren halvt nere. Kan också tipsa om att ställa in så att kameran enbart fokuserar mot en fokuspunkt! Jag upplever att det är mycket lättare att få fokuserade bilder på snabba objekt på detta vis :)

Upp till toppen
Annons: