Annons:
Etikettfotoutrustning
Läst 507 ggr
pernillaoscarsson
10/31/15, 9:19 AM

Smuts i kameran

Jag har lyckats få in rätt mycket smuts i kameran mellan alla objektivbyten. Just nu är där så mycket att jag tror det förstör kvaliteten på bilderna. Jag lyckas inte få till någon vidare skärpa trots att jag fokuserar både manuellt och med autofokus.

Är det enkelt att blåsa rent den själv eller är det bäst att lämna in den? Har sett att man kan köpa rengöringskit men är osäker på hur smart det är? Vill ju inte göra några repor på spegeln smutsen sitter på. Och om jag borde lämna in den, vart gör jag detta?

Annons:
Inkanyezi
10/31/15, 9:57 AM
#1

Att "blåsa rent" är en metod som kan förvärra problemet.

Sedan hänger det också på vilken kamera du har, som du inte nämner i inlägget. Det är inte detsamma på alla kameror, och om det är en spegelreflex, kan damm på spegeln inte påverka bilden. Inte heller damm på fokuseringsskivan kommer att synas på bilden. Det är damm som sitter på filtret framför sensorn som kan komma med i bilden.

Damm på spegeln, i synnerhet om det sitter längst bak, i den övre kanten, som är längst ner på bilden, kan synas om det är en SLT-kamera från Sony.

Men, damm kan inte påverka skärpan, var dammet än sitter. Damm skuggar precis där det sitter, men skärpan är något helt annat. Har du problem med skärpan handlar det inte om rengöring.

Om du kan visa med bilder hur du uppfattar problemet, kan det underlätta för att ge råd om vad du bör göra. Såvitt jag vet är det inte någon idé att lämna in för rengöring. De flesta verkstäder gör det inte ens, eftersom det inte går att lämna garanti. Men om det är skärpan du har problem med, kan det löna sig att vända sig till en verkstad.

För att se om det är damm på sensorn, och hur mycket, är det enklaste att ta en bild helt ofokuserad på ett vitt papper, vitt tak, eller rätt upp i himlen, med den allra minsta bländaren, helst med ett teleobjektiv. Då kommer dammet att avtecknas tydligt. För den bilden är det ingen nackdel om exponeringstiden är lång och det är egentligen bara bättre om kameran inte är helt still. Det enda som intresserar är ju dammet, och det flyttar sig inte.

Det finns rengöringsgrejer att köpa, och man kan också göra själv. Instruktion för rengöring av sensorn kan man hitta på många ställen på nätet, och det finns gott om youtube-videor som visar hur man gör.

Edit: Ser på sajten att du troligen har en EOS 70D. Som nämnt kan damm inte påverka skärpan. Det är en spegelreflex, och damm på spegeln kan inte heller påverka bilden. Däremot kan "damm på sensorn" - egentligen på filtret framför sensorn, avteckna sig, särskilt när bländaröppningen är liten. 

_Din bild på Ålakråka, som är tagen för ungefär en månad sedan, visar inte något sensordamm. Den är tagen med mycket lång brännvidd, vilket borde visa dammet tydligt.
_

För att kolla om skärpan ställs fel, sätt kameran på stativ och fokusera på någonting som har bra kontrast med den vanliga autofokusen. Använd sedan direktvisning och fokusera med den. Om det är märkbar skillnad i skärpa på de två bilderna, där den som du tar med sökaren inte får rätt skärpa, behövs kalibrering. 

Upp till toppen
Annons: