Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 839 ggr
tm-l
2015-10-29 07:51

Fotogragera i rörelse?

Jag vill börja fotografera mer i rörelse, fotar mycket hundar och vill kunna ta mer när dom springer och så och inte bara porträtt.
Jag har en Nikon D90.
Objektiven jag har är:
Nikon 50mm 1,8
Nikon 55-200mm, 4-5,6
Thamron 70-200mm, 2,8

Ni som brukar fota i rörelse får gärna lägga upp en bild och skriva vad ni använt för inställningar, och tipsa gärna om bra objektiv :)


Annons:
Martin
2015-10-29 16:07
#1

Ditt 70-200/2.8  är väl det av dessa som jag tror du har bäst nytta av tack vare ljusstyrkan. Rörelse är relativt och vilken slutartid man behöver är lite beroende på vad man vill få ut. Om det skall vara en helt fryst bild eller om det skall vara lite panorering för att få bort lite av bakgrunden.

Här har jag fotograferat en ormvråk som precis lyft från marken, det går inte speciellt fort. ISO 800 (dåligt väder ute), f5.6 och 1/640s.

mvh Martin

Martin
2015-10-29 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en gräsand, i bra ljus. Den blev överexponerad men räddad i Lightroom.

ISO 100, f5.6, 1/800s

mvh Martin

Martin
2015-10-29 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Motorsport. ISO 800, f7.1 , 1/1000s.

Hade jag använt längre slutartid och panorerat hade jag kunnat få motorcykeln skarp och bakgrunden oskarp (inom vissa gränser såklart).

Mitt objektiv går inte längre ner än f5.6 på långa brännvidder som jag använt här, men med ditt 70-200/2.8 kan du använda större bländare också.

Tipset från min sida som inte på något sätt är expert är att testa dig fram. Jag kör ofta slutarförval med auto ISO (och begränsad så att den inte kan bli hur hög som helst) och bestämmer därmed slutartid så får kameran välja resten. Det brukar funka skapligt. Efter ett par testbilder så märker du snabbt vilken slutartid som passar bäst för olika föremål. Det beror också på hur nära man är föremålet. Står man med en vidvinkel på ett par meters avstånd från en racerbana och skall fotografera en MC som drar förbi i 200 km/h så behövs en mycket kortare slutartid än om du står med teleobjektiv på avstånd.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: