Annons:
Etikettövrigt
Läst 547 ggr
Kelin
2015-10-07 21:10

Få till ljuset

Jag har så svårt att få till ljuset i mina bilder.  Har ni några tips och tricks? Eller är det kanske hemligheten ;) Kort slutare är ett måste då jag alltid fotar i rörelse.

Annons:
Martin
2015-10-07 22:22
#1

Svårt att svara på utan närmre specifikation än så. Vad är det du fotograferar? Inomhus eller utomhus? Långa avstånd eller nära?

mvh Martin

Kelin
2015-10-07 23:06
#2

Jag fotar hundar på långa och korta avstånd, främst utomhus. Hundarna är både svarta och vita. De hel svarta hundarna känns omöjliga 😅

[Majbot]
2015-10-08 00:42
#3

Lättare att ge tips om du lägger upp bilder med exempel :)

Martin
2015-10-08 22:25
#4

Jag hade nog testat med spotmätning för att mäta på hunden, har man kontrastrika motiv kan det ibland vara betydligt bättre än en genomsnittsmätning. Jag har samma "problem" med fågel mot himmel.

Lägg gärna upp några exempel!

Och vad är det med ljuset som inte blir bra? För mörkt? Vilken bländare kör du, och vilket objektiv?

Jag har tittat runt på lite agilitybilder och där är många bra på runt bländare 4 med slutare på runt 1/1600-1/2000 i t.ex. slalommomenten, tagna med 70-200/2.8. Får såklart med andra objektiv också men jag tror att ljuskänsliga objektiv är det du skall leta efter (förutsatt att det är som jag tror, att bilderna blir för mörka).

mvh Martin

Martin
2015-10-08 22:25
#5

Jag hade nog testat med spotmätning för att mäta på hunden, har man kontrastrika motiv kan det ibland vara betydligt bättre än en genomsnittsmätning. Jag har samma "problem" med fågel mot himmel.

Lägg gärna upp några exempel!

Och vad är det med ljuset som inte blir bra? För mörkt? Vilken bländare kör du, och vilket objektiv?

Jag har tittat runt på lite agilitybilder och där är många bra på runt bländare 4 med slutare på runt 1/1600-1/2000 i t.ex. slalommomenten, tagna med 70-200/2.8. Får såklart med andra objektiv också men jag tror att ljuskänsliga objektiv är det du skall leta efter (förutsatt att det är som jag tror, att bilderna blir för mörka).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: