Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1087 ggr
Therese
9/11/15, 12:19 PM

Hur hade du gjort ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har laddat ner Gimp2 och förstår inte allt än, såklart. Men tänkte visa en bild, hur jag gjorde om den, ni får jättegärna visa vad ni skulle gjort istället :)

Annons:
Niklas
9/11/15, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Så här kanske.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LinaLj
9/11/15, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag gjorde en liten snabb redigering i gimp 2. Vad jag gjorde var (jag använder engelska programmet) att först höja brightness och contrast ett par punkter. Sedan höjde jag röd, grön och blå värdena något. Jag justerade sedan kurvorna så att de hamnade mitt mellan de högsta och lägsta värderna. Där efter högje jag hue, saturation och lightness tills det såg bra ut och sist men inte minst använde jag sharpen filtret till 31 enheter.

Therese
9/11/15, 12:58 PM
#3

#1 Det ljuset ville jag åt. Sa till en kompis att det var så synd att bilderna blev så mörka! How do you do? :)

#2 Det där vart ju också så himla bra!

Jag måste ju öva och öva alltså!

Niklas
9/11/15, 1:06 PM
#4

#3: Jag gjorde den ljusare, ökade färgmättnaden och skärpan lite, gjorde högdagrarna ljusare och höjde färgtemperaturen pyttelite.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Therese
9/11/15, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#5

Här har jag några bilder till. Tar fortfarande gärna emot tips :D Hoppas nu jag fick med rätt bilder!

pernillaoscarsson
9/11/15, 9:39 PM
#6

Jag redigerar också i GIMP och använder näst intill bara ett "verktyg". Gå in under fliken Färger och klicka på Kurvor. Du får då upp en ruta med kurvor. Diagonalt över kurvorna går ett streck du kan leka med. Jag brukar oftast bara dra strecket så att det går över kurvorna. Är bilden väldigt mörk t.ex. så kan kurvorna sluta halvvägs, minskar du då ner strecket så att det slutar där kurvorna slutar så blir bilden ljusare. Men du kan givetvis sitta och prova dig fram hur du vill ha bilden :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: