Annons:
Etikettövrigt
Läst 594 ggr
pernillaoscarsson
2015-08-24 11:51

Ingen inspiration

Hjälp mig!! Jag har ingen inspiration alls just nu. Jag är en sådan person som inte tycker det är kul att fota samma motiv flera gånger. (beror helt på vad det är för djur i och för sig). På senaste tiden har det blivit mycket fåglar vilket är kul. Men nu har jag ett gäng med bilder på änder, gäss, snäppor, småfåglar osv. Känner att jag har nog av dem för tillfället.

När det kommer till djur så finns det för tusan inga här omkring?! De senaste veckor har jag tagit med mig kameran ut, både på promenader och på bilturer. Jag går i någon timme, stannar till ibland, lyssnar, ser mig omkring. INGENTING. Samma gäller det bilturerna. I vanliga fall när kameran inte är med, då kryllar det av rådjur och andra skogsdjur men när den är med, då dyker ingen upp. Eller jo, möjligtvis när det är för mörkt.

Jag vet att mitt tålamod är det sämsta, jag vill helst ha djuren serverade på silverfat (absolut inte bokstavligt). Men det här tryter fan på intresset.

Igår gick jag en lång runda längst Lagan en bit upp, ett ställe som skulle kunna vara perfekt för alla slags fåglar och djur. Gissa vad jag hittade? En miljard mördarsniglar och en trollslända. En och annan flygande fågel också men ingenting mer!

Hjälp mig! Vad har ni för ställen ni åker till där det finns kul djur att fota? Det får vara fåglar också, så vida det inte handlar om vanliga gräsänder och grågäss. Jag bor i Laholm, söder om Halmstad och norr om Båstad, så det får ju gärna vara platser i norra Skåne, Södra Halland, och kanske runt Markaryd (har ingen aning om vilket landskap det stället tillhör haha).

Inga djurparker utan riktiga gobitar ute i naturen :)

Annons:
OlleA
2015-08-25 10:32
#1

Ja, det är inte lätt när man inte hittar motiven man vill ha. Nu går vi dessutom mot allt svårare tider med kortare dagar och sämre fotoväder. Men det betyder inte att det är dags att ge upp. Den bästa bilden är alltid den som ännu inte är tagen!

Jag antar att du redan känner till att man måste vara väldigt tyst och försiktig när man närmar sig vilda djur, samt att man ska röra sig "onödigt sakta", mot vinden och ha mörka kläder som inte prasslar. Rådjur finns i så gott som alla naturmiljöer, men har en speciell förkärlek till kantzoner mellan skog och öppen mark. På mornar och kvällar vill de ofta ut och beta läckra örter i ängar och hagar, men ändå genast kunna fly in i den trygga skogen om det skulle behövas. Hararna tycks fungera ungefär likadant, även om de inte är lika beroende av skogspartier. Har du sett ett djur någonstans kan du gärna åka dit igen, för ofta håller de till i ett ganska begränsat område. De bästa bilderna får man ofta när man har lärt känna en viss individ (eller en familj) lite närmare och vet något sånär var man kan hitta dem. Om man bor med skogen inpå sig, kan man "fuska" lite genom att lägga ut mat till djuren under vinterhalvåret. Men det ska vara på ett skyddat ställe i skogen, så att man inte lockar fram djuren till bostadsområden där de hamnar bland folk, hundar, bilar osv.

Södra Halland känner jag inte till så bra, men mitt råd är att inte satsa på kända reservat och strövområden där mycket folk rör sig. Försök i stället hitta okända naturområden där du kan få vara ensam med djuren. Djuren bryr sig inte om ifall områdena är skyddade eller ens särskilt fina i våra ögon. Bara det finns mat och skydd, trivs de på platsen.

Jag vet inte om detta var till så mycket hjälp, men det är ändå lite funderingar jag får. Framförallt ska du inte ge upp. Är du ute ofta, kommer förr eller senare chansen till den där drömbilden! 🙂

Olle

Martin
2015-08-29 19:24
#2

Kan geografin i Halland dåligt fast att det är nära mig, relativt i alla fall. Jag brukar kolla på Artportalen.se - där kan man söka på datum (perioder), län, arter osv. ibland hittar man en art som återkommer på samma ställe och då är det en bra utgångspunkt. Jag kollade juli-augusti för Halland och det finns bland annat rödräv som är observerad flera gånger troligen nära gryt då det är ungar som lekt, men det är en månad sedan så de är nog inte kvar lika stationärt men kanske kan en åkerkant i det området vara en bra morgon eller kväll.

Sen är det som du säger, jag är lite likadan; Jag rör mig gärna och då är det svårare. Bäst är egentligen att sitta i gömsle eller camokläder och bara vänta, fast då vill det till att man valt rätt ställe.

Som Olle skrev; Har du sett djur på ett ställe tidigare så är det ett bra ställe, de är ofta relativt stationära. Om du rör dig i skogen, försök se viltstigar, dvs där inte människor gått men där ändå växtligheten är nertrampad/undantryckt. Det är bra ställen att utgå från.

Sen är det så också, ibland har man flyt och ibland har man inte flytet och då kvittar det hur mycket man är ute - man får inte med sig bilderna hem ändå. Det gäller att vara uthållig och försöka ha lite tålamod även om det inte alltid är lätt.

Om några veckor börjar kronhjortsbrunsten och då blir de lite mer oförsiktiga, och därefter kommer dovhjortsbrunsten och då blir de oförsiktiga. Kronhjortarna har jag inte sett så mycket av men kommer i år satsa på gömsle, nu vet jag var de finns (mellersta Skåne).

Dovhjortarna skall jag försöka hänga på en kompis som brukar smyga på dem och se hur han gör - han brukar få bra bilder.

Sist men inte minst så gäller ju som vanligt, djuren måste få gå först så det gäller att inte störa dem.

Och just nu är det i alla fall i Skåne jakt, så man får vara lite försiktig också om man har för avsikt att gömma sig i grönt i skogen så man inte råkar illa ut.

Hoppas tankarna gav något, bollar gärna mer!

mvh Martin

Martin
2015-08-29 19:43
#3

Man kan gissa att områden runt de här 5 vägavsnitten är rådjursrika, då detta är de 5 mest olycksdrabbade vägavsnitten med viltolyckor i Halland.

Rv 26  Nissastigen öster om E 6 och norrut

Lv 153  Varberg - Ullared - Fegen

Lv 154  Falkenberg - Ullared - Älvsered

Lv 150  Falkenberg - Torup

Rv 25  Skedala - Simlångsdalen mot länsgränsen

_Källa: http://www.viltolycka.se/regionala-viltolycksrad/halland/ _

mvh Martin

pernillaoscarsson
2015-08-29 19:54
#4

Tack för tipsen båda två :D Den där hemsidan verkar intressant, får spana in den med jämna mellanrum.

Ska flytta ca 3 mil uppåt/inåt landet i november. Kommer bo i ett litet samhälle som ligger mitt i en skog i princip, Oskarström. Där finns det ganska gott om både älgar, rådjur och hjortar i alla fall. Förhoppningsvis kommer jag få det lite lättare och inspirationen återvänder. Just nu har jag gett upp hoppet på de vilda djuren helt och hållet och försöker istället få till bra bilder på insekter, de finns det ju gott om lite varstans bara man stannar upp och kikar ner i gräset :)

Men ska absolut lägga era tips på hjärnan och tänka på då jag flyttat :)

Martin
2015-08-30 09:10
#5

Då ser vi fram emot lite viltbilder i vinter från dig! Och insektsbilder fram tills dess!

mvh Martin

OlleA
2015-08-31 14:16
#6

Om du kan tänka dig att åka en bit, kan jag rekommendera ett besök i Jägersborg Dyrehave strax norr om Köpenhamn. Det är mycket lättillgängligt, du kan åka buss eller lokaltåg till Klampenborgs station där du har härligheten på bekvämt gångavstånd. Området är visserligen inhägnat, men så stort att man verkligen får intrycket att vara ute i den fria naturen. Kronhjortar och dovhjortar är det så gott om att man verkligen ska ha otur om man inte ser dem. De är inte tama, men ändå ganska orädda eftersom mycket folk rör sig i området. Som alltid bör du undvika "huvudlederna" och smyga vid de mindre stigarna. Jag besökte området i lördags och såg en hel del hjortar, men ännu bättre kommer det att vara om 2-3 veckor när kronhjortarnas brunst är i full gång. Lycka till! 🙂

Olle

Annons:
Martin
2015-08-31 14:22
#7

Dit skall jag också i år har jag tänkt, har inte blivit av de föregående åren. Tack för påminnelsen :)

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: