Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1269 ggr
OlleA
11/14/15, 10:38 PM

(M) Ett glatt återseende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Minns ni fjolårskidet som höll till på min rådjursmatplats i vintras och våras? Jag hade inte sett henne på ungefär ett halvår, men i morse var hon tillbaka på matplatsen igen. Helt underbart! Hon är inte längre ett kid utan har blivit ett vackert smaldjur.

Annons:
OlleA
11/14/15, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fortfarande håller hon ihop med den stilige bocken, precis som då. 🙂

lollynonna
11/14/15, 10:40 PM
#2

Jättefin bild! Får jag fråga hur du håller skillnad på alla rådjur? Du verkar ju Ha ganska många nu,och ser man verkligen så bra skillnad?:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Tarotstollan
11/14/15, 10:43 PM
#3

När jag såg första bilden trodde jag hon bara hade 3 ben, skönt att det inte var så! Jättefina bilder!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OlleA
11/14/15, 10:55 PM
#4

#2 Tja, hur ser du skillnad på alla olika människor? Även rådjuren har olika ansikten, och även andra kännetecken som t ex öronens form och de vita fläckarna på halsen. Det blir en vanesak att känna igen dem man ser ofta. Hos bockarna är hornen ofta typiska kännetecken, eftersom de kan se väldigt olika ut. Här kan du ana att det vänstra hornet grenar sig en liten aning precis i toppen, något som är lätt att se och jämföra på äldre bilder.

Olle

lollynonna
11/14/15, 11:02 PM
#5

#4 jaha vad intressant! Hur många rådjur känner du igen? Glömmer du dem aldrig? Jag har jättedåligt minne så jag skulle nog inte komma ihåg vem som var vem så länge! :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

OlleA
11/14/15, 11:14 PM
#6

En del har förstås mer typiska utseenden än andra, och visst händer det att jag tar fel ibland. Men en del av dem har jag ganska många bilder på, och de är ett väldigt bra hjälpmedel. Eftersom rådjur är hemkära är det också till hjälp att veta var en viss individ har hållit till förut, och vem de brukar vara tillsammans med.  Den här bocken har ett mer typiskt utseende än smaldjuret (även om hennes ansikte också stämmer väl med både minne och bilder) och kanske hade jag inte vågat vara 100% säker på henne om de inte hade kommit tillsammans som de så ofta gjorde i våras. Hur många rådjur jag känner igen någorlunda säkert vet jag inte riktigt. Kanske något 10-tal.

Olle

Annons:
Upp till toppen
Annons: