Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1020 ggr
OlleA
10/6/15, 10:53 AM

(M) Råget bland tistlar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En råget bland tistlarnas fröställningar igår kväll.

Annons:
Jassan
10/6/15, 2:29 PM
#1

Henne känner jag igen nu oxå. 😃

https://jazzans.wordpress.com/

OlleA
10/6/15, 4:43 PM
#2

Ja, de små hornknölarna är ganska typiska. Visserligen hade en annan råget, som blev ihjälkörd för tre veckor sedan och lämnade två kid efter sig, också små hornknölar. Men de såg lite annorlunda ut. Den här rågeten är kanske hennes dotter från förra året. Jag har inte sett något kid vid hennes sida, så hon kan mycket väl vara ett smaldjur. Det är rådjurens motsvarighet till en kviga, dvs en ung råget som ännu inte har fått några kid.

Olle

Jassan
10/6/15, 5:38 PM
#3

Aha…smaldjur…det hade jag aldrig hört förut..intressant. Vad du är kunnig Olle! Tack!

Jag har aldrig sett en råget med hornknölar.

https://jazzans.wordpress.com/

OlleA
10/6/15, 5:54 PM
#4

Kanske är det lokalt, men att rågetter har små hornknölar tycks inte vara alltför ovanligt här i södra Bohuslän. En naturfotograf jag känner som bor 2-3 mil söderut har sådana i sina marker också.

Olle

Jassan
10/6/15, 8:36 PM
#5

Jag ska hålla utkik nu i vinter…kanske har jag oxå en ??🙂

https://jazzans.wordpress.com/

OlleA
10/10/15, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Än håller hon till på samma ställe. 🙂

Annons:
Jassan
10/10/15, 11:21 PM
#7

Så fin!🙂

https://jazzans.wordpress.com/

OlleA
10/11/15, 8:57 AM
#8

Tack Jassan! 🙂

Olle

OlleA
10/19/15, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Till min glädje har hon överlevt första älgjaktsveckan, då det inte bara skjuts älgar häromkring.

Martin
10/26/15, 6:38 PM
#10

Tjusigt foto! Smaldjur är allmänt vedertaget så det är inte bara lokalt. Gillar #6 bäst av de tre.

mvh Martin

OlleA
10/26/15, 7:13 PM
#11

Tack Martin! Jag menade inte att smaldjur skulle vara något lokalt ord, utan att rågetter med små hornknölar kanske är vanligt förekommande i vissa delar av Sverige men saknas i andra delar. Jag vet inte, det är bara en gissning. För övrigt tror jag inte längre att den här rågeten är ett smaldjur, då hon är ganska stor och kraftig jämfört med ett par andra ungdjur jag har sett. Se t ex tråden "Höstlig ungbock" där bocken ger ett betydligt yngre intryck. Han kan knappast vara något annat än en ettåring, för även om hornen är små så är de för stora för ett årskid.

Olle

Martin
10/26/15, 9:01 PM
#12

Aha, läste lite snabbt inser jag :)

Tycker mig ha sett andra sådana foton tidigare också men nu är jag osäker, har kanske bara sett det här och från dig. Men det troliga är väl att det inte är bara lokalt, däremot är det kanske mer eller mindre vanligt.

Har googlat lite och det verkar förekomma lite överallt, en del jägare har tydligen skjutit en del getter med horn i tron att de är bockar enligt jaktforum.

Svenskjakt förklarar det (rågetter med horn) med följande förklaring (dock utan litteraturhänvisning). "Enligt litteraturen så kan rågetter ibland bära horn och då rör det sig sannolikt om rubbningar i hormonbalansen som utlöser hornbildningen. Hornen är oftast små, oformliga och bastklädda. Det står även att dessa hondjur förefaller ha normal fruktsamhet vilket verkligen kan konstateras i detta fall."

mvh Martin

OlleA
10/26/15, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Intressant artikel, Martin! Att det beror på rubbad hormonbalans låter högst troligt. Jag har funderat på om det kan vara någon slags inavelsdefekt, för vår svensk-norska rådjursstam är den mest inavlade i Europa och härstammar från de ca 50-100 rådjur som var de enda som fanns kvar i Skåne i början av 1800-talet. (Kanske har enstaka djur simmat över Öresund eller Torne älv sedan dess, men det torde sakna större betydelse.) Men rådjur och andra hjortdjur är inte särskilt känsliga för inavel, så att det har med hormoner att göra är säkert troligare. Normal fruktsamhet har "horngetterna" säkert också. Att jag inte har sett några kid hos den här rågeten behöver ju inte betyda att hon inte har haft några, för det är gott om räv i år. Den andra rågeten med hornknölar, som blev påkörd i september, hade ju två kid. Med största sannolikhet var det dessa skygga kid som jag såg en skymt av i fredags kväll (bilden här) vilket i så fall är ett glädjande tecken på att de ännu lever.

Annons:
Martin
10/27/15, 11:32 AM
#14

Kul rapport att de verkar ha klarat sig!

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: